BMW X1 oficiálně

2. 7. 2009 • Novinky

Značka BMW opět přichází s pokrokově pojatým modelem, který rozšiřuje po celém světě pověstnou rodinu vozů BMW X o zcela nový druh automobilu. Spojuje víceúčelovost s kompaktními rozměry, individuálním stylem a nezaměnitelnou radostí z jízdy.

Nové BMW X1 je navrženo jako ideální automobil pro moderního člověka, vyžadujícího nejen osobitost a individualismus, ale také přizpůsobivost. Tento kompaktní prémiový vůz, řadící se na první pohled do rodiny modelů BMW X, svému řidiči poskytuje vzhledem k danému druhu automobilu zcela specifickou obratnost a sportovní charakter. Zvětšenou světlou výšku posádka BMW X1 ocení nejen při jízdách mimo zpevněné silnice, ale díky zdokonalenému výhledu také při jízdách po městě. Opomenout nelze ani fakt, že tento automobil nabízí velmi pohodlné nastupování a vystupování.

Pro automobily BMW s písmenem X ve znaku je typická nezaměnitelná robustnost a vyváženost proporcí, které jsou patrné již při prvním pohledu. Nejnovější kompaktní BMW X1 se v tomto směru drží osvědčeného přístupu, jejž ale obohacuje o celou řadu novinek. Přehlédnout nelze například mohutnou vzpřímenou masku chladiče s typickými ledvinami či světlomety vybavené dvojitou optikou a v případě, že se jedná o bi-xenonová světla, tak i tradičními světelnými kroužky plnícími funkci denního svícení. Mladistvou svěžest BMW X1 dodává nejen výrazně stoupající linie boků, ale také jemně progresivní linka prahů a zaoblený prolis ve spodní části bočních dveří, který je opticky propojen s konturou zadní části bočních oken. Pro záď vozu je typická horizontální orientace doplněná světly ve tvaru L, které jsou tvořené trojrozměrnými světelnými proužky.

Sportovní styl a prémiový charakter nelze přehlédnout ani uvnitř nového BMW X1.

Přístrojová deska používá velmi hodnotné materiály, které promyšleně kombinuje v harmonicky působící a vysoce funkční celek. Přístrojová deska plynule přechází do výplní dveří, a tím dodává vnitřnímu prostoru dojem značné solidnosti. Naopak mírně směrem vpřed skloněná přístrojová deska vyvolává pocit většího prostoru a vzdušnosti.

Také na zadních sedadlech ocení všichni cestující velkorysou nabídku vnitřního prostoru. Sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40 a mají možnost nezávislého nastavování sklonu opěradel. Tím zajišťují nejen vysokou míru komfortu, ale také přizpůsobivosti. Možnost sklopení zadních sedadel dovolí zvětšit prostor pro zavazadla ze 420 až na 1350 l.

Pro automobily BMW je bez výjimky typické zcela mimořádné spojení dynamiky a nízké spotřeby paliva, které je výsledkem aplikace technologií z programu BMW EfficientDynamics. Také BMW X1 je proto vybaveno například systémem regenerace kinetické energie, parametricky řízeným příslušenstvím motoru nebo u modelů s manuálními převodovkami také funkcí Auto Start Stop či indikátorem optimálního rychlostního stupně. Není proto divu, že například model BMW X1 sDrive18d se vyznačuje kombinovanou spotřebou podle EU ve výši pouhých 5,2 l/100 km, což je hodnota v daném segmentu zcela výjimečná.

Avšak podmanivými parametry disponují i další modely BMW X1. Provedení BMW X1 xDrive28i vybavené zážehovým řadovým šestiválcem o objemu 3,0 l se vyznačuje největším výkonem 190 kW/258 k a je standardně vybaveno stálým elektronicky řízeným pohonem všech kol BMW xDrive. Neméně zajímavé jízdní zážitky čekají rovněž na řidiče modelu BMW X1 xDrive23d, v něhož útrobách pracuje nejmodernější čtyřválcový turbodiesel s technologií TwinPower Turbo, největším výkonem 150 kW/204 k a především točivým momentem 400 Nm. Toto provedení dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit za pouhých 7,3 s a přitom v kombinovaném režimu spotřebovat jen 6,3 l/100 km. Nabídku motorů doplňuje BMW X1 sDrive20d, které, podobně jako již zmiňované BMW X1 sDrive18d, může být vybaveno buď pohonem zadních, nebo všech kol xDrive.

BMW X1 je díky své moderní technice, specifickému designu a praktickému interiéru připraveno oslovit také mladé zákazníky. Nejen ti ale ocení kromě jiného rovněž vysokou míru bezpečnosti, stejně tak jako široké možnosti individualizace jeho exteriéru i interiéru.

Radost z jízdy na dosah ruky: BMW X1.

Poprvé jsou vlastnosti typické pro automobily BMW X k dispozici také pro kompaktní prémiový automobil. BMW X1 tento nový segment obohacuje radostí z jízdy, která je pro automobily značky BMW typická. Nový zástupce rodiny vozů BMW X se vyznačuje spojením praktičnosti, sportovní dynamiky a podmanivé agility v městském provozu i na otevřených silnicích. Již na první pohled BMW X1 zapůsobí svojí osobitou elegancí, výjimečnou funkčností, stylem a moderním charakterem.

Spojením moderních technologií včetně inteligentního pohonu všech kol BMW xDrive a variabilního interiéru dokáže BMW X1 splnit všechny nároky kladené na přizpůsobivost a současně nezaměnitelné jízdní zážitky.
Podmanivost jízdního projevu je tvořena nejen zvýšenou polohou sedadel, ale také na řidiče zaměřeným interiérem. Prémiový charakter BMW X1 je zřejmý nejen z kvality použitých materiálů, ale také působivě provedených povrchů či v součinnosti s navigačními systémy dodávaným ovládacím konceptem BMW iDrive.
Prostorný interiér nabízí vzadu trojici plnohodnotných sedadel. Sklopením na tři samostatné části dělených opěradel zadních sedadel, u nichž lze nezávisle měnit také jejich sklon, lze zvětšit zavazadlový prostor v zádi vozu ze 420 na 1350 litrů. Praktičnost BMW X1 zvyšuje také celá řada odkládacích prostorů a boxů, naopak pocit značné prostornosti navodí prosklená panoramatická střecha dodávaná na přání.
V kompaktním prémiovém segmentu stanovuje BMW X1 zcela nové standardy v otázkách radosti z jízdy.

Díky konceptu BMW EfficientDynamics ale stranou nezůstává ani úspornost, která je s nabízenou dynamikou v jedinečné rovnováze.

BMW vstupuje na trh se zážehovým šestiválcovým motorem a trojicí čtyřválcových vznětových motorů. Zážehový řadový šestiválec modelu BMW X1 xDrive28i je tvořen hliníkovo-hořčíkovým blokem, plně variabilním rozvodem VALVETRONIC a proměnným časováním double-VANOS. Disponuje nejvyšším výkonem 190 kW/258 k. BMW X1 xDrive23d pohání vznětový čtyřválec s výkonem 150 kW/204 k, který disponuje technologií stupňovitého přeplňování TwinPower Turbo a přímým vstřikováním common-rail. Přeplňované vznětové čtyřválce s přímým vstřikováním common-rail a variabilním turbodmychadlem modelů BMW X1 xDrive20d a BMW X1 xDrive18d nabízejí nejvyšší výkon 130 kW/170 k a 105 kW/143 k. Provedení BMW X1 sDrive20d a BMW X1 sDrive18d přicházejí se stejnými motory, avšak s pohonem zadních kol. Nejúspornější provedení se vyznačuje kombinovanou spotřebou podle EU pouhých 5,2 l/100 km, což odpovídá produkci 136 g CO2 na každý ujetý kilometr. A to při výjimečné radosti z jízdy.
Koncepce karoserie: praktická sportovnost, osobitá elegance.

Jízdní projev BMW X1 spojuje výjimečnou ovladatelnost s praktickou sportovností – a přesně tyto vlastnosti jsou jasně patrné již při prvním pohledu na tuto novinku. Osobitá elegance, která je pro BMW X1 typická, dokonale ladí s jeho moderním charakterem a prvotřídní funkčností. Přední část, boky a záď jsou jemně propojeny v jediný celek, který působí nejen celistvě, ale také stylově a nezaměnitelně propojuje jednotlivé stylistické prvky.

S délkou 4,45 metru je tato pětidveřová novinka na první pohled rozpoznatelná jako plnohodnotný zástupce rodiny vozů BMW X. Přestože je menší než BMW X6, BMW X5 a BMW X3, jeho hranaté lemy blatníků s plastovými ochrannými lemy, větší světlá výška či vzpřímená maska chladiče propůjčují tomuto vozu robustní výraz. Dlouhý rozvor se silně skloněným zadním oknem oproti tomu dodávají BMW X1 výrazně sportovní a dynamický charakter. V neposlední řadě je potřeba zmínit, že sportovnost, která je vidět, se projevuje také velmi nízkou hodnotou koeficientu odporu vzduchu cx=0,32, která platí pro BMW X1 sDrive20d, BMW X1 xDribe18d a BMW sDrive18d.

Masivní přední nárazník propojený s dominantní maskou chladiče jemně zapadá do automobilu jako celku a na první pohled mu dodává výraz síly a výkonnosti. Tento výraz účinně doplňují také vystouplé přední blatníky a prolisy kapoty motoru směřující přímo k dvojici typických ledvin masky chladiče. Sílu a mohutnost dodávají vzhledu BMW X1 také jeho světlomety, které jsou v horní části výrazně oříznuté a vybavené světelným proužkem. Originální je také prostor v okolí světlometů, kde jsou linky kopírující jejich tvar.

Charakteristickým rysem přední části jsou také vysoko umístěné mlhové světlomety, které jsou vytažené co možná nejvíce do stran vozu, čímž opticky zvětšují jeho šířku. Pod nízkým a širokým otvorem pro chladící vzduch v předním nárazníku je umístěn stříbrný prvek symbolizující ochranu spodku vozu, který jednoznačně potvrzuje příslušnost nového BMW X1 do rodiny vozů BMW X.

Při pohledu z boku zaujmou na BMW X1 především tři základní linie. Jednou z nich je směrem k zádi stoupající linka protínající kliky dveří, kterou účinně doplňuje mírně stoupající linie prahů. Tuto dvojice expresivně doplňuje jemně zaoblená linie mezi nimi, která nejdříve míří dolů a v zadní části se dramaticky zdvihá nad zadní blatník. Promyšlenost celkového vzhledu spočívá například v napojení této expresivně vedené linky na prolis zvýrazňující tvar zadních oken, který vzdáleně připomíná tradiční hofmeisterův tvar, jenž lze spatřit na všech vozech BMW.

Pro zadní část jsou charakteristické horizontálně vedené linie, které automobil opticky rozšiřují. Jednotlivé plochy zadní části vozu jsou od sebe opticky oddělené a dramatický výraz automobilu z tohoto úhlu pohledu dodávají také nezaměnitelná zadní světla s typickým tvarem písmena L. Stejně jako je tomu u předních světlometů, také zadní světla a boční skla jsou zvýrazněná prolisy kopírujícími jejich kontury. Opět jako je tomu v přední části, také vzadu je pro spodní část nárazníku typický stříbrný pás, který je charakteristickým rysem vozů BMW X.

Na přání je pro BMW X1 připraveno speciální provedení X Line dodávající tomuto vozu více osobitosti a stylu. Jedná se o prvky v náraznících lakované v barvě vozu, zvýrazněné boční prahy či horizontální stříbrnou linku rozdělující spodní nasávací otvor v předním nárazníku. K dispozici jsou také podélné střešní ližiny lakované speciální stříbrnou barvou.

Interiér: propracovaný, moderní, funkční, prostorný.

Ztvárnění interiéru je nezaměnitelným vyjádřením mladistvého a sportovního charakteru BMW X1. Přístrojová deska je rozdělena horizontální linií, která z ní plynule přechází až do dveří. Tímto efektem účinně zajišťuje pocit velkého vnitřního prostoru. Hlavní displej systému iDrive, který se dodává společně s navigačními systémy je nyní nově navržen a je jemně a harmonicky začleněn do přístrojové desky.

Pro vozy BMW X je typická zvýšená pozice sedadel, která zajišťuje nejen vynikající výhled všemi směry, ale také snadné nastupování a vystupování. Nové BMW X1 není v tomto směru výjimkou, takže i v něm řidič zažije pocit příjemné nadřazenosti. Tento pocit umocňuje také více položený tvar přístrojové desky, která je ve své horní polovině více nakloněna směrem dopředu.

Specifické provedení interiéru a přístrojové desky dodává řidiči pocit, že právě on je ve voze tím hlavním, což je vlastnost pro vozy značky BMW typická. Tohoto efektu je dosaženo především tvarem středové konzole, která účinně opticky odděluje prostor pro řidiče a spolujezdce. Zatímco ovladače klimatizace jsou mírně natočené směrem k řidiči, tak pocit hlavní role řidiče zvýrazňuje i nový efekt, který spočívá v tom, že spodní část přístrojové desky přechází plynule vzhůru kolem přístrojů umístěných za volantem a plynule navazuje na štít nad nimi. Karoserie BMW X1 může být lakována jednou ze sedmi barev. Pro interiér jsou připravené jak dynamické, tak přírodní barevná schémata, která umožní vnitřní prostor BMW X1 zcela přizpůsobit individuálnímu stylu jeho majitele.

Kromě standardního látkového čalounění Elektra je k dispozici proužkované sportovní látkové čalounění Median, které doplňuje kůže Nevada. K tomu má zákazník možnost volby mezi ne méně než sedmi barvami čalouněné a pěti provedeními dekoračních lišt. Díky tomu dokáže být vnitřní prostor BMW X1 sportovní, moderní, extravagantní či elegantní – přesně podle vkusu svého majitele.

Specialitou BMW X1 je možnost zvolit paket Cool Elegance Design, který je tvořen sportovními sedadly čalouněnými béžovou kůží se švy provedenými v kombinaci černé a žluté nitě. Interiér je v tomto případě doplněn dekoračními lištami z lesklého světlého dřeva. Pro tento paket je charakteristické také béžové provedení spodní části přístrojové desky a středového panelu. Funkčnost vnitřního prostoru BMW X1je zajištěna mnoha otevřenými odkládacími přihrádkami, stejně tak jako držáky nápojů ve středové konzoli či objemnými schránkami ve dveřích, jež jsou schopné pojmout i velkou láhev s nápoji. Díky své velikosti jsou zadní sedadla připravena poskytnout dostatek prostoru až pro trojici cestujících.

Vnitřní prostor BMW X1 navíc může být v případě potřeby upraven tak, aby vyhověl aktuálním přepravním potřebám. Víko zavazadlového prostoru je nejen velmi široké a otevírá celou šířku zavazadlového prostoru, ale současně také zajišťuje jeho velmi nízko umístěnou nakládací hranu, což jsou vlastnosti, které majitel ocení při nakládání rozměrného a těžkého nákladu. Sklon opěradel zadních sedadel může být nezávisle nastaven v několika polohách v celkovém rozsahu 31 stupňů. V případě jejich svislé aretace, dojde ke zvětšení prostoru pro zavazadla ze standardních 420 l na 490 l.

Trojice samostatných zadních sedadel je rozdělena v poměru 40/20/40, takže nabízí mnoho způsobů různého uspořádání. Po sklopení pouze střední části je možné uvnitř vozu převážet nejen čtyři osoby, ale také dva 46palcové golfové vaky, čtyři páry lyží nebo dva snowboardy. Na přání je k dispozici vak, do nějž lze například zmiňované lyžařské vybavení bezpečně a čistě umístit. Po sklopení všech tří částí opěradel se zavazadlový prostor zvětší až na 1350 l.

Další praktickou vlastností BMW X1 je dodatečné místo pod podlahou zavazadlového prostoru. Opomenout nelze ani širokou paletu prvků usnadňujících život s touto novinkou. Jedná se příklad o síťový program či speciální držáky pro zavazadlový prostor.


Motory: nesrovnatelná dynamika a úspornost pro daný segment.

Modely BMW X se vyznačují specifickým ztělesněním tradiční radosti z jízdy. BMW X1 tyto zážitky navíc kombinuje s pro daný segment výjimečnou úsporností. Například modely BMW sDrive20d a BMW sDrive18d jsou jedinými vozy své velikosti, jejichž produkce CO2 činí méně než 140 g/km. Také ostatní provedení se vyznačují mimořádnou úrovní úspornosti kombinované s nabízenou dynamikou, což je výsledek důsledné aplikace zvyšování celkové účinnosti automobilu prostřednictvím souborů technologií z programu BMW EfficientDynamics.

Příkladem je v tomto směru například systém rekuperace kinetické energie, optimalizovaná aerodynamika, pneumatiky s nízkým valivým odporem, promyšleně odlehčená konstrukce, zadní diferenciál s rychlejším zahříváním na provozní teplotu a sníženým odporem, stejně tak jako parametricky řízeným příslušenstvím motoru v podobě například vodního či palivového čerpadla, stejně tak jako odpojitelného kompresoru klimatizace. U modelů vybavených manuálními převodovkami je standardem funkce Auto Start Stop.
Pohon všech kol BMW xDrive je vybaven novým centrálním prvkem rozdělujícím točivý moment mezi nápravy s zvýšenou účinností. Šestiválec modelu BMW X1 xDrive28i je vybaven aktivně řízeným olejovým čerpadlem.

Všechna provedení BMW X1 samozřejmě plní emisní normy EU5.

Nejvýkonnější automobil daného segmentu – BMW X1 xDrive28i – má pod kapotou zážehový řadový šestiválec, který z objemu 3,0 l disponuje výkonem 190 kW/258 k při 6600 min-1 a točivým momentem 310 Nm, jehož dosahuje mezi 2600 a 3000 min-1.

Specifickými vlastnostmi nového motoru je blok tvořený spojením hliníkových slitin a hořčíku, systému plynule variabilního zdvihu sacích ventilů VALVETRONIC, dvojice proměnného časování double-VANOS. Výsledkem je nejen nízká hmotnost tohoto motoru, ale také jeho neobyčejná kultura chodu, síla v nízkých otáčkách a ochota k vytáčení, což jsou vlastnosti, kterými jsou zážehové řadové šestiválce pověstné.
BMW X1 xDrive28i je schopné zrychlit z klidu na 100 km/h během pouhých 6,8 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 205 km/h (nebo 230 km/h s na přání dodávaným sportovním nastavením). Šestiválec disponující ucelenou paletou prvků snižujících spotřebu paliva se vyznačuje mimořádnou úsporností reprezentovanou kombinovanou spotřebou podle EU ve výši 9,4 l/100 km. Tato hodnota odpovídá produkci 219 g CO2 na jeden kilometr jízdy.

Vznětový čtyřválec s přeplňováním TwinPower Turbo a čtvrtou generací přímého vstřikování common-rail modelu BMW X1 xDrive23d spojuje mimořádnou sílu s výjimečnou úsporností. Z objemu 2,0 litru dává tento celohliníkový motor nejvyšší výkon 150 kW/204 k při 4400 min-1 a točivý moment 400 Nm v rozpětí 2000 a 2250 min-1. Technologie Variable Twin Turbo spojuje dvojici nestejně velkých turbodmychadel v jednom celku. Zatímco v nízkých otáčkách reaguje na sebemenší sešlápnutí plynového pedálu menší turbodmychadlo, ve vysokých otáčkách dodává potřebný plnící tlak velké turbodmychadlo. Piezo-elektrické vstřikovače pracují s tlaky až 200 MPa. BMW X1 xDrive23d zrychluje z klidu na 100 km/h během 7,3 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 205 km/h (223 km/h s na přání dodávaným sportovním nastavením). Těchto sportovních parametrů motor dosahuje při kombinované spotřebě podle EU ve výši 7,3 l/100 km, což odpovídá 167 g CO2 na 1 km jízdy.

Ve druhém nejvýkonnějším čtyřválcovém vznětovém motoru určeném pro BMW X1 se spojuje turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek se vstřikováním common-rail disponujícím piezo-elektrickými vstřikovači pracujícími s tlakem 180 MPa. Celohliníkový motor modelu BMW X1 xDrive20d dosahuje nejvyššího výkonu 130 kW/177 k při 4000 min-1 a točivého momentu 350 Nm, který je k dispozici v rozmezí 1750 až 3000 min-1. Zrychlení z klidu na 100 km/h u tohoto modelu proběhne během 8,4 s. Provedení BMW X1 sDrive20d stejnou disciplínu zvládne během 8,1 s. V obou případech činí nejvyšší rychlost 205 km/h. V případě, že se tyto vozy objednají ve verzi se sportovním nastavením, zvýší se u modelu BMW X1 xDrive20d nejvyšší rychlost na 213 km/h a u typu BMW X1 sDrive20d na 218 km/h.
Díky účinnému hospodaření s energiemi uvnitř motoru i automobilu jako celku, jsou vzhledem k nabízené dynamice neméně pozoruhodné také hodnoty kombinované spotřeby paliva podle cyklu EU. BMW X1 xDrive20d spotřebuje jen 5,8 l/100 km (CO2: 153 g/km), zatímco BMW X1 sDrive20d se zadním pohonem si řekne o ještě méně: 5,3 l/100 km (CO2: 139 g/km).

Ještě nižší spotřebu paliva však nabízí základní provedení připravené pro model BMW X1, kterým jsou provedení BMW X1 xDrive18d a BMW X1 sDrive18d vybavené vznětovým čtyřválcem o objemu 2,0 l, výkonu 105 kW/143 k (4000 min-1) a točivém momentu 320 Nm dosahovaném v rozpětí 1750 až 2500 min-1. BMW X1 xDrive18d zrychluje z klidu na 100 km/h během 10,1 s a spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 5,7 l/100 km (CO2: 150 g/km). BMW X1 sDrive18d se zadním pohonem dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit během 9,6 s a spotřebuje pouze 5,2 l/100 k (CO2: 136 g/km). U prvního modelu činí nejvyšší rychlost 195 a u druhého 200 km/h.

Modely BMW X1 xDrive28i a BMW X1 xDrive23d jsou standardně vybaveny šestistupňovou samočinnou převodovkou, která může na přání nahradit šestistupňové manuální řazení také u modelu BMW X1 xDrive20d. Použitá samočinná převodovka se vyznačuje nejen zvýšeným komfortem, ale také sportovním projevem. Je totiž vybavena spojkou v hydrodynamickém měniči, které se sepne těsně po rozjezdu a řidiči navodí pocit pevného spojení motoru s koly. Speciální konstrukce této převodovky způsobuje, že řazení o dva a více rychlostních stupňů netrvá déle než řazení o jeden rychlostní stupeň. Samozřejmostí je také funkce Steptronic umožňující manuální sekvenční řazení.

BMW xDrive: inteligentní pohon všech kol poprvé v kompaktním segmentu.

Díky možnosti proměnného rozdělení točivého momentu mezi nápravy zvyšuje stálý pohon všech kol BMW xDrive agilitu automobilu a současně maximalizuje trakci především na površích s menší adhezí. Právě tyto specifické vlastnosti, které si zajistily přízeň mnoha zákazníků po celém světě, způsobily, že značka BMW je největším prémiovým výrobcem automobilů s pohonem všech kol na světě. Spolu s vozem BMW X1 přichází tento inteligentní pohon všech kol také do kompaktního segmentu. Cílenou distribuci točivého momentu mezi nápravy má elektronicky ovládaná vícelamelová spojka, jejíž činností se maximalizuje trakce v každém jednotlivém okamžiku jízdy.

Pohon všech kol je samozřejmě spojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) a řídicí jednotkou motoru (případně i převodovky). Jakmile se prostřednictvím čidel na každém z kol detekuje sebemenší tendence k prokluzu, dojde ve zlomku sekundy (ve skutečnosti mnohem rychleji, že dokáže zareagovat motor) k přerozdělení distribuce síly motoru mezi přední a zadní nápravu. Cílem úpravy tohoto poměru je minimalizace přetáčivého nebo nedotáčivého chování automobilu. Například v zatáčkách systém BMW xDrive preferuje pohon zadních kol. Díky tomu automobil působí obratnějším dojmem a současně účinně vzdoruje nedotáčivým tendencím. Po opuštění zatáčky se rozdělení točivého momentu vrací do základního nastavení, které je optimem pro distribuci síly motoru.

Systém pohonu všech kol BMW xDrive zajišťuje nejvyšší možnou míru stability, jistoty a trakce i v extrémních jízdních podmínkách. Stabilizační systém DSC zasahuje díky tomu až mnohem později a případné sklony k nestabilitě vzniklé nestandardní situací řeší prostřednictvím přibrzďování jednotlivých kol, případně snížením výkonu motoru.

Součástí stabilizačního systému DSC je například protiblokovací systém ABS, brzdový asistent DBC (Dynamic Brake Control), systém optimalizovaného brzdění v zatáčkách CBC (Cornering Brake Control), ale také režim DTC (Dynamic Traction Control), který posunuje zásah stabilizačního systému tak, aby si řidič mohl maximálně vychutnat radost z jízdy, případně dovolil větší prokluz například při manévrování ve sněhu. Systém DSC modelu BMW X1 xDrive28i je dále vybaven také funkcí sušení brzdových kotoučů při jízdě v dešti, asistentem pro rozjezd do kopce, ale také kompenzací poklesu brzdného účinku při intenzivním namáhání brzdové soustavy.

Součástí na přání dodávaného sportovního nastavení posunujícího hodnotu nejvyšší rychlosti, případně také samostatně, je k dispozici nová funkce stabilizačního systému nazvaná Performance Control, která je k dispozici pro modely vybavené pohonem všech kol. Cílem její činnosti je zajištění maximální stability a dynamiky při sportovních výjezdech ze zatáčky. V případě, že systém rozpozná ve výjezdech ze zatáček pod plynem nebo na kluzkém povrchu tendence k nedotáčivosti, dojde prostřednictvím systému DSC k jemnému cílenému přibrzdění vnitřního zadního kola. To vše ale bez omezení výkonu motoru. Tato činnost proto zvýší ochotu automobilu k zatáčení, a to bez omezení jeho dynamiky.

Obdivuhodná agilita a komplexní bezpečnost je zajištěna nejmodernějším podvozkem a tuhou strukturou karoserie.

Jízdní projev nového BMW X1 lze charakterizovat spojením agility, přesnosti ovládání, čitelného projevu a samozřejmě také výkonnosti. To vše je výsledkem spojení velmi tuhé karoserie s nejmodernějších technologií použitých při konstrukci podvozku. Modely s pohonem všech kol mají vpředu nápravu s oddělenými spodními rameny a integrovanou pružící a tlumící jednotkou. Provedení BMW X1 sDrive20d a BMW X1 sDrive18d s pohonem zadních kol disponují vpředu taktéž dvojicí oddělených spodních ramen, ale vybavenou specificky tvarovanými těhlicemi. Vyváženost mezi sportovní obratností a komfortem zajišťuje také zadní pětiprvková náprava.

Hydraulický posilovač řízení zajišťuje v každém okamžiku velmi přesné odezvy na pohyby volantu. Pro všechny modely vybavené pohonem všech kol je na přání v nabídce řízení Servotronic, které mění účinek posilovače v závislosti na rychlosti jízdy, což dále zlepšuje pocit z řízení.

Za všech podmínek se řidiči mohou spolehnout na výkon účinné brzdové soustavy. Pro každý model je navržena brzdová soustava odpovídající svými rozměry a provedením jeho zaměření. Brzdové třmeny přední nápravy mohou být plovoucí nebo pevné.

Všechna provedení BMW X1 jsou standardně vybavena ocelovými nebo litými koly s průměrem 17 palců. Standardní výbavou každého modelu je systém kontroly tlaku v pneumatikách, stejně tak jako pneumatiky runflat, které umožní dojet do pneuservisu i po kompletní ztrátě vzduchu.

Nadstandardní tuhost karoserie modelu X1 je zajištěna pro značky BMW typickou pokrokovou a inteligentní kombinací různých materiálů pro různé použití. Výsledkem je kromě tuhosti také neobyčejná lehkost celé konstrukce. V případě BMW X1 se kombinují oceli s různými stupni pevnosti. Spojení vysoké tuhost a nízké hmotnosti, stejně tak jako cíleného navržení jednotlivých výztuh karoserie, je zárukou nejvyššího možného bezpečnostního standardu i stabilního chování na silnici. Karoserie, ale také pohonné jednotky a podvozek jsou navrženy tak, aby v případě například čelního nárazu dokázaly maximálně účinně pohltit kinetickou energii a rozvést ji mimo prostor pro posádku.

Kromě čelních a bočních airbagů jsou samozřejmostí také hlavové nafukovací vaky chránící cestující na předních i zadních sedadlech. Standardem jsou také tříbodové samonavíjecí bezpečnostní pásy na všech pěti sedadlech. Vpředu jsou doplněné předpínači a omezovači jejich síly. V každém BMW X1 je obsažen také systém normovaného uchycení dětské sedačky ISOFIX, který je umístěn na všech třech zadních místech. Dokonalou souhru všech bezpečnostních systémů zajišťuje centrální řídicí jednotka.
Denní světla standardem, bi-xenonové světlomety na přání.

Všechna provedení BMW X1 přicházejí standardně se světlomety tvořenými dvojicí kruhových světel a funkcí denního svícení. Součástí na přání dodávaných bi-xenonových světlometů jsou pro BMW typické světelné kroužky s funkcí denních světel, jejich součástí jsou také zadní světlomety disponující technologií světelných diod LED.

Kromě asistentu dálkových světel či dešťového senzoru, může být BMW X1 vybaveno také adaptivními světlomety, které osvětlují vozovku před vozem v závislosti na úhlu natočení volantu. Adaptivní brzdová světla, jež jsou standardní výbavou, dokáží motoristi vzadu účinně varovat při intenzivním brzdění tím, že rozsvítí větší plochu brzdových světel.

Výbava na přání: funkční, pokroková a promyšlená.

Radost z jízdy, komfort cestování i každodenní praktičnost BMW X1 mohou být prostřednictvím široké nabídky nadstandardní výbavy posunuty na ještě vyšší standard. Přepravní kapacity mohou zvýšit například podélné střešní ližiny, speciální paket odkládacích prostorů či tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí. BMW X1 může táhnout brzděný přívěs až do hmotnosti 2000 kg (BMW X1 sDrive20d, BMW X1 xDrive18d a BMW X1 sDrive18d: 1800 kg).

Speciální individuální požadavky každého z majitelů pomohou vyslyšet například na přání dodávaná sportovní sedadla, jejich vyhřívání, automatická klimatizace, paket rozšířeného vnitřního osvětlení nebo rozměrná prosklená panoramatická střecha. Samozřejmostí je audiosystém vybavený šesti reproduktory, CD přehrávačem a samozřejmě také vstupem pro externí zdroje hudby AUX. Systém je ale možné doplnit také rozhraním USB, které dovolí ještě účinnější integraci nejrůznějších druhů MP3 přehrávačů. Kdo požaduje nejvyšší úroveň kvality produkovaného zvuku, jistě sáhne po profesionální audiosoustavě HiFi soustavě Pro Logic 7.

Ve spojení s navigačním systémem Business a Professional se v BMW X1 objevuje také nejnovější generace konceptu sdruženého ovládání BMW iDrive, jejíž součástí je nejen centrální displej (úhlopříčka 6,5 nebo 8,8 palce), ale také centrální ovladač s tlačítky přímé volby a programovatelná tlačítka umístěná na středové konzoly pod ovládáním audiosystému. Zmiňovaný hlavní displej navigačního systému může sloužit také pro zadní couvací kameru, která může na přání rozšířit služby parkovacího asistentu PDC (Park Distance Control).

Součástí navigačních systémů je také funkce hlasového ovládání nebo možnost pomocí rozhraní Bluetooth připojení například chytrých mobilních telefonů. Současně s navigačními systémy se objevuje také možnost využít služeb z programu BMW ConnectedDrive, a to zejména služeb BMW Assist, BMW Online nebo plného přístupu na internet.

Jedinečné jízdní zážitky, výjimečná úspornost.

BMW X1 je prvním prémiovým automobilem svého druhu v kompaktním segmentu. Jeho unikátní charakter spojuje mnoho různých požadavků na moderní kompaktní automobil, a to zejména z pohledu funkčnosti, ale také kvality, radosti z jízdy a samozřejmě také emocí.

BMW s tímto modelem opět ukazuje, že dokáže pečlivě naslouchat potřebám a přáním svých zákazníků a ujímá se opět v daném segmentu vedení. „Stejně jako všechny ostatní modely BMW X, tak i BMW X1 opět a jednoznačně definuje nový segment na automobilovém trhu,“ vysvětluje Dr. Klaus Draeger, člen představenstva odpovědný za vývoj společnosti BMW AG. „Cílem vývoje BMW X1 bylo především nabídnout v kompaktním segmentu zcela výjimečné jízdní zážitky a zkušenosti, avšak současně představit automobil rodiny BMW X modelů, který se vyznačuje jinde nevídanou úsporností.“

BMW X1 se vyrábí v továrně BMW v Lipsku, a to na stejné výrobní lince jako třídveřové provedení, Coupé a Cabrio BMW řady 1. Tato velmi moderní továrna, kde se vyrábí také sedan BMW řady 3, se vyznačuje zcela výjimečnou úrovní flexibility, pokrokových výrobních metod, kvality a samozřejmě také minimalizovaného dopadu výroby na životní prostředí.

Ceny na německém trhu:

  • BMW X1 sDrive18i – 27.200€
  • BMW X1 sDrive18d – 29.550€
  • BMW X1 xDrive18d – 31.550€
  • BMW X1 sDrive20d – 32.400€
  • BMW X1 xDrive20d – 34.400€
  • BMW X1 xDrive23d – 38.800€
  • BMW X1 xDrive28i – 41.500€

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz