MENU
1250x200-rebrand-vam_hore_cz
DSC_0051

Za volantem: Jaguar F-Type

5. 6. 2013 • Exkluzivní testy, Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Nebudu Vám nic namlouvat a tvářit se zbytečně seriózně a rovnou přiznám, že na Jaguar F-Type sem se těšil od prvních fotografií produkční verze.  Po téměř půl století navazuje Jaguar na tradici sportovních vozů a přivádí na trh moderního nástupce legendárního modelu E-Type. Ten je pro mnohé motoristické nadšence nejkrásnějším vozem, který kdy byl vyroben. F-Type svou tvarovou evoluci vůbec neskrývá a na ikonický model navazuje tradiční profilovou vlnkou, oválnou maskou chladiče, dopředu otvíratelnou kapotu a také nádherná úzká a podélná zadní světla.  Celý vůz je navíc osazen  spoustou pěkných detailů, které dodávají potřebnou agresivitu a tak nechybí otvory v kapotě, karbonová lízatka v nárazníku, vysouvací zadní křídlo a obří středové koncovky výfuků. Výsledkem je neodolatelný sportovní vůz, který na sebe strhává veškerou pozornost a slibuje nevšední zážitky. Snad je tedy i poskytne!

Jaguar si je tak sebejistý a nebojí se tvrdit, že toto auto definuje značku jako takovou. Dosud totiž britská automobilka jen poukazovala na svou sportovní tradici a  skvělé motory. Zvrat přinesl až ultimativní model XKR-S, jinak se vždy jednalo o velká rychlá GT a limuzíny. Teď je v nabídce pravý sporťák, takový, který nemůže nabídnout ani BMW. F-Type svým výkonem, rozměrem a cenou míří přímo proti Porsche 911. Boxster je menší a slabší… Než si přebereme klíčky a sedneme za volant, splňme si povinnou technickou vložku. Na výběr jsou tři varianty. Nejslabší třílitrový šestiválec plněný kompresorem nabídne výkon 340 koní a lze jej jako jediný pořídit pod dva milióny korun. O 300.000 Kč dále je verze V6 S, která nabízí mechanický samosvorný diferenciál, aktivní výfuky a tlumiče, 19″ kola, výkonnější brzdy a konečný výkon 380 koní ze stejného motoru. Na vrcholu nabídky stojí šílený pětilitrový osmiválec dopovaný taktéž kompresorem a s výkonem 495 koní. Na stovku se dostane za 4.3 sekundy a nabídne aktivní elektronický diferenciál, čtyři koncovky výfuků a ohromnou zásobu výkonu v jakýchkoli otáčkách. Na letišti ve Frankfurt v Jaguar Lounge si beru klíče od V8 S a vyrážím vstříc 300 km dlouhé cestě po německých okreskách směrem Hannover. Konečná destinace je nově vybudovaný okruh Bilster Berg Drive Resort, kde budeme oficiálně jezdit vůbec jako první lidé mimo tým budovatelů.

f6

Usedám tedy do vkusného sportovně laděného interiéru a mačkám startovací tlačítko a Jaguar okamžitě naskočí za úchvatného řevu osmiválce. Celé okolí se otáčí, zda-li nepřišla biblická apokalypsa, protože startují i kolegové v ostaních cca 10 F-Typech vedle sebe. Ten řev je nepopsatelný… Ještě chvíli terorizuji a porušuji zvukové normy letiště a okamžitě se vydávám po okresce za Frankfurt. První sešlápnutí plynu v normálním režimu vyvolá solidní katapultaci, F-Type chrčí, řve, střílí a jako o život letí vpřed. Jenže to je stále slabý odvar toho, co nastane, když přesunete volič na pozici šachovnice a přepnete naladění vozu do Dynamic. Motor najednou reaguje s maximální přesností, poskytuje plný výkon, aktivní výfuk ničí okolí ještě více a vaše tělo je doslova zaraženo v sedadlech. Přebytek výkonu je zcela evidentní, zhruba do 80 km/h F-Type pohazuje zadkem ze strany na stranu i na zcela rovné a suché silnici. To mi dává jasně najevo, že s plynem se bude muset v zatáčkách pracovat s maximální opatrností a pečlivostí.

O čemž mě ještě více přesvědčuje odjezd z následující křižovatky, kdy i pod čtvrtkou plynu Jaguar opustil semafor v elegantním driftu. Nicméně F-Type dokazuje svou sportovnost i ponecháním mechanického posilovače řízení a tak jakákoli situace je z řízení krásně čitelná a díky velké dávce zpětné vazby i precizně říditelná. To se v dnešní době už moc nenosí a Jaguar si zasluhuje velké plus, vždyť už i všechna Porsche používají posilovač elektronický. Řízení je komunikativní, přesné a poskytuje nadprůměrné množství informací. S tím naopak kontrastuje fakt, že F-Type si nepořídíte s manuálem v žádné verzi. A to má být tradiční sporťák řeknete si. Jenže automatická osmistupňová převodovka ZF řadí tak dobře a rychle, že slovo manuál zapomenete hned. Navíc v dynamickém režimu nechá motor točit do omezovače a nepřeřadí. V dnešní době neexistuje lepší převodovka s hydrodynamickým měničem a je moc dobře, že vedle BMW ji používá i tato britská značka. Jenže Jaguar se rozhodl jít ještě dále a tak převodovka řadí natvrdo a měnič je používán jen při rozjezdech! Takže se vlastně jedná o sekvenci. Je třeba si přiznat, že manuálním převodovkám odzvonila hrana a já osobně to jen vítám. Pro případ chuti řadit manuálně má F-Type vkusná, dobře tvarovaná pádla s vynikající odezvou. Na dálnici A5 je neomezená rychlost a F-Type se cítí dobře v rychlostech na 200 i bez střechy. Při přužném zrychlení je tam dvoustovka snad hned a šelma nemá tendenci zpomalovat ani kolem 280 km/h. Několik brzdění z vysoké rychlosti zase ukázalo, že brzdy jsou dimenzovány dobře a vůbec nevadnou.

f5

Podvozek je další stránkou auta, která se opravdu povedla – je naladěn jako ideální kompromis mezi sportovní tuhostí a stále jistým komfortem cestování. Ve všech režimech žehlí nerovnosti, nenaklání se, je čitelný a poskytuje skvělý grip (když zacházíte s plynem slušně). I přes značnou tuhost se v něm dá komfortně cestovat. Tohle se prostě povedlo. V8 S je nekompromisní zbraň – na dálnici likviduje vše a na okresce umí připravit horké chvilky díky přebytku výkonu. Možná bych se nebál říct, že je to zbytečně moc. Zvuk je úžasný, zátah motoru devastující, ale vůz bojuje s přenosem výkonu na silnici a se ztrátou trakce při každé ostřejší akceleraci. Je to ohromná zábava, ale pořád máte to nepříjemné šimrání v břiše ze strachu, kdy se divoká šelma utne ze řetězů.

Je čas na oběd a také na změnu vozů. S kolegou tedy měním V8 S za základní model V6 a pokračuji dál krásným Německem. Uvnitř vozu se de facto nic nemění a tak nezbývá než nastartovat šestiválec. Žádné drama se nekoná, ale i tak si pěkně zaječí a odkašle. Je jasné, že mocné zemětřesení jako osmiválec nemůže nabídnout, ale i tak je zvuk základního modelu s příplatkovým aktivním výfukem velmi nadprůměrný své kategorii. Zní lépe, než jakýkoli jiný V6, který jsem v sériovém autě kdy slyšel. Je to vysokootáčkový jekot doprovázený o šílené plivání do výfuků při každém přeřazení nebo puštění plynu. Hmmm, ten F-Type je fakt boží!

f4

Základní model V6 nabídne stejně dobré aspekty, jako nejsilnější model, ale citelně mu schází mechanický samosvorný diferenciál a adaptivní podvozek. Jízda je tak trochu prkenná, občas auto uskočí a odjezdy z apexů zatáček je doprovázena o nervozitu otevřeného diferenciálu. Výkon 340 koní je plně dostačující a auto nabízí solidní dynamiku a navíc si V6 pomáhá kratšími převody. Vše ostatní je stejně dobré jako ve všech jiných modelech. V6 však působí přívětivě a dá se z něj ždímat maximum – je to prosté, jednoduše se v něm nebojíte.

S modelem V6 S se setkávám až druhý den na okruhu Bilster Berg a bude to jediná motorizace, kterou tu budeme všichni prohánět. Tento nový okruh je přezdíván jako “Malá Nordschleife” a na návrhu tratě se podílel sám Walter Röhrl. Trať má 4,2 km a jedná se vlastně o takovou technickou okresku. V jednom místě dosahuje silnice sklonu 26 procent kdy začne klesat, stáčet se a zase stoupá. Naleznete tu véceapexové zatáčky, esíčka a velmi libová je postupně se utahující zatáčka na cílovou rovinku.  Je to krásný kus silnice a oficiálně se otevře až koncem června. My jsme úplně první oficiální skupina, která tu bude jezdit ještě dříve, než třeba němečtí žurnalisté. A dohlížet na nás bude instruktor Horst von Saurma, bývalí dlouholetý šéfredaktor časopisu Sport Auto, který patří mezi nejúznavanější řidiče.

f3

V6 S s výkonem 380 koní, silnějšími brzdy, samosvorem a adaptivním podvozkem je zde jako doma. Větší výkon a menší váha na přední nápravě ukazuje, že právě táto verze F-Typu bude ta řidičský nejlepší. Vůz poslouchá na slovo, je agilní, brzdy nevadnou a přehazování váhy zvládá bez zaváhání a znaků nervozity. Sekvenční ZF střílí kvalt za kvaltem a nebojí se podřazení ani těsně pod omezovač. Podvozek je za všech okolností citelný a nerozhází ho ani ostré brzdění z vysokých rychlostí, ani přenos kinetické energie. Po dosažení limitu vůz plynule přechází do smyku všech kol a stačí kontra s vše je zase na správné cestě. Ovladatelnost F-Typu je prostě výborná. Výkon je zcela adekvátní a na okruhu ukazuje, že je to přesně ta hranice, která není ani málo, ani moc.

Jaguar F-Type je ryzí sportovní roadster a tentokráte se nejedná o marketingové řeči. Vůz funguje naprosto výborně, nemá výraznější slabiny a ještě k tomu je nádherný na pohled. Jaguar udělal brilantní kus auta a navrátil své značce sportovní auru, které byla kdysi dávno tak zásadní. Bravo!

f2

.

« »