Snimek 035

První dojmy: Opel Meriva

11. 4. 2014 • Novinky

Meriva je zpátky ve svojí již třetí generaci, aby opět zabojovala o post nejlepšího kompatního MPV na trhu. Ač by se mohlo zdát, že se oproti druhé generaci vůz změnil jen naprosto minimálně, opak je pravdou. Meriva dostala zcela novou paletu motorů, nové manuální a automatické převodovky s nízkým třením a také několik prvků interiéru, zvyšující praktičnost vozu.

Zejména praktickým využitím cílí Meriva na mladší rodiny s malými dětmi. Právě jim je podřízena například zvláštní lomená linie oken zadních dveří, jež by spolu se zvýšenou pozicí sedadel měla poskytnout lepší výhled ven, než v případě konkurence. Zadní dveře se také velmi nezvykle otevírají proti směru jízdy, což kromě snazšího vystupování a nastupování usnadní i instalaci dětských autosedaček či samotnou manipulaci s dětskými pasažéry. Ta je bezpečnější díky nástupnímu „koridoru“ vznikajícímu po otevření obou bočních dveří do takřka pravých úhlů.

1

U karoserie praktičnost vozu zdaleka nekončí. Uvnitř se nachází prostorný interiér dovybavený o posuvná a sklopná zadní sedadla FlexSpace, díky kterým Meriva nabídne hned několik konfigurací vnitřního prostoru. Klasické pětisedadlové nastavení, kdy mají všichni pasažéři dostatek prostoru jak nad hlavou, tak pro nohy, poskytuje základní kufr o 400 litrech přístupný skrze rozměrnou výklopnou záď. Meriva se dále umí proměnit na čtyřsedadlovou nebo dvousedadlovou verzi, přičemž poslední zmíněná už nabízí obří ložný prostor o objemu 1500 litrů. Jako doplněk k zavazadelníku je po celém interiéru k dispozici ještě 32 odkládacích prostor doplněných ve vyšších výbavách o šikovnou středovou konzoli FlexRail. Ta plní funkci několikapatrové loketní opěrky posouvající se v kolejnici mezi předními sedadly.

2

Hned v úvodu jsem zmínil novou technickou výzbroj, kterou bude Meriva získávat své zákazníky. Mezi hlavní novinky, které by se měly zejména na našem trhu jednoznačně uchytit patří nový vznětový motor 1.6 TDCI. Jeho dvě výkonové varianty budou postupně nahrazovat odcházející starší jednotky 1.3 TDCI a 1.7 TDCI. Slabší varianta má k dispozici 81kW a tedy o 11 kW víc, než starší 1.3. Silnější z dvojice se pochlubí rovnou stovkou kilowatt a je tedy o 4 kW výkonnější, než 1.7 TDCI. Nový motor zároveň slibuje i o mnoho kultivovanější chod a samozřejmě nižší spotřebu. Kruh uzavírají benzinové motory 1.4 v atmosférické nebo přeplňované variantě, jejichž výkony se pohybují od 74 do 103 kW. Nově mohou být silnější turbomotory spárovany se šestistupňovou automatickou převodovkou. Jen od této konfigurace si Opel slibuje navýšení počtu zákazníku o dalších 15 až 20 %.

3

Pro první blízké setkání s třetí generací Merivy volím pravděpodobně jedinou možnost vyzkoušet nejsilnější benzínový motor, tedy 1.4 Turbo 103 kW, propojený na přední kola skrze zmíněný automat. Motor hladce zabírá již od nízkých otáček a velmi příjemně táhne skrz takřka celé spektrum, než dosáhne zhruba 5 tisíc. Odsud již výkon dále nenabírá a zvýšeným hlukem v interiéru dá pomalu najevo, že je třeba řadit. Tento úkon lze nechat na převodovce samotné, která řazení provádí takřka nezištně nebo se spolehnout na svojí intuici a využít selektivního řazení přímo pákou voliče. Motoru a převodovce zdatně sekunduje i příjemně tuhý podvozek, který nepouští vysokou karoserii do větších náklonů a auto tak drží stopu s velkou jistotou.

Celkově se mi nová Meriva jeví jako velmi příjemné auto pro mladou, zatím jen méně početnou rodinu, která naplno využije jeho potenciál a praktičnost. Cenovka Merivy začíná na příjemných 259 900,- za základní výbavu Selection a motor 1.4 74 kW. Mnou otestovaná výbava Cosmo s nejsilnějším motorem 1.4 Turbo vyjde na velice zajímavých 361 900,- ke kterým je třeba připočítat ještě pár příplatků za ergonomická sedadla či navigační systém.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz