MENU
img_3584

Srovnávací test Škoda Superb, Renault Talisman a Citroën C5. Překvapivé vítězství

9. 1. 2018 • Zábava

Novou Škodu Superb už jsme za necelé dva roky projeli ve všech možných i nemožných motorizacích a každá nám dělala radost. Superb je velmi povedené auto, ale zdá se mi, že lehce přeceňované. Spousta lidí ho srovnává s prémiovými sedany typu BMW řady 5 a světe div se, on v testech občas vyhraje. Jenže to je bohužel jen marketingová kravina a český miláček na prémiové automobily zdaleka nemá. O tom se můžete přesvědčit i v minulém srovnávacím testu, kde jsme ho postavili proti 10 let starému eSku od Mercedesu a výrazně prohrál. Proto ho dnes stavíme tváří v tvář dvěma francouzským rivalům, kteří sice jezdí skvěle, ale český lid na ně zapomíná nebo z nesmyslných důvodů zatracuje danou značku. Vlajková loď naší vlasti byla vyzvána extrémně pohodlným Citroënem C5 a technologiemi nabitým Renaultem Talisman. Takže uzavřete sázky a my jdeme vybrat vítěze, ale ještě předtím si všechny účastníky testu krátce představíme.

x

Škoda Superb

Auto asi nemusíme moc představovat. Jednoduchý německý design, jenž bude působit svěže ještě dalších 10 let. Dlouhá karoserie, ostré křivky a výrazné LED pásky denního svícení. Co by to ale bylo za ”limuzínu” bez pořádně prostorného interiéru, který je na první pohled povedený, ale při bližším zkoumáním v něm lze najít pár nedostatků v podobě laciných plastů. Posad za volantem je lehce vyšší, ale navzdory tomu umí nabídnout vynikající výhled do všech stran. Informační systém vyniká výbornou grafikou, rychlými reakcemi na dotyk, avšak chybí k němu ovladač na středovém panelu, jako nabízí Renault nebo dražší prémiové automobilky. Ovládání je tak obtížnější – hlavně na rozbitých silnicích, kdy se prstem nemůžete trefit na vybranou ikonu.

Přesuneme-li se pod kapotu, lze si vybrat z nepřeberného množství motorů – od 88-kilowattové nafty po 206 kilowattový benzín. Celkem jsou k mání 4 zážehové – 1.4, 1.8 a dvakrát 2.0 TSI s výkony 110, 132, 162 a 206 kW. Mezi vznětovými najdeme 3 zástupce TDI o objemu 1.6 a 2.0-litru – výkony jsou 88, 110 a 140 kW. 1.6 TDI, 1.4 a 1.8 TSI lze kombinovat s šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, přičemž pouze čtrnácti stovku lze nakonfigurovat s pohonem 4×4. Větší motory 2.0 TDI a 2.0 TSI jsou propojeny s šestistupňovou dvouspojkou a u některých je v základu manuál. Samozřejmostí je pohon 4×4 za příplatek.

V základu je dodáván klasický podvozek, který umí nabídnout velmi komfortní svezení i slušné jízdní vlastnosti při svižné jízdě. Jenže jakmile přitlačíte na pilu, auto je nepředvídatelné, houpavé a plavné. Nerovnosti žehlí s grácií a nelze mu nic výrazného vytknout. Za necelých 26 tisíc korun si můžete připlatit adaptivní podvozek DCC, který nabízí hned několik jízdních režimů – Comfort, Normal, Sport a Individual. Comfort je až příliš houpavý, ale na oplátku velmi pohodlný, Normal příjemná klasika a ve Sportu se z něho stává slušně obratný rychlík. Radost z jízdy kazí až větší kola, 19-kám u L&K bych se raději vyhnul. Vhodné by bylo i lepší odhlučnění při vyšších rychlostech na dálnici. Řízení je příjemné a celkově je Superb sladěný do velmi dobrého a fungujícího celku.

IMG_3522

Renault Talisman

Odvážný Frantík, který se nebál přijít na trh s neobvyklým a vyzývavým vzhledem, který v kategorii jen tak někdo nenabídne. Zpočátku jsem z něho nebyl příliš nadšený, ale časem tomuto skvělému designu přicházím na chuť. Zaujmou hlavně světlomety připomínající sloní kly, naducané tvary a vytažené blatníky jako u starších sportovních sedanů s pohonem zadních kol. Stejný úžas panuje i uvnitř. V nejvyšší výbavě kožená palubní deska, velký displej s nevídaným množstvím funkcí a velmi příjemná sedadla. Třešničkou na dortu je digitální přístrojová deska, head-up displej, masážní sedadla a tak bych mohl pokračovat do zítřejšího dne. Až na pár lacinějších plastů potěší kvalita materiálů a dokonce i zpracování je na pár drobností povedené.

V motorovém prostoru nenajdeme nic jiného než downsizingové šestnácti stovky. Naftové dCi nabízí 110, 130 a 160 koní a první dvě varianty jdou jako jediné kombinovat s manuální převodovkou. Zbytek si musí vystačit se sedmistupňovou dvouspojkou EDC. Benzín s manuálem bohužel nedostanete, za to má skvělé reakce, výbornou kultivovanost a slušnou spotřebu. Mínusem je absence pohonu všech čtyř kol, který většina Čechů z neznámých důvodů velmi potřebuje.

Základní podvozek dostává pochvalu – umí totiž jak sportovat, tak klidně plavat. My se ale přesuneme k adaptivnímu podvozku doplněném o systém natáčení zadních kol 4Control. To zlepšuje obratnost ve městě, umožní rychlejší průjezdy v zatáčkách a dovolí si nastavit auto dle vlastní potřeby. Jen je nutnost si zvyknout, že kvůli natáčení zadních kol se Talisman chová v každé zatáčce trochu jinak. Tento podvozek je mírně tužší, ale stále pohodlný a příjemný, dech vyrazí vynikajícími jízdními vlastnostmi na okreskách. Vše zakončuje sice přeposilované, ale velmi rychlé a přesné řízení. Zkráceně řečeno, toto je auto hodno konkurovat českému Superbu. Jo a stejně jako u Supa, vyhněte se devatenáctkám.

Výstřižek

Citroën C5

Někdo by mohl říct, že je to nestárnoucí klasika, ale opak je pravdou. Zvenku i zevnitř už je na něm znát jeho stáří. Exteriér není ničím výrazně zajímavý, a tak se jedná o obyčejné rodinné auto, ve kterém můžete přijet kamkoliv a nikdo si vás ani nevšimne. Uvnitř zarazí volant s pevným středem, který po pár hodinách soužití není vůbec špatný – tlačítka jsou pořád na stejném místě a ovládání funkcí je jednodušší. Sedadla jsou jedny z nejlepších v kategorii – prostě křesla. Materiály i zpracování se už ale dnešním vozům rovnat nemůžou, což se nedá říct ani o informačním systému. Ergonomie taky není nejlepší a odkládací plochy si asi vzaly dovolenou. Ale s trochou zvyku je z interiéru C5 velmi útulné místo.

K mání jsou pouze dva vznětové motory 2.0 BlueHDI, jeden má 150, druhý 180 koní. Slabší motor je dodávaný s šestistupňovým manuálem a silnější varianta pouze s šestistupňovým měničovým automatem. Pohon všech čtyř kol u nich budete hledat marně.

Triumfem Citroënů bývají velmi pohodlné podvozky a ani tady tomu není jinak. Už základ nabídne pořádnou dávku slušného komfortu a s příplatkovým hydraulickým podvozkem se z něho stává francouzská S-Classe pro ”chudé”. Přeplouvá všechny typy nerovností bez povšimnutí, což navíc doplňuje vynikající odhlučnění. Problém nastává až při rychlé jízdě, kdy je C5 moc houpavý a neochotný zatáčet, což naznačuje i absolutně bezcitné řízení. Jeho teritoriem je dálnice, kde se mu jen těžko něco vyrovná. Vlastně při komfortní jízdě vede zcela všude. Stará pravá Francie!

Výstřižek

Kdo je větší?

Jsme v Česku, takže nejčastějším měřítkem při výběru nového auta je velikost zavazadlového prostoru a místo uvnitř. Při změření objemu kufru vítězí český miláček, který s 625 litry o 17 litrů poráží Talisman, C5 je s 439 litry daleko vzadu. Podíváme-li se na zadní sedadla, Škodovka dává K.O. oběma rivalům, a to skoro ve všech směrech. Daleko za ní je C5 a v těsném závěsu za ním Talisman. Ani vpředu tomu není jinak a body zůstávají doma, přičemž C5 zase lehce překonává Talisman. Superb nabízí nejvíce a nejpoužitelnější odkládací plochy, u Citroënu jsem byl jejich nízkým počtem nemile překvapen.

Interiér – Německá jednoduchost nebo francouzská stylovka?

Superb se vyznačuje ostrými hranami, jednoduchostí a dobrou ergonomií, ke které přidává solidní výhled do všech stran. Vadí mi vlastně jen pár lacinějších plastů a nízko položený displej informačního systému. Talisman je přesný opak, všude něco je. Má však o trochu lepší materiály a malinko horší zpracování. Jenže, jak už bylo zmíněno výše, má kůží obšitou palubku, digitální budíky, head-up displej atd., což ostatní nabídnout neumí. Posad je nízký a příjemný, jen výhled docela omezený. C5 zde do boje vytahuje pouze komfortní sedadla nastavitelná všemi možnými směry, jinak kvůli svému stáří ztrácí na oba soupeře.

Při posazení se cítíte skvěle ve všech třech, zatímco Superb dodává klasický posad, u Talismanu je o něco nižší a sportovnější, v C5 si připadáte jako v pohodlném křesle. Na ovládání různých funkcí si nejrychleji zvyknete ve Škodovce, jejíž ergonomii narušuje jen nízko položený displej, hned za ní je Renault a o kousek dál Citroën.

c

Motory, převodovky

Nad tímto odstavcem přemýšlím už pár dní, protože všechny automobilky nabízejí vynikající pohonné jednotky. Konfigurátor Škodovky zahrnuje jednoznačně nejvíc motorů, kdy si vybere opravdu každý. Ze zážehových jednotek tu máme pouze duel mezi TSI a TCe. Koncernové TSI dokážou nabídnout lepší zátah v přímce, ale TCe umí být tišší a úspornější. Pokud vám nezáleží na přehnaném výkonu u 280-koňového TSI, pro které Renault konkurenci nenabízí, vyhrává Francie, a to i navzdory nižšímu objemu 1.6-litru.

Horší už to je u vznětových motorizací, protože všechny patří ke špičce. TDI, dCi i HDI jsou docela pojmy. TDI jsou nejdynamičtější, dCi nejúspornější, ale rozdíly se zdají tak malé, že je v reálném životě ani nepoznáte.

U manuálních převodovek nijak výrazně nepropadá ani jedna, všechny mají hladký chod a řadí se s nimi příjemně. Nejlépe naladěná je v Talismanu, za ní ta v Superbu a až poté C5. U automatů jsem předpokládal jednoznačnou nadvládu DSG, ale mýlil jsem se. Zatímco DSG si občas umí cuknout, DTC od Renaultu se mi nepodařilo nachytat ani jednou a je lepší jak při komfortní, tak při sportovní jízdě. Automat s hydrodynamickým měničem v C5 už je zastaralý, řadí pomaleji a umí sebou zaškubat.

a

Podvozky

Tady je to velmi jednoduché, C5 má podvozek extrémně komfortní, Talisman zase sportovnější a Superb někde mezi nimi. Ale my se zaměříme spíše na příplatkové podvozky, mezi nimiž jsou dva adaptivní a jeden hydraulický. Pořadí je tady stejné, ale s mnohem většími rozdíly. C5 je na vrcholu celé kategorie v poskytnutí pohodlí se vším všudy – ať už se jedná o podvozek samotný, odhlučnění nebo třeba sedadla, prostě bezkonkurenční záležitosti. Hlavně na dálnici nezná soupeře. Superb umí být velmi pohodlný a plavný, ale zároveň ve Sportu docela tuhý a obratný. Talisman se i v komfortním režimu náklonům karoserie vyhýbá a je lehce tužší, ale pořád příjemný na jakékoliv silnici. Největší změna přichází po přepnutí do sportovního režimu, kdy je neskutečně rychlý a obratný, za což může i další příplatková položka 4Control. Ta natáčí zadní kola a umožní tak jistější a rychlejší průjezdy zatáčkami. Ke všemu přidává nejostřejší brzdy z celého tria a velmi přesné a rychlé řízení, kterému však schází trochu zpětné vazby. Koncernové řízení sice není tak rychlé a přesné, ale zato umí být komunikativnější. A C5? Přeposilované, měkké a dlouhé řízení, tak jak to má být u extrémně pohodlného sedanu – na sportovce si nehraje opravdu vůbec ničím.

d

Bezpečnost

Podle Euro NCAP je bezpečnost rozdělena do čtyř kategorií – ochrana dospělých, ochrana dětí, ochrana chodců a bezpečnostní systémy. Dospělé umí chránit nejlíp Superb a Talisman, u dětí a chodců vede Superb a C5 je v těchto ohledech jednoznačně poslední. Kde vytahuje eso z rukávu jsou bezpečnostní systémy, tam získává prvenství před stejně schopným Superbem a Talismanem.

Inovativní systémy

Citroën C5 je na trhu už nějaký ten pátek, a tak moc inovativních věcí nenabídne. Vlastně ani Superb toho moc nenabízí – vždyť nemá full LED technologii, digitální budíky, head-up displej, natáčecí zadní nápravu a spoustu dalších systémů, které umí nabídnout novější Talisman. Jediné, co má navíc, je pohon všech čtyř kol. Jestli někdo přirovnává Superb k prémiovým vozům, tak kvůli možnosti velmi vysoké výbavy by ho měl nahradit právě Talisman.

b

Vítězem se stává…

Ačkoliv jsem si Citroën C5 zamiloval pro jeho klidnou povahu, geniální odhlučnění a komfort, tak nezapře své stáří a zaujímá příčku poslední. Nemůžu však říct, že se jedná o doporučení nehodné auto, pokud trávíte spoustu času na dálnicích, může se zdát jako dobrá volba.

Boj o první a druhou příčku je extrémně těsný, o čemž se přesvědčíte v bodovém hodnocení níže. Obě auta jsou velmi povedená a svým majitelům budou dělat jen radost. Kde Škoda Superb do boje tahá prostornost, Talisman útočí lepšími technologiemi, kde má Superb pohon 4×4, tam Talisman vsadí na 4Control. A tak bychom tu mohli poukazovat na výhody a nevýhody hodiny a hodiny, jako když jsme v mládí hráli karty s Pokémony. Vítěze vám odhalí bodová tabulka níže, budete velmi překvapeni.

e

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Motory
Zážehové
Kultivovanost 1 2 x
Dynamika 2 1 x
Spotřeba 1 2 x
Vznětové
Kultivovanost 1 2 0
Dynamika 2 1 0
Spotřeba 1 2 0

 

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Převodovky
Manuální
Komfortní jízda 2 2 2
Sportovní jízda 1 2 0
Automatická
Komfortní jízda 1 2 0
Sportovní jízda 1 2 0

 

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Podvozky
Klasické
Komfortní jízda 1 0 2
Sportovní jízda 1 2 0
Adaptivní/vzduchové
Komfortní jízda 1 0 2
Sportovní jízda 1 2 0

 

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Řízení
Zpětná vazba 2 1 0
Přesnost/cit 1 2 0

 

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Soužití
Město 1 2 0
Okresky 1 2 0
Dálnice 1 0 2

 

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Rozměry
Vpředu 2 0 1
Vzadu 2 0 1
Zavazadlový prostor 2 1 0
Odkládací plochy 2 1 0

 

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Kvalita
Materiálů 1 2 0
Zpracování 2 1 0

 

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Bezpečnost
Ochrana dospělých 2 2 1
Ochrana dětí 2 1 0
Ochrana chodců 2 1 0
Bezpečnostní systémy 1 1 2

 

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Ostatní
Celková ergonomie 2 1 0
Posad 1 2 0
Sedadla 1 1 2
Informační systém 2 2 1
Kvalita audia 2 2 1
Odhlučnění 0 1 2
Dosvit světlometů 1 2 0
Výhled z vozu 2 0 1
Inovativní technologie 1 2 0
Délka záruky 1 2 0
Množství výbavy 1 2 0

 

Auto Škoda Superb Renault Talisman Citroen C5
Ceny
Základní 2 1 1
Plně vybavený vůz 0 1 2
Klesání ceny po koupi 2 1 0

Po dokončení tabulky jsme dospěli k závěru, že Škoda Superb a Renault Talisman jsou nesmírně vyrovnaná auta. Obě mají 59 bodů a Citroën C5 je se svými 23 body daleko za nimi. Proto přichází slovo redaktorů, které rozhodne o vítězi. Renault Talisman je lepší, co se pocitu z jízdy týče. Dívali bychom se na to ze stránky praktičnosti, vítězí Superb. Nebo vás zajímá co největší komfort? Jděte pro Citroën C5. Takže konečné rozhodnutí necháme na vás.

.

« »