MENU
1250x200-rebrand-vam_hore_cz
DSC_0189

TEST Ferrari California – Dvojí tvář!

15. 3. 2011 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Ferrari, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Ferrari je specialista na extrémní sportovní vozy s nenapodobitelným charakterem a ikonickou aurou výjimečnosti. Nyní se pouští do segmentu, který definovaly vozy jako Porsche 911 Turbo Cabrio, Aston Martin DB9 Volante, Bentley Continental GTC a Mercedes SL, který u specifikace SL63 AMG nabízí obrovský výkon, pevnou skládací střechu a vytříbený luxus. Ferrari nezkouší třídu GT poprvé, vždyť i samotná California je remake modelu Ferrari 250 GT California Spyder a zmiňme například model 456 GT, který se vyráběl do roku 2003.  Může tedy California hrdě zapadnout mezi své odvěké rivaly a přitom si zachovat legendární DNA Ferrari?

California nabízí hned několik specifik, která jsou pro Ferrari premiérová – pevná skládací střecha, dvouspojková převodovka po vzoru DSG (tutéž nalezneme v Mercedes-Benz SLS) a aktivní podvozek s adaptivními tlumiči systému MRC (Magnetic Ride Control). Motor je umístěn v přední části vozu a jedná se o novou pohonnou jednotku, avšak velmi podobnou té z modelu F430 – vidlicový osmiválec o objemu rovných 4,3 litru skrývá 460 plnokrevníků (343 kW) a palivo do válců dodává přímé vstřikování. Na stovku vůz zrychlí za necelé 4 vteřiny a zastaví se až na 310 km.h-1!  Základní údaje jsou tedy velmi slibné a je na čase zkusit, jak si Ferrari v kategorii GT vede!

Brzy ráno stojím před garáží, ze které každým okamžikem vyjede rudá California, slunce svítí na azurově modré obloze a i přes to, že je velká zima, se nemůžu ubránit představám jak stahuji střechu a pošlu klasický osmiválcový motor Ferrari do červeného pole. Ten zvuk je totiž zcela výjimečný a nic se mu nerovná! Se střechou dole je to navíc nepopsatelný zážitek. Najednou zaslechnu, jak se auto probralo k životu a po naštvaném zařvání se ustálilo a opouští vyhřátou garáž. Je to krásný pohled a ještě lepší pocit, že během pár minut budu sedět za volantem a opájet se charakterem italského plnokrevníka. Rychle vyřizuji formality a usedám do luxusního interiéru. Na první pohled je jasné o jaký segment se jedná – žádné skořepiny, vícebodové pásy a minimální výbava. California je vyvedena v luxusní kůži, která obšívá celý interiér, sedadla jsou už na první pohled komfortní, vyhřívaná a elektricky nastavitelná do všech směrů a palubní desce dominuje dotyková obrazovka multimediálního centra vozidla. Vše je tedy takové, jaké se sluší na třídu Grand Turismo a zároveň je patrné, že sedíte ve Ferrari. Přístrojové kapličce vévodí velký otáčkoměr s retro fontem a žlutým podkladem, volant s tlustým věncem, pádly a slavným voličem Manettino, který je v případě Californie omezen na režimy Comfort, Sport a vše OFF. Ostatní Ferrari mají režimů rovných 5. Je snad tohle GT něco jako Ferrari LITE?

Všechny obavy mizí po stisknutí tlačítka START, které probere osmiválec k životu. Elektronika nechá motor protočit do vysokých otáček, než se ustálí na volnoběhu. To zajistí, že vás nikdo nepřehlídne a také upozorní na fakt, že pod kapotou nedřímá žádný lenoch. California se nevrle chvěje, interiérem rezonuje hluboký tón a má nervozita stoupá. Ferrari člověk neřídí každý den a mě čeká průjezd Prahou v plné dopravní špičce! Řadím první rychlostní stupeň a vyrážím do ulic hlavního města. Výhled vpřed a odhad komplikuje dlouhá kapota s vysokým prolisem blatníků po celé délce, ale také velmi široké A sloupky. To je však pro otevřené vozy téměř typické. Na druhé straně právě ta krásná zvlněná kapota řidiči připomíná, že nesedí v obyčejném autě. Automatický režim převodovky a komfortní nastavení podvozku ve městě funguje perfektně. California si při městských rychlostech pobrukuje na šestý rychlostní stupeň, automat nedělá citelné chyby a převody volí logicky dle aktuální potřeby. Pokud je třeba rychlého předjetí tak reakce na kickdown je okamžitá. Bezproblémovému průjezdu napomáhá také vyšší světlá výška, rozumějte “vyšší” na poměry značky Ferrari. I tak je nutné dávat pozor na různé nerovnosti a třeba zpomalovací prahy, kde to hrozí úpravou předního nárazníků a opravdu by to nebylo ve stylu Novitec. Příjemným překvapením byl i výborný “rejd” a také  zjemněné řízení. Pochvalu si zaslouží i podvozek, který tlumí nerovnosti jako luxusní limuzína. Takže ano, California je opravdu prvotřídní GT, Ferrari na každý den. A co emoce, které má každé “Fko” vzbuzovat a opíjet jimi všechny kolem?

Netrvá dlouho a na světelné křižovatce sundávám střechu (za pohybu to nelze) a ehmmm, dostávám se přesně tam, co mě napadlo hned na začátku. Takže střecha dolů, ulice přeplněny lidmi spěchajícími do práce, sluneční brejle a osmiválec připraven na první pořádný výprask! Oranžová, přepínám automat na sekvenci, zelená a plyn míří s otevřenou náručí pozdravit kolegyni podlahu. Naštvaný brukot střídá hluboký řev, který ve vyšším spektru otáček přechází v orgasmický jekot, tělo je zaražené v sedačkách, prásk, dvouspojka zařadí s kadencí laseru od NASA a vše začíná znova, prásk za tři a nechávám vůz dojet bez plynu na další křižovatku s příjemným střílením z výfuků. Ruce se mi klepou a usmívám se jako totální idiot a to samé si o mně určitě myslí i ohlušená ulice, jež přihlížela tomuto divadlu. Tohle auto je sice GT, ale od středních otáček se mění v pravého plnokrevníka, ve vůz, který si bere to nejlepší ze všech ostatních modelů a dodává k tomu všestrannost a maximální použitelnost! Sakra, to auto má koule!

Po prvním ochutnání výkonu kalifornské topless krásky se nemůžu dočkat, až opustím město a dám jí co proto na pořádné okresce. Pomalu vyjíždím z Prahy a napojuji se na dálnici směr Beroun. Po nájezdu plyn opět míří nadšeně k podlaze a California začíná svůj dálniční sprint, jak jinak, než nahoře bez! Akcelerace je jedním slovem fenomenální, jsem zaražený v sedadle, poslouchám tu neskutečnou hudební symfonii a pádlem střílím jeden kvalt za druhým a s každým novým se vše opakuje. Klasický atmosferický motor nabízí vytříbenou linearitu a v každém vyšším spektru otáček cítím, jak jeho potence roste a jak krasně jde za plynem. Na dálnici se vůz cítí velmi dobře, je stabilní a dobře odhlučněný, jak od kol, tak od aerodynamického hluku. Bez střechy lze jet zhruba do rychlosti 200 km/h bez nejmenšího problému, pak už to začíná být mírně nepříjemné. Při klidné jízdě do vozu jen jemně fouká a ten zvukový doprovod, když je California obnažená – je prostě opojný.

Opouštím dálnici a opravdu netrpělivě čekám, až se přede mnou otevře krajina s hezkou točitou silnici, kde se plně odhalí charakter vozu. Přepínám Manettino do režimu sport a vydávám se vstříc vzrušení a adrenalinu. Řízení a podvozek okamžitě tuhne, odezva na plyn se zrychluje a převodovka pouští motor až k omezovači. Grip je skvělý, pokud citlivě zacházite s plynem, ale i tak první série ostřejších zatáček prozrazuje silně přetáčivé tendence jižanské krásky. California ohromnou rychlostí přiletí k zatáčce, zakousne se, vykrouží dokonalý oblouk a na výjezdu z apexu rozpohybuje své sexy pozadí do stran. Nebudu skrývat emoce, je to naprosto fantastický zážitek! Motor řve, auto jde zběsile za plynem, převodovka střílý kvalt za kvaltem a ruce mají co dělat, aby udržely auto v přímce – prostě kontra za kontra! Sportovní jízdu doplňují také adekvátní brzdy, model California je standardně dodávan s keramickými brzdami, které je nejprve třeba pořádně zahřát, aby brzdily jak mají. Jejich účinek je poté progresivní, dobře dávkovatelný, a když je třeba brzdit opravdu ostře, tak lze cítit jak orgány chtějí opustit tělo. Při jízdě ve městě však vydávají hlasitý pískot, ale to k nim prostě patří.

Příjemným překvapením je tuhost karoserie, se kterou bojuje většina otevřených vozů – California v této disciplíně exceluje – za celou dobu, ani při nejextremnějších průjezdech, jsem nezaznamenal citelnější kroucení. Jediným problémem, za který nemůže auto nýbrž naše “krásné” silnice, je odskakování zadní nápravy, které dokáže občas pořádně potrápit. Ale i tak je s autem klasické koncepce – motor vepředu, náhon na zadní kola a převodovka uložená před zadní nápravou (Transaxle) – nesmírná zábava. Po hodinách na okresce konečně dostávám odvahu na poslední režim nastavení Manettina, který vypne stabilizaci, protiprokluz a ještě více zesílí sportovnost vozidla. California ještě více ožije a i přes svou neskromnou váhu přesahující 1700 Kg jede jako urvaná z řetězů. Přichází “vracák,” řadím na dvojku, akceleruji, California přechází do driftu a lehkým dávkováním plynu se v něm drží až na výjezd ze zatáčky, která se mění v další účko na druhou stranu, pomocí kinetické energie přehazuji auto do opačného driftu a projíždím jim celou zatáčku – Ferrari řve radostí, střelí si do výfuku a co nejrychleji se blíží k další sérii zatáček. Ve driftu se vůz cítí skvěle a není záludný, díky skvělému podvozku a přesnému řízení navíc podrží řidiče, ikdyž už to opravdu přežene.

Tohle auto neztratilo nic ze svého rodokmenu značky Ferrari – je divoké, nespoutané, vzrušující, hlasité a nejen řidiči kouzlí úsměv na tváři, který přetrvává ještě hodiny poté, co ji opět schováte do garáže. Navíc umí ještě jednu věc, kterou jiná současná Ferrari nezvládají – když vás někdo přeruší při driftování na okreskách a svolá obchodní schůzku, tak California jako mávnutím kouzelného proutku ztichne, změkne a s veškerým luxusem a komfortem vás dopraví do centra města. Je to Ferrari, které vás bude hýčkat vytříbeným podvozkem, slušným dojezdem a vždy budete vědět, že stačí pár pohybů na spravném místě a probudí se bestie, která nabídne opravdu nevšední jízdní zážitky. Viva la FERRARI!

Plusy

  • Silný, kultivovaný  motor
  • Sedadla s dobrým bočním vedením
  • Jízdní vlastnostii
  • Převodovka
  • Kvalitní interiér
  • Pevná skládácí střecha
  • Prostě je to FERRARI

Mínusy

  • Nějaké tam jsou, ale je to FERRARI

Chcete si splnit svůj sen a řídit tohle auto, nebo desítky dalších supersportů? Navštivte web firmy  DREAM- CARS a přeměňte svůj sen v realitu!


.

« »