MENU
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Škoda 110R Coupé. Česká legenda, co porážela západní značky

9. 8. 2018 • Historie, Novinky


Řekněte slovo Škoda a většina motoristických fanoušků si představí 130RS. Jenže za jejím zrodem stála další legenda a tou je elegantní 110R Coupé.

Vůz byl vyráběn tehdejší automobilkou AZNP (nyní Škoda) v automobilovém závodě v Kvasinách. Výroba trvala celých 10 let mezi roky 1970-1980. První prototyp však brázdil silnice už od roku 1968. Postupem času proběhl nespočet modernizací, kdy se řešila kromě pár designových prvků i ventilace a ke konci výroby bylo nahrazeno palivové čerpadlo HF za Jikov MF a karburátor Jikov 32 DDSR dal přednost novějšímu EDSR.

110r

Pod kapotou této české hvězdy se nachází kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřválec, jenž je umístěn nad zadní nápravou. Jeho objem je 1107 cm³ a produkuje na svou dobu obligátní výkon 46 kW při 5250 ot./min. Vůz však oplývá velmi dobrou aerodynamikou a nízkou hmotností, a tak se stal velmi rychlým a obraným strojem, který později slavil nespočet úspěchů i na závodních tratích.

Ale zpět k pohonnému ústrojí. Čtyřválcová jednotka posílá výkon na zadní kola přes čtyř-stupňovou manuální převodovku a na sněhu se tak se 110R dalo vykouzlit několik krásných ”boků”. Převodovka je plně synchronizovaná a brzdový systém dvouokruhový, vpředu jsou brzdy kotoučové a vzadu bubnové.

Kvůli velmi malé nádrži o objemu 32 litrů dojezd činil pouze něco kolem 400 kilometrů, průměrná spotřeba totiž byla 9 l/100 km.

110R stojí na samonosné ocelové karoserii a chlubí se tvarem takové civilnější 911. S bezrámovými okny vypadá prostě skvěle. Vnitřní uspořádání sedadel je 2+2, přičemž ta zadní lze považovat spíše za nouzová.

01 Skoda 110 R coupé_jpg

Ze 110R bylo později vytvořeno i několik závodních variant. 110R Rallye, 180/200RS a samozřejmě nejslavnější 130RS.

Karoserie byla značně upravena kvůli nižší hmotnosti a lepšímu přítlaku, má užší plechy, laminátové části a různé aerodynamické doplňky. Vyšší tuhost byla zajištěna výstuhami podlahy, zpevnilo se uchycení ramen a uvnitř se objevil bezpečnostní rám.

Objem byl zvednut na 1289 cm³ a výkon měl úctyhodnou hodnotu 103 kW. Úspěchy se konaly jak na rally tratích, tak i na okruzích. Tyto závodní stroje osedlávali tovární jezdci John Haugland, Ladislav Křeček,Svatopluk Kvaizar, Šedivý, Horsák na šotolinových tratích a na okruzích se o výsledky starali Břetislav Enge, Zdeněk Vojtěch a Jan Šenkýř.

Nyní je poměrně složité najít pěkný a zachovalý kousek, který neprošel tuningem. Když už nějaký najdete, ceny jsou extrémní a čítají se na několik stovek tisíců.

.

« »