IMG_7432

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech – Goin´Forward

20. 7. 2014 • Novinky, Peugeot, Testy

Motor: 80%

převodovka: 85%

Podvozek: 85%

zpracování: 90%

Praktičnost: 90%

Kvalitní, dobře vypadající a prostorný kombík, kterému nechybí bohatá výbava a skvělé jízdní vlastnosti

Verdikt:

Peugeot na otázku downsizingu odpovídá zcela jasně v podobě nového motoru se třemi válci, turbem a objemem 1.2 l. Ne, opravdu to nezní, jako recept na zábavu a požitek z jízdy, jenže nesuďme dopředu. Peugeot zajímavé vozy vždy uměl a umí, za všechny vzpomeňme například vášnivé kupé RCZ, které prošlo naším testem a rozhodně nešlo o nudu za volantem. A až se nám zanedlouho dostane pod ruce RCZ-R, téměř s jistotou budeme tvrdit to samé. Koncernový Citroen jde sice ještě o něco dál v extravagantnosti své produkce, někdy je ale moc mimo, alepoň pro české zákazníky. Těm sedí spíše usedlejší, i když stále osvěžující design od vynálezců předního pohonu.

A přesně v tomto duchu se nese i nová generace 308 SW – elegantní, čistý a funkční design. Kombi odvozené od hatchbacků většinou designové ceny nevyhrávají a vypadají tak nějak “dolepeně”, ale nová 308 potvrzuje pravidlo výjimky – opravdu mu to i s prodlouženou karoserií kombi sluší náramně. Za mě osobně se jedná o jedno z nejpovedenějších aut své třídy. Přední část obohacují Full-LED světlomety, které v mainstreamu a této třídě budete hledat jinde těžce. Auto s nimi vypadá obzvláště dobře a přidává to na celkové image hodnotného auta. Uvnitř totiž Peugeot použil diodové osvícení také. A tím to jen začíná…

Více než nějaké linky na karoserii nás zajímá interiér, především jeho proslavený minimalismus a útulnost. To první platí bezezbytku, mohutně polstrovaná sedadla potažená kůží působí na první pohled velmi kvalitně. Po usazení pak závisí vaše pohodlí na výšce, do které jste dorostli. Osoby nad 170 cm nebudou mít problém, vepředu je místa dost a dozadu se vejdete. Pokud jste však nižšího vzrůstu, na místě spolujezdce budete trochu strádat. Sedadlu nejde příliš upravit sklon sedáku, jehož přední část je zvednutá poměrně hodně nahoru, menší osoby tak budou mít problém dosáhnout nohama na zem.

2

Skvěle působí středový panel s dekorem v imitaci hliníku. Startovací tlačítko je snad nejhezčím detailem celého vozu a přál bych si jej mít i v podstatně luxusnější vozech. Kapitolou samou pro sebe je pracoviště řidiče a zejména volant. Takto malý okrouhlý předmět určený k ovládání auta jsem už dlouho neviděl, rozhodně ne v nižší střední třídě bez sportovních ambicí. Drží se opravdu dobře a rychle si na něj zvyknete, až vám přijde nepochopitelné, co ti výrobci vidí na těch obřích volantech, které se montují jinam. Po vrácení 308 jsem přebíral na test nový Renault Clio, a v první fázi jsem se zděsil nad tím obrovským kormidlem jak z pirátské plachetnice. Až poté mi došlo, že toto je vlastně normální rozměr v normálním automobilovém světě. Škoda.

Další miniaturou jsou budíky v přístrojovém štítu. Při vypnutém zapalování jsou vidět jenom ručičky, čísílka naskočí až po probuzení auta k životu. Po nastartování se rozjedete a hned se leknete, proč máte při 20 km/h otáčky skoro v omezovači. A pak Vám dojde další zajímavý detail, otáčkoměr se otáčí naopak oproti rychloměru a zvyklostem v kontinentální Evropě. Takový francouzský Aston Martin. :)

3

Středový panel je legendárně zjednodušený. Schválně říkám legendárně, protože jeho jednoduchost je masivně propagovaným jevem. Opravdu zde moc ovládacích prvků nenajdete – kolečko nastavení hlasitosti, štěrbinu pro CD přehrávač, vyhřívání oken a to je tak všechno. A i když jsem zastáncem jednoduchosti, tady se šlo až moc daleko na úkor uživatelské přivětivosti. Například by nezaškodilo přihodit alespoň dvojici koleček pro úpravu teploty klimatizace. Její nastavování pomocí dotykového displeje je prostě nepohodlné a odvádí pozornost.

Multimediální systém jako celek je vůbec asi nejméně dotaženým prvkem celého auta. Jde o stejnou jednotku, jakou najdete u Citroenu a k dokonalosti jí ještě pár let ladění chybí. Reakce jsou někdy pomalé a nepřesné. Ano, existují i horší systémy, ty jsou ale většinou zastaralé z důvodu jejich stáří a stáří vozu ve kterém jsou nainstalované. Nechápejte mě špatně, funkcí je zde dostatek, jsou ale špatně dané dohromady a user-friendly ovladatelnost chybí. Celkově je však provedení, kvalita a vzhled interiéru na vysoké úrovni a tento Peugeot nadělá přímé konkurenci ještě spoustu vrásek. Moc se mi líbí i špičkové výplně dveří s elegantními madly, prošíváním kůži a krásným designem. Takto doladěné detaily se jen tak nevidí. Škoda jen, že vzadu není tolik místa, jako by se mohlo zdát, ale kufr je velký, prostorný a má dobrou nakládací hranu.

308sw1

A konečně ten tříválec pod kapotou, na který jsem byl opravdu moc zvědavý. Klasickou 1.6 THP znám ve všech verzích i pozpátku a tak je tato motorizace příjemným osvěžením. Už po nastartování se ozve ten klasický tříválcově nepravidelný zvuk a chrapot. Na rozdíl od konkurenčních tříválců je však daleko kultivovanější a ochotnější. Reakce na plyn pochopitelně není žádná sláva, ale motor příjemně zatáhne už od 1.400 otáček, a poté dlouho nepolevuje, naopak příjemně graduje a žene auto dopředu. I přes delší zpřevodování je auto svižné a uspokojí i uživatele hledající lepší dynamiku. Za mě daleko lepší motor, než koncernové 1.2 TSi a to prosím ve všech ohledech. V nízkých otáčkách se motor nedusí a vždy má chuť vystřelit vpřed. Za to může opravdu dobrá hodnota točivého momentu 230 Nm dostupná v nízkém spektru otáček. Maximální výkon 96 kW pak vrcholí v 5.500 otáčkách. Příjemné překvapení, jak tato jednotka skvěle funguje. Samotný zvuk je pak co nejvíce utlumený a ve městě se vyvarujete zvláštnímu projevu tříválcové koncepce jednotky. To také platí o celkovém odhlučnění interiéru, které je v této třídě ukázkové. A spotřeba? Po týdnu kombinovaného jezdění se ustálila na 6 litrech. Na dálnici pojedete předpisově za nějakých 5.5 litrů, mimo obce není problém jezdit kolem 4. Paráda!

Řazení je na francouzský vůz přesné s trochu delšími drahami. Jde zlehka a masivní hlavice řadící páky pěkně padne do ruky. Spojka jde úplně zlehka a je naprosto bez zpětné vazby, vůbec netušíte, kde je bod záběru, nic to však nevadí běžnému používání a ve městě za to poděkujete. Řízení je standardně naposilované, zpětnou vazbu nečekejte, ale auto hbitě reaguje na povely od volantu.

308sw2

Podvozkově ušli francouzi dlouhou cestu. Nejde o rozbředlého pohupovače ani prkeného mlátiče. Na dálnici funguje bez výhrad i v úsecích jindy vyklepávajících Vaše zbývající zuby. Na hladkém asfaltu o něm nevíte a na hrbolatých částech drží jistě. Grip podvozku je slušný a auto po překročení limitu přejde do čitelné nedotáčivosti. Díky delšímu rozvoru však kombi umí pěkně pohodit zadečkem pokud prudce odstavíte plyn. Ale o tom toto auto není. Za všech okolností si ponechává skvělý komfort cestování, výborné odhlučnění a jisté jízdní vlastnosti.

Peugeot 308 si vysoké hodnocení veřejnosti i motoristických žurnalistů hrdě zaslouží. Je to obrovský krok kupředu a já toto auto můžu jen a jen doporučit. Bravo!

Plusy

  • Úsporný a dynamický motor
  • Komfortní podvozek
  • Široká nabídka výbavy
  • Kvalitní  zpracování
  • Odhlučnění kabiny
  • Spotřeba
  • Vzhled
  • Výkon full led světlometů

Minusy

  • Ovládání infoteinment systému a integrace ovládání klimatizace
  • Necitlivé řízení
  • Dlouhé zpřevodování

 

Technické údaje

Motor Peugeot 308 1.2 e-THP
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 3.9 / 4.6
Emise CO2: 107

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz