DSC_0992

TEST BMW 535xi M Sport Frozen Grey

13. 1. 2013 • BMW, Novinky, Testy

Opět se k nám dostalo BMW řady 5 současné generace F10 a znova musím hned na začátku konstatovat, že je to nádherný kus auta. Jasně, design je subjektivní, můžete namítnout. Neznám však nikoho z lidí, kteří se o auta zajímají, komu by se nelíbilo. Ne nadarmo nová Pětka sbírá jedno designové ocenění za druhým a když se k ní připojí ještě například M paket, tak se může stát, že na ni budete zírat klidně celé hodiny.

A to je přesně případ auta, které nám teď stojí v garáží a dělá nám společnost. Ano, má M paket a aby toho nebylo náhodou málo, tak i nepřehlédnutelnou barvu Frozen Grey, která se poprvé představila v  limitované edici na M3. Nově si ji však můžete pořídit na své BMW i v rámci programu BMW Individual. Matná šedá barva opravdu vypadá jako “zamrzlá” a ještě více umocňuje sportovní efekt, který nastolil M Paket. Vlastně mě nenapadá žádná jiná barva, která by pětce slušela více… A sluší ji také 19″ M kola a paket Shadowline, který nahrazuje chromy kolem oken za černě lakované. A malém bych zapomenul na zadní spoiler víka kufru.

Výsledkem je mimořádně dynamicky vypadající sedan, který dokáže otočit hlavy celého města. Určitě Vás teď napadá, jestli i stejně dobře jezdí. Motorizace ledově šedé krásky je 535i, tedy třílitrový benzinový šestiválec poháněný dvoukomorovým turbem Twin Scroll o výkonu 225 KW (306k) a rovných 400 Nm točivého momentu. Na stovku se vůz dostane za 5.9 sekundy. Po 550i je to tedy druhá nejsilnější motorizace řady 5 mimo divizi M.

Po usednutí dovnitř může překvapit relativní stisněnost interiéru, který řidiče dokonale obepíná. Kombinace černého stropu a hliníkového dekoru s texturou karbonu podtrhuje sportovnost i uvnitř stejně jako M prahy a M volant. Konkrétně volant by si zasloužil minimálně jednu další kapitolu – jeho tvarování je totiž dokonalé, perfektně padne do rukou a vypadá prostě sakra dobře. Líbí se mi i velká tloušťka věnce a na limuzínu relativně malý průměr. Sedadla jsou příplatková a BMW je prezentuje pod pojmem “komfortní” což opravdu jsou, lepší křesla jsem v této třídě neviděl a navíc poskytují i adekvátní boční vedení. Palubní deska si bere za vzor řadu 7 a tak se připravte na opravdu kvalitní zpracování, slícování a vytříbené použité materiály. Potěší i decentní náklon středové konzole směrem k tomu, kdo je v autě nejdůležitější – k řidič!

535i je navíc doplněno i o stálý pohon všech kol xDrive, což slibuje maximální grip a trakci. V kombinaci s aktivním podvozkem, kde si řidič může zvolit úrovně jeho nastavéní, se z Pětky stává velmi svižný vymetač okresek. Nastavení režimů jako Comfort, Normal, Sport a Sport+ zasahuje i do tuhosti řízení a přizpůsobuje odezvu na plyn. Řízení sice moc citu nepobralo, ale není přeposilované a i v komfortním nastavení příjemně tuhé. Podvozek řady 5 je jeden z nejlepších a v této třídě budete dlouho hledat konkurenta, co by stejně působivě kombinoval pohodlí a sportovnost.  Při dlouhých cestách po dálnici a okreskách při režimu komfort se po chvíli začnete cítit jakoby jste krajinou jen tak nenuceně a zcela přirozeně pluli. Podvozek řady 5 totiž dokáže tlumit nerovnosti tak dobře, že ani na českých silnicích necítíte téměř nic. Rázy od náprav přijdou až opravdu na velmi špatném povrchu při velké rychlosti. V tomhle autě bych klidně projel celou Evropu a ještě si udělal zastávku na GrossGloknerské alpské silnici, kde by mě auto potěšilo stejně jako na dálnici.

Nejprve jsem se bál, že čtyřkolka utlumí veselou povahu zadní nápravy a Pětka bude primárně nedotáčivá, jenže xDrive je oblíbený také proto, že upřednostňuje zadní kola a to v poměru 40:60, což v praxi znamená, že ze začátku sice příjde mírná nedotáčivost, ale ta se obratem mění v přetáčivost. Díky záběru obou náprav tak mírné drifty probíhají zcela bezpečně při dost vysokých rychlostech. Při opravdu sportovní jízdě bych ale uvítal komunikativnější řízení s lepší zpětnou vazbou, ale i tak pořád řízení patří ke špičce na segmentu, zejména ve srovnání s AUDI nebo Mercedes-Benz.

Spojení silného benzinového šestiválce a pohonu čtyřkol není varianta, která se vidí nejčastěji, ale ve své podstatě se není třeba bát vysoké spotřeby. Ano, je dvojnásobná oproti 530xd, ale i tak je přijatelná vzhledem k výkonu. Vůz se na stovku dostane za solidních 5.9 sekundy, což je dokonce o desetinku lépe než bez pohonu všech kol a v pružném zrychlení 535i prostě exceluje. No a za to vše si řekne o přídej potravy mezi 10 až 13 litry na sto kilometrů. Nemusím snad zdůrazňovat, že získáte vytříbenou kultivovanost a sonorní zvuk motoru. BMW šestiválce prostě umí a přeplňování jim neubralo nic výrazného z charakteru. Nečekejte ani typickou “turbodíru” ta je téměř eliminována a motor se vytáčí podobně jako atmosferický plněná jednotka. Jediným nedostatkem zůstáva absence špičky projevu. Zátah je sice opravdu dobrý, ale vše probíhá tak nějak nenuceně a klidně. Vše je navíc přenášeno na kola pomocí 8stupňové automatické převodovky, která si zaslouží snad největší pochvalu – za všech okolností řadí bezchybně a změnu převodových stupňu nemáte nejmenší šanci postřehnout. Skvěle také funguje v sekvenčním režimu, kdy se řazení díky rychlosti převodovky stává opravdovým požitkem.

K silnému motoru patří i odpovídající brzdy, které dokáží Pětku patřičně zkorit a proto najdeme vepředu kotouče o rozměru 348 mm a vzadu 345 mm, které opravdu brzdí jako o život. Chod pedálu je navíc hezky progresivní a brzdná síla jde dobře dávkovat, což uvítáte zejména při sportovní jízdě.

Benzinová Pětka to nemá na současném trhu úplně jednoduché a její prodeje jsou v minoritě, nicméně pokud vás netrápí vysoký nájezd, nebo vyšší spotřeba tak neváhejte. Kultivovanost a projev benzinové jednotky je prostě příjemnější než diesel. Otázkou zůstáva, jestli nesáhnout rovnou po 550i s osmiválcem pod kapotou – ale to už je na vás…

Plusy

  • Silný motor
  • Rychlá automatická převodovka
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výkon brzdové soustavy
  • Pružné zrychlení v libovolné rychlosti

Minusy

  • Odtažité a gumové řízení
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy

 

 

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1200 – 5000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.5 / 8.1
Emise CO2: 189
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 520 / -
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1840 / 600
Rozměr pneu: 245/40 R19
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz