mercedes-amg-gt-4-door-exterior-29

Brutální Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door Coupé v prvním českém testu

17. 12. 2018 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 100%

AMG GT 4-Door je úchvatný stroj postavený podle té nejlepší receptury. Během let se legendární tuningová divize transformovala v technicky pokročilého (hádejte, kdo si vypůjčil nápad s odpojitelnou čtyřkolkou) rivala, který se neztratí ani na okruhu. Přitom nabízí luxus, denní použitelnost a drtivou dynamiku. Jsem zamilovaný, je to jedno z nejlepších aut planety a zcela právem.

Verdikt:

Sportovní divize AMG chrlí jednu zajímavou novinku za druhou a po nádherných kupátkách a roadsterech řady GT přichází na trh i čtyřdveřová varianta, která se chystá jít pro skalp takového velikána, jakým Porsche Panamera bezesporu je. Máme tady tak čtyřdveřové coupé, které v sobě nese veškeré prvky šíleného DNA značky AMG. Je přesně tak divoké, nasupené a teatrálně přehnané, jak to máme všichni rádi.

Ujasněme si nejprve jednu věc. GT 4-Door se nepřekrývá s modelem CLS a není mu ani tolik podobné. AMG je širší, delší a proporčně daleko sportovnější a vyvážené. Troufám si říci, že se jedná o jedno z nejpřitažlivějších sportovních aut světa. Rozhodně si tak nebudou “krást” prodeje, cílí na úplně jinou klientelu a AMG nabízí mnohem purističtější zážitek z jízdy. Na první pohled tváři v tvář rozhodně jen tak nezapomenete.

4-Door totiž designově nevychází z menších GT, ale spíše si z nich bere designový základ a přidává aktuální zamračenost, kterou už můžeme vidět na nové třídě A nebo CLS. Tady je to však daleko umocněnější. Světla tohoto AMG jsou ještě ostřeji řezaná, maska chladiče větší a otvory v nárazníku přímo monstrózní. V nich je navíc viditelně odhalený mezichladič! Pravé AMG nově poznáte podle masky chladiče s opačným žebrováním, jež autu mimořádně sluší a dále podtrhuje agresivní vzhled.

gt_4 gt_5

Pohled přímo zepředu odhalí opravdu mohutně rozšířené blatníky a fakt, že vůz stojí na platformě opravdového supersportu. Boční linie potěší čistotou, se kterou na ni navazuje splývavá záď. Zapomeňte na oteklý design původní Panamery, tady je to ještě o fous lepší než u té nové. Zezadu je pak podobnost k dvoudveřovému GT výraznější, zejména v grafice světlometů. Nechybí pořádný difuzor, tradiční obdélníkové koncovky výfuků nebo výsuvné křídlo.

Vzhled nového AMG GT 4-Door je také o praktičnosti a aerodynamice. Všechny varianty dostaly aktivní aerodynamický balíček, který zahrnuje přední nárazník se vzduchovou klapkou. Samozřejmostí je aktivní podvozek a verze s motory V8 disponují řiditelnou zadní nápravu, která v rychlostech pod 100 km/h natáčí zadní kola proti směru předních kol pro lepší manévrovatelnost a ve vyšších rychlostech ve stejném směru pro vyšší stabilitu. To AMG poprvé představilo u vozů GT C a GT R.

gt_6

To, že je vůz všude středem pozornosti je zřejmě jasné, nicméně to můžu potvrdit. Lidem se líbí a to hodně. Málokdo pak dokáže odhadnout, co takový vůz ukrývá pod kapotou. Samotný vzhled totiž není tak nabubřelý a provokativní jako v případě GT R, které dává svůj výkon na obdiv každým detailem. Jenže pozor, 4-Door je výkonnější a ne jen o trochu. Sedíte? Supersportovní GT R disponuje stádem 585 koní a 700 Nm točivého momentu. Tato rodinná loď pak, ehmmm, stejným motorem s výkonem 639 koní a brutálním krouťákem 900 Nm. Stále sedíte? Pak se držte ještě více, na stovku odstřelí za 3,1 vteřiny! Chápete to? Rodinné auto s velkým kufrem, hromadou místa uvnitř bez žádného kompromisu na praktičnost a umí zrychlovat stejně jako plnohodnotný hypersport. Krásná doba, ve které žijeme! Můžete mít podobně silnou třídu E v kombíku a nebo toto ďábelské stvoření, v tomto AMG nemá konkurenci.

Než se rozjedeme, ještě pár technických drobností – vůz má automatickou devítistupňovou převodovku AMG Speedshift MCT s “mokrou spojkou”, která posílá výkon na systém pohonu všech kol AMG 4Matic+. To plus na konci je klíčové, jedná se o pohon čistě vyvinutý divizí AMG a umí jednu krásnou věc – proměnit se pouze v zadokolku. Ano, opravdu můžete mít všech 639 koní a bez stabilizace jen a jen na zadních kolech. Pak se ale děj vůle boží…

gt_3

Určitě čekáte nějakou stinnou stránku a pár drobností by se našlo. Prvně, auto je docela těžké, váží bez sto kilogramů dvě tuny. To je v dnešní době spíš lepší výsledek, než by jeden čekal. Druhým je interiér a teď mě nechápejte špatně, je špičkový s fantastickým zpracováním, ale také příliš podobný ostatním modelům značky. Je to v podstatě to samé, co v třídě E a jediný odlišující prvek je masivní středový tunel, který dostal dotyková tlačítka s displeji. Pak také volant se dvěma otočnými ovladači navíc.

Nechybí karbonové dekory, plaketka AMG, hodinky IWC a to je vlastně vše. Nový infotainment MBUX byste tady hledali marně. Potěší však úchvatná skořepinová sedadla, která nekompromisně podrží tělo ve všech směrech, a že je to tady potřeba!

gt_8 gt_7

Po nastartování se osmiválcové čtyřlitrové biturbo rozzuřeně probudí, na všechny zahuláká a odplivne si jako nevychovaný chuligán. Je jedno v jakém nastavení výfuků motor nastartujete, vždy je to ohromná směs barytonu a výstřelů. Decentní je slovo, které se v kombinaci s AMG moc neskloňuje. Prošlápnutí plynu znamená ještě větší bouří.

V běžném režimu je auto tiché, pohodlné a luxusní. Přes nerovnosti se zvládá dostat s grácií a posádku příliš nenaklepe. Démon AMG se probudí až opustíte město, přepnete vůz do režimu Race a pošlete plyn k zemi. To, co následuje se jen těžko popisuje – 4-Door vám dá nečekaně brutální podpásovku a vystřelí vpřed. Motor táhne od volnoběhu až k omezovači pořád stejně šíleně, pak se ozve rána z výfuku a vše začíná nanovo. Turbo díra je neznámý pojem a akcelerace je naprosto devastující.

Dostávám geniální nápad zkusit řízený start – stačí podržet brzdu a zamáčknout plyn do podlahy, vůz srovná ideální otáčky a pustíte brzdu – pak už je jen černo, nevolno a vaše vědomí odmítá uvěřit tomu, co se právě stalo! Díky čtyřkolce se auto doslova teleportuje na stokilometrovou rychlost bez prokluzu a s razancí nepodobnou ničemu jinému. Budou vás bolet záda a vnitřní orgány se vrátí na místo až na druhý den. Neuvěřitelné!

gt_2

Jsou věci mezi zemí a peklem, které se jednoduše musí zažít a jsou slovy nepřenositelné a akcelerace v tomto vozidle do nich přesně spadá. Je úplně jedno kolik jedete, na jaký rychlostní stupeň – stačí poslat plyn do podlahy a Lucifer vás bezlítostně odkopne vpřed. Nutno podotknout, že 200 pojedete za necelých 10 vteřin z klidového startu… Dynamika je prostě pekelná a to samé se dá říct o zvuku příplatkového výfuku s aktivní klapkou.

Zajímá někoho spotřeba? OK, kombinovaně a klidně se dá jezdit za 11 litrů a mimo město i méně. V městech počítejte s odběrem kolem 15 litrů a při využívání plného potenciálu se pak podíváte na hodnoty ukazující 30 litrů a více.

V Race modu je vše nastaveno na maximální vrchol ad absurdum, a tak je třeba počítat s tím, že to vyžaduje řidičský skill. Přísun výkonu je okamžitý a auto reaguje dost chuligánsky. Čtyřkolka 4Matic+ nemá nic společného s tou od Mercesedesu a AMG si ji vyvinulo samo. Preferuje zadní nápravu a umí inteligentně předvídat. Auto je s ní hravé a stále vrtí zadečkem. Pokud vypnete trakci, umí ohromné powerslidy po všech kolech a je enormně efektivní. Při každé prudší akceleraci se tak efektně hrnete v čtyřkolovém powerslidu ven a jen nevěřícně kroutíte očima a volantem.  Výsledkem je ohromující rychlost, která neubrala nic na hravosti jako tomu je v případě menších modelů AMG 45.

gt_9

Tak a teď schválně. Co se stane pokud aktivujete Drift Mode (Tak AMG příznačně nazývá zadokolkový režim)? To začne opravdová hra o přežití. Samotná značka nedoporučuje využívat tento mód na klasické silnici a dobře ví proč. Najednou máte 900 Nm a 639 koní jen na zadku a dostat auto do prokluzu je lehčí, než se mrknutí oka. S takovou porcí výkonu je nutné zacházet velmi uváženě a citlivě, jinak ta gumová hmota ze zadních kol zmizí velmi rychle v oblacích kouře. V každé zatáčce je třeba přemýšlet nad dávkováním plynu a vhodným momentem pro akceleraci ze zatáčky ven. Jinak dostanete solidně přes hubu a budete rádi, když to ustojíte.

Poslat toto AMG bokem nevyžaduje ani trochu práce, ale horší je to vše udržet tak, aby to dopadlo dobře. Zejména synchronizace mezi dávkováním plynu a kontra vyžaduje zkušeného řidiče, jinak je průšvih na světě a věřte, že v tomto autě uděláte na okresce chybu jen jednou. Díky, do 63 S 4-Door standardně montovanému proměnnému řízení, je kontra otázkou pohybu zápěstím, ale musíte být rychlí.

gt_10

Daleko efektivnější je nechat systém v pohonu všech kol. Vůz je pak v zatáčkách absurdně rychlý a na výjezdu stále zábavný. Občas jsem odmítal uvěřit tomu, jakou rychlost umí generovat v oblouku a neztratit přitom adhezi. Oproti E 63 S navíc nemaskuje tolik rychlost a více vtahuje do děje s čímž stoupá zážitek z řízení. Testovaný model byl vybaven karbon-keramickými brzdami, které svou funkci zvládaly bravurně. Tento příplatek rozhodně zvažte, klasické ocelové brzy by při váze auta mnoho ostrých kilometrů nevydržely. Technologie se navíc posunula dále a kompozitové brzdy už nejsou tolik citlivé na nutné zahřátí.

Nezklame vás ani převodovka, která bleskově střílí kvalt za kvaltem a reaguje okamžitě i na pokyny v manuálním režimu. V Race módu navíc převodovka pustí do omezovače a vůbec vám do toho nebude mluvit. Tady AMG udělalo kus poctivé práce. Trochu horší je to již tradičně s řízením, ale pořád se řadí k tomu lepšímu na trhu, i když více komunikativnosti by mu rozhodně prospělo.

gt_11

AMG GT 4-Door je úchvatný stroj postavený podle té nejlepší receptury. Během let se legendární tuningová divize transformovala v technicky pokročilého (hádejte, kdo si vypůjčil nápad s odpojitelnou čtyřkolkou) rivala, který se neztratí ani na okruhu. Přitom nabízí luxus, denní použitelnost a drtivou dynamiku. Jsem zamilovaný, je to jedno z nejlepších aut planety a zcela právem.

Plusy

Motor a dynamika
Jízdní vlastnosti a grip
ZVUK
Převodovka
Design a image
Tuhá karoserie
Zpracování interiéru
Pozice za volantem
Pohon všech kol 4Matic+
Univerzální schopnosti bez kompromisu

Minusy

Nutná potřeba prodat ledvinu a okamžitě si auto pořídit

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz