MENU
spotreba-paliva-clanokw1

Mýty o snížení spotřeby, kterým není dobré věřit. Co vám opravdu pomůže ušetřit?

21. 7. 2018 • Novinky, Zajímavosti


Spotřeba je pro většinu uživatelů automobilu zásadní veličina a podřizují ji svůj jízdní styl, výběr vozidla a také doplňků. Okolo snížení spotřeby koluje spoustu mýtů a velké množství řidičů tak vlastně vůbec palivo nešetří. Zde je několik zažitých mýtů, které je radno přestat uplatňovat.

1. Brzdíme motorem, nevyřazujeme

Úplně nejrozšířenější mystifikace vychází z faktu, že moderní auto s elektronickým vstřikováním paliva neodebírá vůbec nic při jízdě z kopce a s zařazenou rychlostí. Je to pravda, ale nesmíte zapomínat na fyziku. Daleko větší setrvačnost má totiž vozidlo s vyřazenou rychlostí, které “doplachtí” mnohem dále a přidat opětovně plyn budete muset mnohem později. Jízda na neutral je tak mnohem lepší využití předtím nabrané energie. Tím ušetříte daleko více paliva.

Zásadní veličinou u této techniky je samozřejmě předvídání. Pokud silnice vede z kopce dolů, nemá smysl nechávat zařazenou rychlost. Pokud ale vidíte, že bude potřeba postupně zpomalit, pak je na místě brzdit motorem.

2. Prudké zrychlení znamená vyšší spotřebu

Ne neznamená. Rovnice je následovná a velmi jednoduchá. Má řídící jednotka do válců pustit určitou dávku paliva na určitou dobu, nebo dvakrát tolik paliva na poloviční dobu? Ano, je to úplně jedno a výsledná spotřeba je stejná. Většina lidí se snaží rozjíždět co nejpomaleji a nejcitlivěji, ale vůbec tím reálně spotřebu nešetří. Naopak brzdí plynulost provozu a způsobují nutnost zastavit na dalším semaforu, protože nestihnou zelenou vlnu. To má za následek co? Ano, zvýšení spotřeby kvůli nutnosti dalšího rozjezdu.

Moderní motory vybavené elektrickými škrticími klapkami navíc nedovolí, aby do motoru proudilo víc benzínu, než je třeba. Proto ani plný plyn neznamená vír v nádrži. Sice budete muset šlápnout na plyn trochu více, než jste možná zvyklí, ale o to dřív nastane moment, kdy můžete plyn zase pustit a využít nabrané energie jízdou bez plynu a s nulovou spotřebou.

3. Automatická převodovka znamená vyšší spotřebu

Opět to není pravda. Platilo to kdysi dávno, ale už minimálně jednu dekádu ne. Automatické převodovky prodělaly ohromný vývoj a časy, kdy se výkon ztrácel někde mezi měničem a koly jsou dávno pryč. Dnešní převodovky tak naopak umějí palivo šetřit a pomáhat řidiči k nižší spotřebě. Jak? Jednoduše, převodovka hlídá ideální otáčky a drží motor stále v nich. Nedochází k pozdnímu řazení ani předčasnému, jako chybuje spousta řidičů u manuálních převodovek.

Technologie se navíc posunuly výrazně dopředu – měniče jsou lehčí než dříve, takže dá motoru méně práce s nimi točit a navíc se u převodovek hojně využívá funkce blokování měniče. Jakmile je vůz v pohybu, uzamkne se pomocí spojky vstup a výstup, takže se v měniči neodehrávají žádné ztráty. U dvouspojkových převodovek pak k nedochází vůbec k žádným ztrátám.

Velkou výhodou automatů je navíc možnost využití výrazně více rychlostí. Zatímco řidiči by se asi devět rychlostí řadit nechtělo, automatická převodovka je klidně řadit bude. Více rychlostních stupňů umožní lépe udržet motor ve správném spektru otáček a samozřejmě také snížit otáčky při konstantní jízdě vyšší rychlostí.

Co opravdu sníží spotřebu?

1. Předvídejte. Klíčem je plynulost a cílem je co nejméně brzdit a zrychlovat.
2. Používejte správné pneumatiky. Každý typ má uveden index valivého odporu a výsledný efekt může být na spotřebě výrazný. To platí i pro správné nahuštění. Nízký tlak v gumách znamená větší odpor a tedy i vyšší spotřebu.
3. Na přeplněné dálnici nejeďte rychle. Je to toiž úplně zbytečné a výsledkem bude neustálé brzdění a zrychlování dokola. Neušetříte tím žádný čas a rozhodně zvýšíte spotřebu. Hodně. Zrychlovat na 170, abyste pak brzdili a jeli 80 je k ničemu. Klíčem je opět plynulost.
4. Nevozte zbytečně střešní nosiče. Ty totiž citelně zvyšují aerodynamický odpor a tím i spotřebu. Ano, i když v nich nemáte kola, lyže nebo cokoli jiného.
5. Vypněte klimatizaci. Je to prvek, který vydává největší odběr ze všech komfortních položek vozidla. Pokud tedy neumíráte horkem, vypněte ji. Ve městě se víc vyplatí stažená okna a jen zapnutý větrák.
6. Mějte v autě pořádek. Nevozte zbytečnosti a ukliďte si. Každé kilo se počítá a nižší váha se rovná nižší spotřebě.
7. Používejte kvalitní palivo. Pár ušetřených korun nestojí za případné potíže a vyšší spotřebu z důvodu nekvalitní směsi.
8. To platí i o motorovém oleji.
9. V kolonách při delším stání vypínejte motor, nedeaktivujte Start/Stop systém.

.

« »