MENU
jaguar_i-pace_s_yulong-white_145

První test Jaguar I-Pace. Budoucnost, která se vám zalíbí

4. 6. 2018 • Exkluzivní testy, Jaguar, Novinky, Testy

Na nádherném pobřeží atlantského oceánu v Portugalsku jsme jako jedni z prvních na světe vyzkoušeli novinku britské automobilky. Jaguar se rozhodl skočit po hlavě do segmentu elektrických aut a zatopit již zavedené konkurenci, zejména pak americké Tesle. Hned na začátku musím konstatovat, že se jim to povedlo na první dobrou. Vlastně se jedná o nejlepší elektromobil současnosti. Jestli takto vypadá budoucnost, tak ano prosím, jsem připraven!

Už prvním příjemným faktem je samotný vzhled auta. Nesnaží se totiž za každou cenu vypadat futuristicky a dávat najevo, že se jedná o elektromobil. Za jeho designem opět stojí Ian Callum a podařilo se mu úspěšně spojit prvky kompaktního crossoveru se čtyřdveřovým coupé. Ano, I-Pace se řadí do kategorie SUV, ale vlastně tak vůbec nevypadá. Linie jsou elegantní, dynamické a na první pohled se jedná o Jaguar. Šéfdesigner také podotkl, že i elektromobil potřebuje chlazení (zejména baterie), a tak ustoupili od zaslepené přední masky, jako je tomu u konkurence. Děkujeme! I-Pace díky tomu vypadá jako auto…

i-pace2

Elegantní silueta vozidla I-Pace podobná kupé je ovlivněna supersportem Jaguar C-X75 a vyznačuje se krátkou, nízkou kapotou, aerodynamicky vylepšeným designem střechy a zakřiveným zadním oknem. Tento design s kabinou předsunutou až k přední nápravě kontrastuje s hranatou zadní částí, která pomáhá snížit koeficient aerodynamického čelního odporu Cx na pouhých 0,29. Aktivní lamely v masce chladiče udržují rovnováhu mezi chlazením a aerodynamikou. Když je třeba chladit, otevřou se, v opačném případě jsou zavřené a usměrňují proudění vzduchu.

Nadšení neopadá ani po usednutí dovnitř. Vůz tady vypadá inovativně, ale zachovává si tradiční architekturu a skvělou ergonomii díky dostatečnému množství hardware tlačítek. Koncept palubní desky se nese v duchu kokpitů ze sesterských Range Roverů, najdeme tady uspořádání Touch Pro Duo s dotykovou obrazovkou pro nastavení funkcí vozidla nebo jízdních režimů pod displejem infoteinmentu. Jaguar si zachoval multifunkční kulaté ovladače pro ovládání klimatizace s vkusným displejem uvnitř. Ovladače mění funkce i na vyhřívání sedadel. Kaplička budíků je také plně digitální a její grafika je velmi hezká.

i-pace7

Na první pohled je interiér vozidla mladistvý a přesně tak akorát inovativní. Jaguar nám vysvětlil, že není fanouškem velké sdružené tabletové obrazovky s množstvím funkcí a to především kvůli bezpečnosti ovládání za jízdy. Mají pravdu, takto je to mnohem lepší. Potěšující je i kvalita zpracování, hezké detaily v podobě dekorů a samotná prostornost. Zvenčí I-Pace působí poměrně kompaktně, ale vnitřní prostor pro posádku je velkorysý. Vzadu je pro nohy vyhrazeno 890 mm, a protože chybí tradiční tunel transmisí, najdete místo něj praktickou středovou odkládací schránku o objemu 10,5 litru. Pod zadními sedadly se skrývá stolek a odkládací prostor na notebook. Zavazadlový prostor nabízí objem 656 litrů a se sklopenými sedadly dokonce 1453 litrů.

Druhou dobrou zprávou je platforma a použitá technologie podvozku a karoserie. Ta je totiž hliníková a baterie je umístěna uprostřed v podlaze mezi nápravami. Vpředu jsou kola zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu na víceprvkové nápravě Integral Link. Ano, to je to samé, co používá F-Type. Nad rámec základního vybavení si lze objednat pneumatické odpružení a konfigurovatelný systém Adaptive Dynamics. Umístění baterií dovoluje ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50, přičemž těžiště vozidla je přibližně o 130 mm níže než u modelu F-Pace. Už vám to začíná být jasné? Toto auto má nejlepší předpoklady pro nejlépe jezdící crossover na trhu.

i-pace4

Pojďme se ale ještě podívat na samotný pohon auta. Na každé nápravě se nachází jeden elektromotor navržený společností Jaguar, jejichž kompaktní rozměry umožnily hnací hřídele procházející motorem. Výsledkem je výkon 400 koní a kroutící moment 696 Nm. To vše dostupné od nulových otáček v celém spektru a s podporou trakce pohonu všech kol na každém povrchu. Určitě vám je jasné, že je obrovský rozdíl mezi 400 koňmi u spalovacího nebo elektrického motoru. To nejlépe pochopíte v praxi po prvním pořádném šlápnutí na plyn. I-Pace zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhých 4,5 sekundy i přes váhu kolem dvou tun.

Energii si vůz uchovává v nejnovějším a nejpokročilejším typu 90kWh lithium-iontovým bateriích, které využívají 432 článků typu „pouch cell“ a nabízí dojezd 480 km. Při rychlonabíjení DC (100 kW) se vybité baterie nabijí na 80 % za 45 minut. Mezi řadu chytrých technologií, které optimalizují dojezd, patří systém předehřívání baterie. Jaguar I-Pace po připojení automaticky zvýší (nebo sníží) teplotu baterie, čímž ještě před odjezdem maximalizuje možný dojezd.

i-pace1

Po příletu do portugalského Faro nás čekal poměrně dlouhý přesun přes pohoří na okruh v Algarve (ano, opravdu budeme jezdit s elektromobilem po závodním okruhu). Už první kolimetry po městě a přilehlé aglomeraci mě přesvědčily o použitelnosti auta. Vzduchový podvozek byl komfortní i na kolech o absurdní velikosti 22 palců a auto reagovalo velmi ochotně na volant. V interiéru jsem se cítil příjemně a jeho ovládání je zcela v pořádku. První sešlápnutí plynu v dynamickém režimu mi vyrazilo dech a nakoplo ledviny. I-Pace se zuřivě rozjede a táhne jako zběsilý, okamžitý nástup točivého momentu v jakýchkoli otáčkách je něco, na co se dobře zvyká a co zaskočí každého. Takto razantní zrychlení v autě se spalovacím motorem nezažijete. V městském provozu jsem ocenil simulaci automatu, kdy se vůz po puštění brzdy začne plížit vpřed a také funkci silné rekuperace, kdy jde řídit vlastně jen plynem, protože jeho ubrání znamená prudké zpomalení. Jde to samozřejmě zcela přizpůsobit a Jaguar může klidně krásně plachtit.

V točitých serpentýnách pohoří Serra de Monchique se vůz předvedl na výbornou. V zatáčkách je sice cítit vyšší hmotnost, ale vrhá se do nich s chutí, bez známek náklonu karoserie a poskytuje skvělý grip a trakci na výjezdu. Díky pokročilým nápravám je radost vůz vodit po točitých okreskách, takovou reakci na volant totiž nabízí málokdo. Dokonce jsem nezaznamenal ani vadnutí brzd, kterým pomáhá rekuperace. Začínám chápat, proč nás Jaguar bere na tak technický okruh. Před příjezdem ještě absolvuji terénní vložku místními kopci a najednou se s elektromobilem brodím vodou a stoupám po šotolině do strmých kopců. I-Pace to zvládá bez jediného zaváhání a navíc si můžete zvednout světlou výšku. Paráda!

i-pace5

Po příjezdu na okruh se seznamujeme s tratí v několika F-Typech a pak můžeme vyrazit s novinkou. Ačkoliv se to může zdát bláznivé, Jaguar nás nechal projet zcela záměrně ve svém opěvovaném sportovním modelu, abychom viděli, jak blízko jemu může být v jízdních vlastnostech i elektrický crossover… A opravdu, zklamání se nedostavilo. Většina kolegů po jízdě s otevřenou pusou nevěřícně kroutí hlavou. Sedám za volant a vyrážím na velmi hezkou trať portugalského okruhu. I-Pace se díky mohutnému krouťáku doslova katapultuje z každé zatáčky a do další se bez náklonu s radostí vrhá. Nejvíce mě dostává to, jak okamžitý je nástup zrychlení, odezva na plyn a odpal vstříc další zatáčce. Pokud navíc pustíte plyn, záď se krásně utahuje do stopy! Jakkoli absurdní se může zdát idea vyrazit elektrickým SUV na okruh, realita je paradoxně fantastická. Přidávám se do klubu úžasem postižených kolegů!

i-pace6

Další dva dny trávíme putováním po Portugalsku a I-Pace využíváme na dynamičtější a delší přesuny. Přepadá nás i déšť na šotolinovém úseku a Jaguar prokazuje výbornou trakci, ale také hravost. Dojezd se v reálném prostředí pohyboval nad hranicí 300 kilometrů, ale podotýkám, že motorističtí žurnalisté využívají dynamiku vozidel za úplně jiných nároků. Běžný uživatel nebude mít problém přiblížit se na dohled deklarovanému dojezdu.

Jakkoli jsem puristický fanoušek aut s pořádným benzínovým motorem, tato poslední kreace mezi elektromobily mi ukazuje, že není třeba truchlit. Pokud se podobným směrem vydají i další výrobci a Jaguar přidá podobný koncept i pro menší a sportovnější modely, tak ano, už se budoucnosti automobilového průmyslu tolik nebojím.

i_pace8

I-Pace lze objednat ve třech, respektive čtyřech výbavových provedeních – S, SE, HSE a First Edition, jež se bude nabízet jen v průběhu prvního roku. Se stupněm S startuje elektromobil na 2.039.092 Kč. Vyšší provedení SE už stojí 2.246.365 Kč a navíc nabízí dvacetipalcová kola, ostřikovače světlometů, dálková světla s asistentem, elektricky ovládané víko zavazadelníku, sedačky nastavitelné v 10 směrech s paměťovou funkcí či balíček Drive Pack s adaptivním tempomatem a asistentem pro jízdu v koloně, nouzové brzdění při vysoké rychlosti a systém sledování slepého úhlu. HSE stojí 2.402.697 Kč. Součástí jsou Matrix LED světlomety, senzorově ovládané víko zavazadelníku, sedadla vpředu nastavitelná v 18 směrech, navíc vyhřívaná a chlazená, vzadu pak také vyhřívaná. Vyspělejší je i audiosystém Meridian Surround, jenž disponuje vyšším výkonem a 17 reproduktory. First Edition k tomu všemu přidává panoramatické střešní okno, zatmavená skla od sloupku B, vyhřívané čelní sklo, trysky ostřikovačů i multifunkční volant obšitý kůží, či čtyřzónová klimatizace. Nechybí ani elektronicky řízené vzduchové odpružení a adaptivní podvozek s konfigurovatelným režimem Dynamic. Přijde vás na 2.668.413 Kč.

.

« »