MENU
IMG_9144

TEST Ferrari 458 Spider – Ztělesnění dokonalosti!

24. 3. 2013 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Ferrari, Novinky, Testy

Motor: 100%

převodovka: 100%

Podvozek: 100%

zpracování: 100%

Praktičnost: 10%

Ztělesnění dokonalého sportovního auta.

Verdikt:

A je to opět tady! Tradice vítání jara otevřeným supersportem pokračuje i letos a to rovnou tím nejlepším topless hyperautem, které si v současnosti můžete koupit – Ferrari 458 Spider. Letos tady je však několik problémů – je strašná zima, mrholí, okresní silnice jsou plné vytahaného bordelu a štěrku ze zimního posypu, no a auto je na zimácích! Ideální podmínky na sžívání se s bestií, napěchovanou nejmodernější technologií převzatou z monopostů Formule 1.

dream-cars-just4u_1233420

A věřte, že všechna Ferrari jsou maniakální auta, posedlá technickou a mechanickou dokonalostí. Lamborghini je nespoutaný bohém, který hraje na haló efekt, chce Vás zabít a je mu vše tak nějak, no víte kde! Porsche s typicky německým chladným přístupem a perfekcionalismem nabídne to nejlepší možné, jen to podá bez špetky vzrušení. No a Ferrari je holt svá vlastní kategorie ztělesňující emoce, nedotknutelné charisma a italský charakter ve své nejčistější formě. Model 458 je aktuálním zástupcem kompaktních, supersportovních osmiválcových Ferrari s motorem uprostřed. Přímo nahrazuje generaci 430 a rodokmen sahá zhruba po Ferrari 308, které segment baby eFek definovalo. Jenže nazvat 458 slovem jako “baby” je ošemetné. Vždyť je na okruhu rychlejší než Enzo! A parametry mluví za vše!

458_2

Srdcem vozu je točivý vidlicový osmiválec o objemu 4,5 litru. Nejvyšší výkon 578 koní je dostupný v nádherných devíti tisících otáček, kroutící moment 560 Nm pak o tři tisíce níže. Přenos momentu na zadní kola zajišťuje sedmistupňová dvouspojková převodovka F1 a suchá hmotnost vozu je 1430 kilogramů – Spider tedy oproti klasickému Ferrari 458 Italia přibral  kvůli pevné sklápěcí střeše 50 kilogramů, což není vůbec špatné. Podle Italů je pevná sklápěcí střecha tohoto druhu u sportovních vozů s motorem uprostřed absolutní novinkou. Hliníková konstrukce je dokonce o polovinu lehčí než klasické látkové řešení se složitějším mechanismem. Prosklený kryt motorového prostoru, na rozdíl od F430 Spideru, však 458 Spider nenabízí. Doba potřebná na stáhnutí střechy je pouhých 14 sekund. Kompaktní stavba střechy uvolnila za sedadly prostor pro zavazadla. Rozložení hmotnosti je 42 ku 58 ve prospěch zadní nápravy, maximální rychlost činí 325 km/h a na stovku Italka dosprintuje za 3,4 vteřiny! Ferrari 458 Spider stojí na dvacetipalcových kolech s pneumatikami o rozměru 235/35 vpředu, vzadu jsou pak 295/35.

Údaje to jsou úctyhodné, ale setkání tváří v tvář s touto bestií Vám vyrazí dech. Za poslední léta jsem řídil kdejaký supersport a podobně jsem se cítil jen když přede mnou stálo Diablo – samotný pán pekel! Ferrari prostě budí respekt a z každé jeho křivky jde cítit jeho výkon a schopnosti. Pininfarina opět navrhl funkční karoserii s puncem exotické krásy a elegance. Když jsem nedávno přebíral Lamborghini LP560-4, tak jsem takový respekt necítil. Lambo je sice agresivní a plné nasávacích otvorů, ale zároveň prostě víte, že je to vše cílené na efekt. 458 Spider je funkčně skvostné a neuvěřitelně sexy!

458_4

Všechno dostane správný rozměr po stisknutí tlačítka ENGINE, které probere osmiválec k životu. Elektronika nechá motor protočit do vysokých otáček, než se ustálí na volnoběhu. To zajistí, že Vás nikdo nepřehlídne a také upozorní na fakt, že pod kapotou nedřímá žádný lenoch. Spider se nevrle chvěje, interiérem rezonuje hluboký tón a má nervozita stoupá. Řadím první rychlostní stupeň a vyrážím do ulic hlavního města. Výhled vpřed a odhad komplikuje dlouhá kapota s vysokým prolisem blatníků po celé délce.  Na druhé straně právě ta krásná, zvlněná kapota řidiči připomíná, že nesedí v obyčejném autě. Automatický režim převodovky a komfortní nastavení podvozku ve městě funguje perfektně. Spider si při městských rychlostech pobrukuje na šestý rychlostní stupeň, automat nedělá citelné chyby a převody volí logicky dle aktuální potřeby. Pokud je třeba rychlého předjetí, tak reakce na kickdown je okamžitá. Nechme město městem, tohle auto tady nemá výrazný problém, ale přeci jen je to místo, kde nepatří a je to jen nucené zlo. I když komfort podvozku mě překvapil.

Monopostem Formule 1 se italští inženýři inspirovali zřejmě i při navrhování volantu. Nemyslím teď tvar, ale integraci všech ovládacích prvků na jeho střed. Takže tady máme spousty tlačítek, které ovládají blinkry, stěrače, světla… Je to sice fajn, ale jakmile otočíte volantem o jednu otočku, tak jsou směrovky naopak. Do toho tu máme nastavení softwaru auta slavným ovladačem Manettino a startovací tlačítko motoru. Výsledkem je efektní vzhled a nulová praktičnost, ale koho to zajímá, tohle auto je o jízdním projevu a zážitcích za volantem.

458_6

Interiér je nádherným kompromisem mezi luxusem a čistou uživatelskou formou. Luxus zastupuje nádherná, typicky béžová Ferrari kůže, ve které je obšit úplně celý interiér a také skvostná sportovní sedadla. Jinak je vše ryze účelové a orientované na řidiče. Kapličce přístrojů dominuje velký, žlutě podbarvený otáčkoměr a po jeho stranách dva velké multifunkční displaye, které umí zobrazit vše od spotřeby až po přetížení v zatáčkách. Pod volantem se pak nachází hliníková pádla, řazení dvouspojkové převodovky F1.

Opouštím dálnici a opravdu netrpělivě čekám až se přede mnou otevře krajina s hezkou točitou silnicí, kde se plně odhalí charakter vozu. Přepínám Manettino do režimu sport a vydávám se vstříc vzrušení a adrenalinu. Řízení a podvozek okamžitě tuhne, odezva na plyn se zrychluje a převodovka pouští motor až k omezovači. Grip je skvělý, pokud citlivě zacházíte s plynem, ale i tak první série ostřejších zatáček prozrazuje silně přetáčivé tendence jižanské krásky. Spider ohromnou rychlostí přiletí k zatáčce, zakousne se, vykrouží dokonalý oblouk a na výjezdu z apexu rozpohybuje své sexy pozadí do stran. Nebudu skrývat emoce, je to naprosto fantastický zážitek! Motor řve, auto jde zběsile za plynem, převodovka střílí kvalt za kvaltem a ruce mají co dělat, aby udržely auto v přímce – prostě kontra za kontra! 458 Vám přiroste k tělu! Je to jedno z těch aut, které si jakoby obléknete a dokonale s ním splynete. Ovládání se stane samozřejmostí a po chvíli se adaptujete na zběsilou rychlost, kterou se toto auto pohybuje. Pokud to srovnám s úhlavním rivalem od Lamborghini, tak jej Fko válcuje úplně vším. Reakce motoru na plyn je okamžitá, auto jde za plynem jako šílené a stejně promptní jsou i reakce řízení. Auto okamžitě zatočí a poslechne i na minimální povel volantem. Řízení je tedy opravdu ostré, ale zároveň chirurgicky přesné a komunikativní. To jak ale 458 sedí a zatáčí mně stále bere dech. Je to neuvěřitelný požitek, kterému se neblíží nikdo z rivalů. Přitom podvozek si poradí s většinou nástrah českých silnic, nerovnosti žehlí opravdu brilantně a vůbec neodskakuje, což je ohromné plus. Dokonce není ani přehnaně tvrdý a nenaklepe Vás zdaleka tolik, co jakékoli BMW s M podvozkem. Náklony karoserie neexistují a tuhost je ukázková!

458_5

A pak tu jsou brzdy – karbon-keramická soustava s průměrem středně velké planety způsobují při ostrém brzdění pocit, že Vám z těla odpochodují orgány! Je to asi jako zastavit o zeď. Nebojte se ale, že by byly neadekvátně ostré. Jejich dávkovatelnost je ukázkově progresivní a to nejdůležitější – nevadnou! A nejen to! Ony totiž absolutně neztrácí účinek, i kdyby jste se rozhodli brzdit jako idiot pořád za sebou.

Najednou mě napadá přepnout Manettino do polohy Race a Ferrari mi naplno ukazuje, co umí. Vše výše zmíněné je najednou minulostí, protože až v tomto režimu se probudí plný potenciál vozu. Podvozek ztuhne, řízení se ještě více zostří, odezva plynu je vražedná a motor ze sebe vydává plný výkon! Sedmistupňová dvouspojková převodovka GETRAG nechá točit motor do 9.000 otáček a ještě zrychlí své reakce. Zamáčknutí plynu do podlahy se v tomto režimu rovná katapultaci a to, jakým způsobem auto nakopne Vaše tělo do sedáku je prostě nepopsatelné. Zcela ohromující je pak gradace motoru – s každou otáčkou cítíte jak auto zrychluje. Motor se točí opravdu bleskově a omezovač je tam hned. Zatáhnu za pádlo, prásk a vše začíná znova. Je to maximálně návykové, orgastické a brilantní. Převodovka řadí neskutečně rychle a každé podřazení je doprovázeno o meziplyn, který vydá zvukový projev lepší než kdejaký sexuální zážitek. Při řazení touhle převodovkou Vás přejde jakákoli lítost nad tím, že Ferrari již manuální jednotky nenabízí. Ke zvuku se ještě vrátit musím. Ne nadarmo se říká, že supersporty z Maranella mají nejlepší zvukové projevy planety! Akustický projev 458 Spider je naprosto bezkonkurenční a nezbývá mi než konstatovat – zamiloval jsem se! A navíc s tou staženou střechou je to opravdové porno! Budu teď znít jako odvařený puberťák, ale 458 Spider je totálně, zoufale, neuvěřitelně fantastické.

458_1

Zapomeňte na řeči o novodobých Ferrari jako autech pro fotbalisty. 458 Spider je technická a jízdní dokonalost a konkurenci opět nechává daleko pozadu! Zážitek za volantem rudé krásky z Maranella je nezapomenutelný a plný nejčistší řidičské radosti. Je divoké, nespoutané, vzrušující, hlasité a nejen řidiči kouzlí úsměv na tváři, který přetrvává ještě hodiny poté, co opět zaparkujete do garáže. Tohle auto ve své kategorii překonává vše.  Ti amo la machina migliore del mondo!

A kdyby náhodou někoho snad zajímala spotřeba – na 85 litrovou nádrž jsem ujel 90 kilometrů kombinovaně.

Plusy

  • Brilantní motor
  • Sedadla s dobrým bočním vedením
  • Jízdní vlastnostii
  • Převodovka
  • Kvalitní interiér
  • Pevná skládácí střecha
  • Brzdy
  • Zvuk
  • Prostě je to FERRARI

Mínusy

  • Nějaké tam jsou, ale je to FERRARI

Chcete si splnit svůj sen a řídit tohle auto, nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy  DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!

 

 

Technické parametry – Ferrari 458 Spider
Model 458 Spider
Druh motoru Zážehový
Vrtání a zdvih -
Počet válců / ventilů 8/32
Objem [cm3] 4499
Největší výkon [kW/min-1] 425/9000
Největší točivý moment [Nm] 540/6000
Pohon
Poháněná kola Zadní
Spojka -
Převodovka 7st.automat
Provozní vlastnosti
Nejvyšší rychlost [km/h] 325
Zrychlení z 0 na 100 km/h [s] 3,4
Spotřeba – městský cyklus [l/100km] -
Spotřeba – mimo město [l/100km] -
Spotřeba – kombinovaná [l/100km] 13,7
Emise CO2 [g/km] 307
Plněný emisní předpis EU5
Hmotnosti / Objemy
Suchá hmotnost [kg] 1430
Celková hmotnost [kg] -
Objem zavazadlového prostoru (l) -
Objem nádrže (cca l) -
Vnější rozměry
Výška [mm] 1213
Délka [mm] 4527
Šířka [mm] 1937
Rozvor [mm] 2650
Rozchod vpředu [mm] -
Rozchod vzadu [mm] -
Pneumatiky rozměr 235/35 ZR 20 vpředu
295/35 ZR 20 vzadu
.

« »