hyundai-i20

Atmosférické motory jsou prý vyhynulý druh. Velký seznam těch, kdo je dnes stále vyrábí

10. 1. 2019 • Novinky, Zajímavosti

Dnešní doba už zkrátka nepřeje atmosféricky plněným motorům, které se v uspěchanosti všedních dnů zdají mnohým řidičům pomalé a byrokratům z Evropské Unie i zcela neefektivní. Že je skutečnost často přímo opačná jim ale nedochází… Kdo si atmosférické motory udržel dodneška?

Vybrali jsme průřez těch nejčastěji viděných osobních automobilů na našich silnicích. A možná byste se divili, ono těch atmosférických motorů nakonec zase tak málo není. Pro dokreslení schopností atmosférických jsou pak v tabulce také některé unikáty, jako třeba 800koňový motor od Ferrari nebo právě desetiválec v Audi, se kterým náš výčet začíná.

Audi

Audi se stále nevzdává. Atmosferický motor ale nabízí jen díky supersportovnímu modelu R8. Jde o motor 5.2 FSI V10 s výkonem 570 a ve verzi performance až 620 koní při 8250 otáčkách za minutu.

AUDI R8 5.2 FSI V10 – až 620 koní

3-c335d26321877f2d910563c152a1b22c94e2a290

Citroën

Nabídka (nejen) atmosferických motorů u Citroënu a Peugeotu je stejná, proto řadím obě automobilky k sobě.

Citroën C1 1.0 VTi – 72 koní
Citro
ën C3 1.2 PureTech – 68 a 82 koní
Citro
ën C-Elysée – 1.2 PureTech – 82 koní

citroen-c1-new-car-sales-aldershot-hampshire-h

Dacia

Rumunská automobilka pod taktovkou Renaultu sází na osvědčenou klasiku. V jejím portfóliu osobních automobilů tak naleznete stále ještě čtyři atmosferické motory.

Dacia Logan 1.0 SCe – 75 koní
Dacia Sandero 1.0 SCe – 75 koní
Dacia Duster 1.6 16v BVM – 114 koní
Dacia Lodgy 1.6 SCe – 102 koní

pljdl

Peugeot

Atmosferický motor od Peugeotu je motorem pro ty nejmenší. Jednotka 1.2 PureTech nabídne 68, nebo 82 koní. A v silnějším provedení ji najdete třeba i v koncernovém Opelu Crossland X, nebo Citröenu C3.

Peugeot 108 1.0 VTi – 72 koní
Peugeot 208 1.2 PureTech 82 – 82 koní
Peugeot 200
8 1.2 PureTech 82 – 82 koní
Peugeot 301
1.2 PureTech 82 – 82 koní

peugeot-108-l-01

Fiat

Miniaturní Fiat 500 se stále ještě nevzdal podstivé, ale především legendární atmosferické jednotky se zdvihovým objemem 1.2 litru. Atmosferický motor ale najdete také v modelu Tipo a jiných „Pětistovkách“.

Fiat 500 1.2i – 69 koní
Fiat 500L 1.4i – 95 koní
Fiat 500X 1.6 E-TorQ – 110 koní
Fiat Tipo 1.4i – 95 koní

fiat-500-fire-exte

Ford

Nový Focus dal už atmosferickým motorům vale. Fiesta se však alespoň toho posledního nevzdává. Situaci naštěstí zachraňuje Mustang!

Fiesta 1.1i – 85 koní,
Mustang 5.0 Ti-VCT V8 – 450 koní

ford-mustang-eu-ford-mustang-eu-3_mus_m_l_41642-21x9-2160x925-9x8-991x880-jpg-renditions-extra-large

Honda

Honda má v záloze ještě jednu specialitku, a sice atmosferický šestiválec v útrobách supersportovního NSX. Ten je však naneštěstí kombinován s hybridní soustavou, takže v našem výčtu být nemůže.

Honda Jazz 1.3 i-VTEC – 102 koní a 1.5 i-VTEC – 130 koní
Honda HR-V 1.5 i-VTEC – 130 koní

honda-hr-v-2018-exterior-2

Ferrari

Milované Ferrari a jeho libozvučné dvanáctiválce. Už naposledy? Dost možná. Ten se zvýšeným objemem na 6.5 litru je ale už nyní legendárním mistrovským dílem!

Ferrari GTC4 Lusso 6,3 litru, 690 koní
Ferrari 812 Superfast 6,5 litru, 800 koní

ferrari-gtc4lusso_fhd

Jeep

Unikátní a ojedinělý, přesto jsme ho poslední dobou viděli poměrně často a do tohoto výčtu tak určitě patří. Ano, i Jeep Wrangler nabídne atmosferický plněný zážehový motor. Jakápak by to jinak byla „Amerika“?

Jeep Wrangler 3.6 V6 – 284 koní

wrangler3

Kia

U větších, anebo stylovějších modelů se atmosferické motory už pouze opakují. Atmosferickým motorem 1.6 GDI může být vybavena třeba Kia Sportage, do stylového Stonicu pak zase pořídíte 1.25 CVVT nebo 1.4 CVVT.

Kia Picanto 1.0 CVVT 66 koní a 1.25 CVVT 83 koní
Kia Rio 1.25 CVVT a 1.4 CVVT – 99 koní
Kia Venga 1.6 CVVT – 125 koní
Kia Cee’d 1.4 CVVT – 99 koní
Kia Carens 1.6 GDI – 133 koní

rio_3

Hyundai

Motory jsou opět hodně s automobilkou Kia, s níž Hyundai sdílí mnoho společných komponentů. Třeba i infotianment nebo elektroniku. Proto Hyudai řadíme ještě před Hondu.

Hyundai i10 1.0 D-CVVT – 66 koní a 1.2 D-CVVT – 87 koní
Hyundai i20 1.2 DOHC – 75 koní a 84 koní
Hyundai ix20 1.6 CVVT – 125 koní
Hyundai i30 1.4 CVVT – 99 koní
Hyundai Tucson 1.6 HDI – 132 koní

hyundai-i20

Mazda

Japonská Mazda je v současnosti zřejmě tou nejzarytější automobilkou, která nástup přeplňování zážehových motorů notoricky odmítá. V její nabídce tak najdeme od atmosferické motory s objemem od 1.5 litru až po 2.5 litru.

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G – 75, 90 nebo 115 koní
Mazda 6 2.0 Skyactiv-G – 145 nebo 165 koní, 2.5 Skyactiv-G – 194 koní
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G 121 nebo 150 koní
Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G -165 koní, 2.5 Skyactiv-G – 194 koní
Mazda MX-5, 1.5 Skyactiv-G – 132 koní, 2.0 Skyactiv-G – 184 koní

mazda_3_32_5bfe4e85256e8

Lamborghini

Italové pod nadvládou Volkswagenu. V současné době už není úplně jasné, kdo vlastně za dnešním desetiválcem v Audi R8 a Lamborghini Huracán vlastně stojí. Ano, motor zcela jistě vznikl v Itálii, další úpravy už ale probíhaly spíše pod diktátem z Německa, než aby měli Italové volné ruce. Němci si na ně každopádně nepřišli. Rozhodně ne se vším! vznik

Lamborghini Huracán 5.2 V10 – až 640 koní
Lamborghini Aventador 6.5 V12 – až 770 koní

large-image_139

Lexus

U Lexusu je to podobné jako u Toyoty. I on disponuje mnohými atmosferickými motory, mezi nimiž si zmíníme například šestiválcovou jednotku z modelu LS. Jedná se ale vždy o Hybridy. Japonští mistři si ale pro nás schovali jednu lahůdku. Jde o monstrózní pětilitrový osmiválec, který je aktuálně v nabídce hned ve dvou modelech!

Lexus LC500 5.0 V8 – 450 koní, 7100 otáček
Lexus RC F 5.0 V8 – 477 koní, 7100 otáček

lexus-lc-500-exterior-3

Opel

Nejoblíbenějším zážehovým motorem Opelu je v současnosti 1.4 Turbo. Pár atmosfér mu ale přecejen zbylo.

Pro Opel Corsa 1.2 ECOTEC 70 koní a 1.4 ECOTEC 90 koní
Pro Opel Crossland X 1.2 PureTech – 81 koní

opel-crossland-x-exterior-10

Porsche

Nejryzejší ploché šestiválce už Porsche moc dlouho dělat nebude. Standardní 911 už je osazena třílitrovým twin-turbem a divizi GT čeká v budoucnu elektrické přeplňování, stále tu ale je tato svatá dvojice, která i v nové generaci 992 bude atmosferickým motorem osazena! Výkon nového motoru je zatím však velkou neznámou, a tak uvádím, co je.

Porsche 911 GT3 4.0 I6 – 520 koní
Porsche 911 GT3 RS 4.0 I6 – 520 koní

porsche_carrera_911_gt3rs

Toyota

Na známý 2.5litrový čtyřválec či motor 1.8i samozřejmě nezapomínáme. Ty však u nás Toyota nabízí pouze v kombinaci s hybridním ústrojím. Najdete je třeba v modelech Auris Hybrid, RAV4 Hybrid, nebo Prius.

Toyota Aygo – 1.0 VVT-i – 69 koní
Toyota Auris 1.6 Valvematic – 132 koní
Toyota RAV4 2.0 Valvematic – 152 koní
Toyota GT86 2.0 D-4S boxer – 200 koní

toyota-gt86-black-touch-exterior-13

Suzuki

Další japonská značka v dnešním výčtu je důkazem, že zejména na východě jsou atmosferické motory stále o mnoho populárnější.

Suzuki Swift 1.2 DualJet 90 koní
Suzuki Jimny 1.3 VVT 85 koní

suzuki-swift-sport-1-640x452

Volkswagen

Ano, lidová automobilka dosud stále neopomněla na atmosferické motory. Zbyly jí ale už jen dva a to navíc v těch nejmenších modelech. A to samé se vlastně dá říci i o zbytku koncernové nabídky od automobilek SEAT a Škoda. Model Up! má totiž velmi příbuzné sourozence se jmény Mii a Citigo a Polo pak zase kamarádí s novou Ibizou a Fabií.

Volkswagen UP! – 1.0 MPI – 59 koní
Volkswagen Polo – 1.0 MPI – 75 koní

vw_e-up_2017_01

SEAT

SEAT Mii 1.0 MPI – 59 a 75 koní
SEAT Ibiza 1.0 MPI – 75 koní

seat-ibiza-cupra-wide

Škoda

Škoda Citigo 1.0 MPI – 59 a 75 koní
Škoda Fabia 1.0 MPI – 75 koní

fabia4

Subaru

No a dostáváme se na konec výčtu těch automobilů, které s atmosferickým motorem nejčastěji potkáte na našich silnicích. A popravdě? Ačkoliv u nás nová Subaru moc nejezdí, jejich atmosferické motory patří k tomu nejlepšímu a zvlášť nový dvoulitr v Impreze se moc a moc povedl. Naděje, že o atmosferické motory přijdeme, tak umírá poslední.

Subaru Impreza 1.6i – 114 koní, Impreza 2.0i – 156 koní
Subaru BRZ 2.0 D-4S boxer – 200 koní
Subaru Outback 2.5i – 175 koní
Subaru Forester 2.0i – 150 koní

impreza5

.

« »

MENU