fea

Test Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo. Nafta patří do kamen

15. 1. 2019 • Honda, Novinky, Testy, Videa

motor: 100%

podvozek: 90%

převodovka: 95%

zpracování: 90%

praktičnost: 95%

Nové CR-V je opravdu povedené. Honda vzala dobré auto a zapracovala na všech slabších místech. Výsledek je SUV, kterému se téměř nic nedá vytknout. Nabízí moderní techniku, fantastický motor a jistý podvozek. Pokud se vám do vkusu trefil jeho buldočí obličej dostanete auto, které vás nezklame.

Verdikt:

Model CR-V má jíž dvaadvacetiletou tradici a vždy patřil mezi velice oblíbená auta. Současná (již pátá) generace se od té čtvrté vzhledově až tolik neliší, ale přináší více novinek, než jen pár centimetrů navíc a dřevo v interiéru. Po mezinárodní prezentaci v alpách jsme ji konečně mohli vyzkoušet na našich cestách.

Nové CR-V si jen tak s něčím nespletete. Na první pohled se jedná spíš o velice důkladný facelift, ale nenechte se zmást. Výrazné linky japonského designu v sobě jasně nesou DNA současných vozů značky a tvary předchozí generace spíš rozvíjejí. Sportovní design aktuálních Hond mě dokázal zaujmout u Jazzu i Civicu, ale CR-V stále nějak nemohu přijít na chuť. Ostře řezaná světla s chromovou maskou tak nějak kontrastují s předním nárazníkem, který z boku trochu připomíná předkus. Při pohledu zepředu se nemohu ubránit myšlence na anglického buldoka.

Z boku zaujme poměrně malé prosklení a elegantně zvedající se linka oken – a právě z boku se mi auto líbí asi nejvíc. Zadní partii dominují úzká světla protažená až do střechy a dvojice koncovek výfuku, opticky ale celé auto působí zbytečně úzkým a vysokým dojmem. S designem je to prostě těžké, každému se líbí něco jiného. Honda navíc nehrála na jistotu, jak to vidíme u spousty nových SUV, které se snaží hlavně moc neurazit. Daní za originalitu je tedy to, že holt každému do oka nepadne. Finální verdikt nad vzhledem aktuálního CR-V tedy nechám na vás.

crv2 crv1

Kde si ale nemůžu na nic stěžovat je interiér. Ne, že by jeho architektura byla nějak výjimečná, ale jeho ergonomie je prostě skvělá. Je to snad jediné auto, kde na všechny ovládací prvky dosáhnu bez toho, abych zvedl loket z opěrky. Veškeré nezbytné ovládací prvky zůstaly věrné tlačítkům a jsou na místech, kde byste je hledali. Navíc tu najdeme něco, co jsem neviděl už pěkně dlouho. Dřevěný dekor! V posledních letech jsem si zvykl především na všemožné pianové plasty, imitace hliníku, nebo karbonu, ale dřevo tu nebylo dlouho. A musím říct, že se mi opravdu líbí. Je to vítaná změna a celému interiéru dává takový útulný domácký nádech. Ostatně ani na volbu ostatních materiálů si nelze stěžovat. Většina míst, kam lze dosáhnout, je vyrobena z příjemných měkčených plastů, jen konzole s ovladači oken je trochu nepochopitelně z pianového plastu – a jelikož sem saháte opravdu často, připravte se na to, že bude neustále upatlaná.

Středobodem palubní desky je dotykový displej infotainmentu, který neprošel žádnou změnou – bohužel. Těšit se tak můžete na systém založený na stařičkém Androidu 4, který nepobral moc krásy, rychlosti, ani logičnosti. Opravdu, práce s ním je utrpení. Naštěstí je plně kompatibilní s Apple Car Play, Android Auto, nebo přes HDMI můžete prostě zrcadlit svůj telefon. Cestiček, jak se mu vyhnout, je tedy dostatek. Druhý displej se nově nastěhoval do kapličky přístrojů. Známe ho už z aktuálního Civicu. Jeho ovládání je jednoduché. Zkrátka jen projíždíte nabídku zleva doprava, než najdete požadovaný údaj. Je to intuitivní a funkční.

crv4

Pochválit musím sedadla. Jsou opravdu pohodlná a tělo drží všude, kde mají. Interiér nového CR-V také překypuje prostorností. Ve všech směrech je spoustu místa a nikdo z cestujících si nemůže stěžovat na nedostatek prostoru, především na zadních sedadlech nebude mít problém asi nikdo. Na zavazadla zbylo přes 560 litrů, nebo přes 1750 litrů se sklopenými sedadly. Rodinné auto, jak lusk!

Kdo čeká pod kapotou dieselové nýtování, má smůlu. V mém případě zde najdeme přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru a výkonu 127 kW a 220 Nm. A hned na začátek říkám, že je to asi nejlepší malý přeplňovaný motor, co jsem zkusil. Plný točivý moment je dostupný od 1900 až po 5000 otáček za minutu, což je dost působivé, vezmeme-li v potaz tu úzkou skulinku otáček, ve kterých dokáže dieselový motor poskytnout plný výkon. A dostupnost výkonu není jediná kategorie, kde dostává nafta na frak. Přímovstřikovaný motor s elektromotoricky regulovaným plnícím tlakem turbodmychadla je totiž také ukázkově tichý a kultivovaný. Ani při akceleraci na těžší rychlostní stupeň z volnoběžných otáček se nedočkáte nějakého astmatického chování. Asi vám přijde nefér srovnávat benzín s dieselem, jenže motor od Hondy obstojí i ve srovnání s motorem 1,5 TSI EVO, který má být spása koncernu VW. Ten totiž trpí na příliš jalový projev a neskutečně mdlý zvukový doprovod. Není to špatný motor, neberte mě zle, jen máte při jízdě pocit, že ho nebaví žít.

Vedle toho patnáctistovka od Hondy doslova překypuje životem. Má v sobě vrozenou Hondí sportovnost a je zábava s ním pracovat. Má opravdu rád otáčky a působí dost nepřeplňovaně. Ale nebojte, nemusíte stále atakovat omezovač, aby dal auto do pohybu. Celkem spokojeně žije i kolem dvou tisíc otáček, i když to nejlepší ze sebe vydá až po překročení hranice 3300, kdy se o slovo hlásí systém VTEC. Auto krásně ožije, po turbolagu ani stopy a navíc do kabiny proniká opravdu příjemný zvuk. Párkrát jsem se přistihl, jak auto zbytečně vytáčím, jen abych si užil jeho zvuk a reakce. Jediné, co mě občas zlobilo, byl start-stop systém, kterému někdy trvalo dlouho uvést motor do chodu, nebo mi dokonce těsně před zastavením motor zhasl, i když jsem měl vyšláplou spojku, a musel jsem tedy vyřadit a opět ji sešlápnout namísto toho, abych rovnou pokračoval v jízdě.

crv5

No, a jak je na tom se spotřebou? To bylo pro mě největší překvapení. Testovací týden jsem uzavřel nájezdem cca 1500 kilometrů, kde jsem najezdil cca 500 po městě, navštívil jsem autobahn kde jsem CR-V držel v rychlostech kolem 200 km/h a spousty kilometrů po silnicích nižších tříd. Výsledek byl průměr rovných 8 litrů a to jsem se nikdy ani neobtěžoval zapínat ECO režim. Prostě fantastické! Při klidné jízdě není problém jezdit hluboko pod 7 litrů. Tenhle foukaný motor o objemu petlahve se prostě povedl.

Honda také urputně vylepšovala jízdní vlastnosti. Nové CR-V se chlubí o 25% tužší karoserií, než tomu bylo u předchůdce a pozitivně se to projevilo především na tichu v kabině a na tom, že se vám auto nevlní pod zadkem, když přejíždíte nerovnosti. Hluk na palubě byl pro inženýry vůbec velký nepřítel a tak přichází s podobným řešením, které známe z našich smartphonů, popřípadě z prémiových sluchátek. Během jízdy vám auto do reproduktorů pouští šum o jisté frekvenci, který se vzájemně ruší s hlukem jízdy. V autě jsou umístěny mikrofony, které měří úroveň hluku a snaží se je vyrušit opačnou frekvencí. Tento systém je součástí všech výbav a funguje i v případě vypnutého rádia. Jeho přínos asi nedokáži stoprocentně potvrdit, ale musím říct, že v interiéru je opravdu ticho.

Podvozek také doznal spousty změn. Předně jsou zde nová uložení ramen, které má zabránit pronikání rázů do kabiny a náklonům karoserie. CR-V vsází na víceprvkovou nápravu vzadu a McPherson vepředu. Celkově je jízda hodně zaměřena na komfort, auto se ladně přenáší přes nerovnosti a kola vždy svědomitě drží kontakt s vozovkou. I takto velké SUV si ale zachovalo vrozenou sportovnost a v zatáčkách až nečekaně srdnatě bojuje nedotáčivosti. Svou zásluhu na tom má systém AHA (Agile Handling Assist), který podobně jako XDS u Volkswagenu přibržďuje vnitřní kolo. Moc dovádění na okreskách nečekejte, ale CR-V má opravdu dospělý jízdní projev. Výborné je také řízení. Má proměnný převod řízení a mezi krajními polohami je pouze 2,3 otáčky. Je tedy příjemně strmé a velice přesné. Auto na něj perfektně reaguje a reakce na pohyby volantu jsou okamžité.

crv3

Cena 763,000 za testovaný vůz je možná trochu vyšší, ale musíte brát v potaz, že za ni dostanete opravdu vyzrálý produkt bez zbytečných kompromisů. Nenajdete zde starší techniku maskující se za novou, levné materiály na místech, kam oko moc nevidí, ani levnější technická řešení, která mají tlačit cenu dolů.

Nové CR-V je opravdu povedené. Honda vzala dobré auto a zapracovala na všech slabších místech. Výsledek je SUV, kterému se téměř nic nedá vytknout. Nabízí moderní techniku, fantastický motor a jistý podvozek. Pokud se vám do vkusu trefil jeho buldočí obličej dostanete auto, které vás nezklame.

Plusy

Skvělý motor
Přesná převodovka
Odhlučnění
Komfort jízdy
Spotřeba

Mínusy

Pomalý a nelogický infotainment
Zmatkující start-stop systém

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz