20141228_140339

TEST Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDI

8. 2. 2015 • Citroen, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 60%

Podvozek: 80%

Zpracování: 75%

Praktičnost: 65%

Styl na prvním místě a ono to funguje! Parádní malé auto, které potěší svou jinakostí.

Verdikt:

Citroën se nebál vykročit jiným směrem. Nebál se vypustit do světa něco, o čem bylo předem jasné, že bude buď kritizované nebo milované – nic mezi tím. Je odvážný a je mu jedno, co si o něm ostatní myslí. Tolik rozporuplných reakcí vyvolává máloco a dlouho se mi nestalo, aby se mě během testovacícho týdne pořád někdo na auto vyptával, kdekoli jsem zastavil. Poutá pozornost a vybočuje z řady, a to se dnes v době automobilové šedi a unifikovanosti designu prostě cení.

Ať už se Vám líbí nebo ne, sám Citroën byl nedávno překvapen z poptávky na nový Cactus a musel o 20% zvýšit jeho výrobu! To už také hovoří samo o sobě. Vystoupit z řady konvenčního designu a nudnosti je velký risk, ovšem Citroënu se to podařilo na jedničku. Cactus navíc nepřichází jen s funky a sci-fi vzhledem. Nabízí také určitou “vymoženost”, kterou si u Citroënu nechali patentovat. Ano, mluvím o tom divném čemsi na bocích automobilu – o Airbump.

cactus4

Ten se netýká jen plastových polštářků ( jedná se vlastně o určité vzduchové kapsle, které jsou schované pod vnější vrstvou z termoplastického polyuretanu ) na dveřích, ale také chytrých míst v náraznících a mezi zadními světly. Francouzi si dali tu práci a zjistili, kde auto dostává nejvíce ťukanců a přesně tam Airbump naleznete. Samozřejmě to funguje skvěle a pokud plastu někdo zasadí větší ránu, než je schopen pobrat, tak jej jednoduše vycvaknete a vyměníte za nový díl. To je prostě moc chytré! Z pohledu designu to navíc hraje výraznou roli a můžete si vybrat nepřeberné množství barevných kombinací. Bravo!

Uvnitř to pokračuje – vše je designově minimalistické, funkční a digitální. Interiér dokáže svými detaily navodit až prémiovou atmosféru. Ano, je to poněkud přehnané tvrzení, ale podívejte se na to víko přihrádky spolujezdce. Takovou designovku prostě v žádném jiném autě této cenové kategorie nenajdete! Pak je tu také centrální dotykový 7” displej, kterým ovládáte vlastně úplně vše (klimatizaci, audio, nastavení vozu atd.), a i když jsem si ani po týdnu nezvykl na dotykové přepínání mezi jednotlivými funkcemi, dokáže tento systém ve spolucestujících vzbudit pocit, že jedou v autě dražším minimálně o 150 tisíc. Analogového tu nenajdete vlastně nic, dokonce ani přístrojovou desku. Ta je také kompletně digitální a je tu řešena také ve formě displeje. Ten postrádá otáčkoměr a využitelnost otáček tedy můžete maximálně odhadovat, stejně jako maximální výkon.

cactus5

Stylová jsou také madla dveří, a tím to stále nekončí. Skvělá jsou i sedadla, která jsou na pohled velmi retro, ovšem po usednutí do nich zažijete opravdové překvapení. Měkká sedací a bederní část Vás krásně pohltí a bude hýčkat bez potíží Vaše pozadí i na trase dlouhé přes 500 km. Kupodivu sedačky nepostrádají ani boční vedení, které je sice tvrdší, než zbytek, ale je stále příjemně měkké a pohodlné.

Pod kapotou testovaného modelu tluče naftové čtyřválcové srdce 1.6 BlueHDI s výkonem rovných 100 koní a 254 Nm. točivého momentu. Motor je tady značně podladěný, ale pořád si ponechává svůj kultivovaný chod, rychlou odezvu a chuť po otáčkách. HDI celkově patří mezi nejlepší naftové motory na trhu a tady tomu prostě není jinak. S relativně lehkým Cactusem nemá tato jednotka téměř žádnou práci, a tak je dynamika auta velmi slušná. Navíc je tady další faktor, proč chtít Cactus s dieselem – spotřeba! Prostě nic nežere. Celý týden jsem jezdil lehce přes 4 litry, a to jsem auto fakt zrovna nešetřil. Je neuvěřitelné, jak málo tento motor spotřebuje v poměru s dynamikou.

I když Cactus nese před jménem označení C4, ve skutečnosti používá techniku z modelu C3. To je ale dobře, model C3 nejezdí vůbec špatně a Cactus zatím slibuje totéž. Ba co víc, Cactus je dokonce o 200 kilogramů lehčí, než právě model C4!

cactus3

První rozjížďka ale dá dostatečně vědět o tom, kde dostali konstruktéři příkaz k šetření. Mluvím o řazení, které tu nepotěší nikoho. Na zařazení správného převodového stupně je potřeba většího soustředění, a i když máte zařazený kvalt, s řadící pákou můžete “kvedlat” ze strany na stranu. Na nepřesné dráhy a větší vůli si zvyknout samozřejmě dá a po chvíli sžití s Cactusem nebude mít problém řadit nikdo. Myslet ale na to budete stále. Je to však daň za nízkou cenu (podobně jako například v C-Elysée) a jde vidět, že se při konstrukci auta inženýři soustředili na zcela jiné věci.

Zmínit musím také řízení, které vlastně jakoby ani nebylo. Volant se sice drží příjemně, ale i počítačové volanty bez “feedbacku” působí reálnějším dojmem. Zatáčet a parkovat můžete sice i malíčkem (což je ve městě samozřejmě plus), ale nikdy vlastně ani pořádně nevíte, co se pod předními koly děje a jakým směrem jsou zrovna netočena. Na to jsme ostatně u nových aut zvyklí a není to nic neobvyklého, právě naopak.

cactus1

Podvozek je pak příjemně měkký a dá se říct, že i komfortní. S jistotou pobere i nějaké ty díry, ale neopomene Vás na ně upozornit lehkými akustickými rázy. Cactus ale umí zatáčet velmi dobře a na řízení reaguje podvozek s patřičnou ochotou. Stopu drží i přes větší náklony náramně a občas to blízko jeho limitu vypadá, že by si i Cactus chtěl mírně utáhnout stopu, a já věřím, že by to udělal hrozně rád. Systém ESP ho ale vždy v tom nejlepším zkrotí, vyhubuje mu a připomene, že to není žádný závodník.

S Cactusem se ale především ve městě (a hlavně kdekoliv s ním zastavíte) připravte na velkou pozornost okolí. Ani zastavovat vlastně nemusíte, i při jízdě si na Vás budou lidi ukazovat, nevěřícně koukat, otáčet se a ptát se sami sebe, odkud jste s tím autem vlastně přijeli. Na tento futuristický design nejsou lidé v našich končinách zvyklí a dají Vám to dostatečně najevo. Například na benzince se kolem mě a Cactusu utvořil větší hlouček lidí, kteří se dokonce ptali, jestli se to auto vůbec vyrábí nebo je to nějaký předprodukční designový prototyp.

cactus2

Cactus je tedy ideálním společníkem do města pro ty, kteří jsou rádi středem pozornosti a chtějí prostě něco jiného, než co dosavadní automobilový trh nabízí. Je pro lidi, kteří se nebojí být zvláštní a odlišní a hlavně pro ty, které už přestalo bavit zabývat se každým škrábancem způsobeným používáním ve městě.

Plusy

  • Extravagantní design, který se liší od všeho, co na silnici potkáte
  • Technologie Airbump proti drobným oděrkům
  • Draze vypadající prvky interiéru
  • Pohodlná sedadla
  • Dynamika motoru
  • Spotřeba paliva
  • Hmotnost vozu
  • Jízdní vlastnosti a podvozek
  • Příznivá základní cena
  • Cactus je střed pozornosti

Mínusy

  • Nepřesné řazení s vůlí
  • Pouze výklopná zadní okna
  • Dotykovost centrálního displeje
  • Absence výkonnějšího motoru v nabídce (např. THP 155)
  • Chybí otáčkoměr

 

 

Technické údaje: Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDI

  • Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
  • Objem: 1560 ccm
  • Výkon: 73 kW (100 k)/3750 otáček
  • Točivý moment: 254 Nm/1750 otáček
  • Převodovka: 6stupňová manuální
  • Max. rychlost: 184 km/h
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,7 s
  • Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 3,8/3,2/3,4 l/100 km
  • Provozní hmotnost: 1160 kg
  • Rozměry (délka/šířka/výška): 4157/1729/1480 mm
  • Rozvor: 2595 mm
  • Objem nádrže: 45 l
  • Objem zavazadelníku: 348/358/1170 dm3
  • Cena první základní model: 329 900 Kč C4 Cactus 1.2 PureTech 82 k
  • Cena testovaného modelu: 449 900 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz