autokelly_novinari_024

Nejen na zimu, ale i na léto je nutné auto dobře připravit. Co je potřeba udělat?

25. 5. 2018 • Novinky

Zatímco přípravě na zimní sezónu většina řidičů věnuje pozornost, léto považují za bezpečné období, v němž jejich vozům nehrozí žádné větší nebezpečí. Podle odborníků by však v zájmu své vlastní bezpečnosti a bezpečnosti spolujezdců i ostatních účastníků silničního provozu rozhodně neměli podceňovat ani přípravu na úspěšný přechod do letní sezóny. Pokud ji zanedbají, mohlo by je zejména v případě delší cesty, třeba na dovolenou, čekat i velmi nemilé překvapení.

První krokem pro vstup do letní sezóny je přezutí pneumatik. Zimní pneumatiky totiž plní správně svou funkci pouze tehdy, když se průměrná teplota drží pod 7 °C. V létě zimní pneumatiky naopak zvyšují spotřebu, omezují ovladatelnost vozu a pohodlí jízdy. Navíc jsou zimní pneumatiky při vyšších teplotách výrazně méně bezpečné, a to zejména při dešti. Důvodem je, že se zimní pneumatiky vyrábějí z jiné – měkčí – směsi než pneumatiky letní. Při vyšších teplotách se pak přehřívají, což má za následek nepříjemné – a hlavně nebezpečné – prodloužení brzdné dráhy.

Rovněž ve jménu bezpečnosti by součástí přípravy na léto měla být kontrola všech dalších podstatných součástí vozidla. V zimě mohlo vše sloužit bezchybně, ale teď může být vše jinak. Ještě před vypuknutím léta by prohlídka měla zahrnovat kontrolu stavu chladicí a brzdové kapaliny, kontrolu brzd (včetně těsnosti brzdového vedení a hadiček) a tlumičů. Doporučujeme nechat zkontrolovat také dostatečné nabití akumulátoru. Nezbytnou součástí prohlídky je i zjištění stavu, případně výměna vzduchového a palivového filtru.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat údržbě klimatizace, která je již prakticky standardní výbavou nových i ojetých vozidel. Klimatizaci je nutné pravidelně kontrolovat, zejména měnit alespoň jednou ročně kabinový filtr a případně doplnit chladící médium. Tímto základním servisem se dá předcházet nepříjemnostem v podobě stání v dlouhých prázdninových kolonách s nefunkční klimatizací.

Ač by se to nezdálo, i v případě klimatizace jde do značné míry o bezpečnost. Velké horko, zvláště trvá-li několik dní, se totiž významně podepisuje i na kondici řidičů. Bývají podrážděnější, snadněji se unaví, ztrácejí koncentraci a prodlužuje se jejich reakční doba.

Vliv únavy z horka je tak podle odborníků srovnatelný s účinkem alkoholu, v některých případech až do intoxikace ve výši jednoho promile alkoholu v krvi. To s sebou nese až sedminásobně vyšší pravděpodobnost účasti řidiče na zaviněné dopravní nehodě.

.

« »

MENU