4-ford-focus-sedan-test-2015_galerie-980

TEST Ford Focus Sedan 1.5 EcoBoost

24. 1. 2015 • FORD, Novinky, Testy

Motor: 80%

Převodovka: 85%

Podvozek: 80%

Zpracování: 75%

Praktičnost: 70%

Ford Focus dospěl, přinesl atraktivní design, zajímavou motorizaci a odklonil se od řidičského stroje. To ale není na škodu.

Verdikt:

Ford se nedávno zaměřil na svoje nejprodávanější auto a důkladně ho modernizoval. Focus změnil výraz, dostal lepší interiér i přepracovanou techniku. Zajímavou novinkou je také nasazení benzínové patnáctistovky s turbem.

Tento motor v nabídce nahrazuje přeplňovanou šestnáctistovku, má dokonce i totožný výkon. A stejně jako ona, i jedna-pětka je k dispozici ve dvou verzích: slabší poskytuje výkon 150 koní (110 kW), silnější dokonce 182 koňských sil (134 kW).

Stejně jako jiné jednotky z rodiny EcoBoost se novinka pyšní přímým vstřikováním paliva, proměnným časováním ventilů a přeplňováním pomocí výfukového turbodmychadla. Má celohliníkovou konstrukci, dvojici vačkových hřídelí v hlavě válců a také například integrované sběrné potrubí.

ford1

Jako první motor Fordu dostal nový EcoBoost počítačem ovládanou spojku řemenice vodního čerpadla, která zkracuje dobu zahřívání na provozní teplotu, což přispívá ke zvýšení účinnosti celého agregátu. Teplotu vzduchu přiváděného do motoru snižuje vodou chlazený mezichladič.

Důvody, proč Ford nahradil “turbošestnáctku” podobnou patnáctistovkou, jsou zřejmé: novinka na papíře vykazuje nižší spotřebu a menší emise CO2. Kromě toho má větší šanci v zemích, kde pro automobily s motorem o objemu do 1,5 l platí zvýhodněné daňové či pojistné sazby. Právě nový motor – ve slabší verzi – poháněl i testovaný vůz, jehož zvláštností byla také klasická tříprostorová karoserie. Focusů-sedanů u nás přece jen moc nejezdí.

Omlazený Ford Focus jinak poznáte na první pohled – především podle předních partií, které jasně připomínají luxusní vozy značky Aston Martin. Ve výčtu změn výraznou masku chladiče doplňují nové přední a zadní světlomety, nárazníky a dokonce i přepracované blatníky. Změny podle mě vozu jednoznačně prospěly. Pořád si ale myslím, že ze všech tří nabízených verzí pořád vypadá nejlépe kombík.

Novinky najdeme i v interiéru. A rozhodně jsou ku prospěchu. Především zmizel nepříliš pohledný a přetlačítkovaný středový panel. Masivní palubní deska, která zasahuje hluboko do kabiny, sice zůstala, ale díky přepracování panelu vypadá lépe. Pořád si však za volantem budete připadat tak nějak “utopení”, rozměrný středový panel zase trochu překáží pravému koleni.

ford5

Jinak je ale v autě místa dost, i na zadních sedadlech. Kufr má objem od 372 do 475 litrů, záleží, jestli je pod podlahou plnohodnotná rezerva, nebo vám stačí sada na opravu pneumatik. Zavazadlový prostor přitom pochopitelně doplácí na tvar karoserie: vstup je tedy poměrně úzký a nákladu uvnitř mohou překážet obloukové vzpěry otevírání. Na druhou stranu, člověk, který vyžaduje co nejpraktičtější kufr si určitě nekoupí sedan.

Redukce tlačítek výrazně zjednodušila ovládání, v testovaném autě navíc pomáhal i příplatkový multimediální systém SYNC 2, jehož prostředí sice není kdovíjak krásné, ale zato je přehledné a svižné. A když už jsem u příplatků, hodí se poznamenat, že Focus si můžete vybavit řadou šikovných vychytávek.

Třeba automatickým parkováním, které nově kromě podélného parkování umí také samo zacouvat do řady kolmo stojících aut – a kam zaparkuje, odtud pak i sám vyjede. Při couvání z kolmého parkovacího dokonce senzory hlídají provoz z obou stran.

V zimě se zase hodí vyhřívaný volant a vyhřívané přední sklo. Fakt má něco do sebe, když za mrazivého rána z auta sledujete, jak na předním okně rychle mizí led i sníh, zatímco vedle vás se zimou klepající chudák musí prát s košťátkem a škrabkou. To prostě ten den hned začne lépe. Příjemné dojmy se dostavují i po nastartování. Přeplňovaná patnáctistovka je příjemně kultivovaná, pružná a brzy odhalí, že má sympatický charakter.

ford3

Probouzí se lehce nad volnoběhem a už od 1600 otáček za minutu máte k dispozici maximum točivého momentu – 240 newtonmetrů nabízí do 4000 ot/min. Motor pak přesvědčivě táhne až do chvíle, kdy se ručička otáčkoměru dotkne šestky. Právě v 6000 ot/min totiž vrcholí jeho výkon. Pocitově tak dokonce působí, jako by měla víc než uváděných 150 koní, takže s autem nemá nejmenší problém.

Se čtyřválcem si skvěle rozumí také dobře odstupňovaná manuální převodovka disponující šesti rychlostmi. Řazení je navíc přesné. Spotřeba se během testu pohybovala kolem sedmi litrů na sto kilometrů. S lehkou nohou lze ale na okreskách jezdit pod šest, ve městě si Focus 1.5 EcoBoost vezme v průměru asi 8 litrů.

Ford se chlubí, že nedávná revize techniky zajistila zlepšení jízdních vlastností, došlo například ke zvýšení strukturální tuhosti přední části auta, přepracování geometrie zavěšení, zvýšení příčné tuhosti uložení náprav a nové naladění tlumičů pérování. Všechno to zní slibně, zvlášť když už Focus před modernizací jezdil výborně. A jezdí i teď.

ford4

Je to takový všeuměl. Podvozek skvěle tlumí nerovnosti, přitom nepůsobí nějak měkce a houpavě. Naopak, na zakroucených okreskách má auto při svižné jízdě až překvapivě dravý projev a dokáže se spolehlivě “vtlačit” do zatáčky. Přitom si ponechal i umění hravého “odlehčení” zádi v oblouku – stačí ubrat plyn či přibrzdit.

Proti svým předchůdcům však ztratil něco ze své bezprostřednosti. Řízení je sice docela přesné i poměrně přirozené, zasahují do něj ale různí elektroničtí pomocníci. Nevypínatelný elektronický stabilizační systém ESC doplňuje technologie přibrzďování vnitřního kola v zatáčkách a také nová funkce ETS, která předvídá možný nástup ztráty přilnavosti a pomáhá tedy už preventivně.

Funguje to opravdu dobře a vlastně i díky tomu vůz působí v zatáčkách tak sebevědomě a samozřejmě. Automaticky – a taky docela nenápadně, nerušivě – totiž koriguje řidičovo chování. Samotný řidič se pak jen diví, jak přesvědčivě Focus vykroužil sebeutaženější oblouk, i když do něj vjel rychleji, než by se asi slušelo.

Právě tady najdeme onu ztrátu bezprostřednosti. Ale podle mě to není u podobného auta na škodu, navíc jde o směr, jakým si vydávají všechna auta. Kromě toho jsem přesvědčený, že spíš než “propojení s vozem” většina dnešních řidičů ocení spíš dospělý jízdní projev, stabilitu a s ní související pocit jistoty. Tohle všechno Focus nabízí ve vrcholné míře. A pořád ještě umí přidat i trochu zábavy. Jízdně prostě modernizovaný Ford Focus patří na špičku nižší střední třídy, především díky dokonale vyvážené kombinaci ovladatelnosti, jistoty, pohodlí a komfortu. I nový motor je skvělý.

ford2

A co za to? Nejlevněji pořídíte pětidvéřový hatchback s atmosferickou šestnáctistovkou, stojí 339 990 korun. Pokud zatoužíte po testované jedna-pětce s turbem, budete potřebovat už 429 990 Kč. K dispozici je totiž až s prostřední výbavou Trend Sport, která zahrnuje 16″ kola z lehkých slitin, mlhová světla, sportovní odpružení, automatickou dvouzónovou klimatizaci či sportovně tvarovaná přední sedadla. Sedan však v této výbavě však Ford neprodává, s motorem 1.5 EcoBoost ho najdete až v nejvyšší výbavě Titanium za 464 990 korun.

Plusy

živý a úsporný motor

jisté jízdní vlastnosti

jízdní komfort

 

Mínusy

méně místa pro kolena řidiče

stále problematický vzhled palubní desky

hůře přístupný zavazadelník

 

Autor: Stanislav Švarc, Denik.cz

Ford Focus Sedan 1.5 EcoBoost: Hodnocení a technické údaje
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1499 ccm
max. výkon 110 kW (150 k) při 6000 ot/min
max. točivý moment 240 N.m při 1600 – 4000 ot/min
převodovka manuální, šestistupňová
max. rychlost 212 km/h
zrychlení 0 – 100 km/h 9,0 s
kombinovaná spotřeba 5,6 l/100 km
cena testovaného vozu 655 890 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz