jaguar-xf-sportbrake-exterior-7

Test Jaguar XF Sportbrake 25t. I kombi může být sportovní a stylové

1. 3. 2018 • Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

podvozek: 95%

zpracování: 95%

praktičnost: 70%

Pokud chcete, můžete jezdit komfortně v maximálním luxusu a užívat si skvělého odhlučnění nebo zvuku audia Meridian. Když přijde chuť, stačí zapnout dynamický režim a tento kombík se promění v pořádnou šelmu, která se zuřivě vrhá do zatáček a umí je projíždět zadečkem do boku. Takto trefený kompromis mezi oběma světy se v této třídě jinde nevidí.

Verdikt:

Dlouho to vypadalo, že současná generace Jaguaru XF ve verzi kombi nedorazí a nebyla si jista ani samotná automobilka. Víte, kombi verze předchozí generace se prodalo absolutní minimum a investice do další karosářské verze jsou vždy vysoké. Pro našince to může být poměrně překvapivé, ale kombíky jinde tolik oblíbeny nejsou a jsou vnímány jako užitkově zaměřená auta a to v kombinaci s exotickou značkou nejde příliš dohromady. Jaguar se však přeci odhodlal a kombi verzi představil. Výsledek je lepší než by jeden čekal a začíná to už samotným vzhledem.

Upřímně se mi tyto karosářské verze líbí jen výjimečně, přeci jen to málokdy bývá estetický zážitek, ale XF Sportbrake tvoří čestnou výjimku. Vypadá totiž naprosto fantasticky, vyváženě a elegantně. Přitom mu nechybí ani tolik, pro Jaguar, důležitá agresivita. Jen stěží budete hledat pohlednější a stylovější kombík.

xf_sb_2

Dokonce se tady nedá mluvit ani o usedlosti a nudných jízdních vlastnostech, Jaguar svůj rodinný model naladil fantasticky a opět, jen tšžko najdete lepší kompromis mezi sportovní jízdou a pohodlím. Musíte tomu sice obětovat trochu vnitřního prostoru, XF opravdu není nejprostornější stěhovák na trhu, ale to mu rádi odpustíte.

Zatímco minulá generace XF Sportbrake nabídka zavazadelník o základním objemu 550 litrů a po sklopení zadních opěradel vzniklo 1675 litrů, ta nová disponuje 565 a 1700 litry. Kufr má příkladně přehlednou ložnou plochu vybavenou kolejničkami pro ukotvení zádržných ok, nechybí ani volitelná ochrana čalounění nebo nákladové hrany kufru. Příjemným bonusem je zcela rovná ložná plocha po sklopení zadních opěradel.

Interiér

Interiér vypadá, jak je u Britů zvykem, parádně. Zmizela nepotřebná tlačítka a středový panel je směrován přímo na řidiče. Vévodí mu velký dotykový TFT displej o rozměru 10.2 palce (za příplatek 12.3 palce). Infotainment má nový systém InControl Touch Pro a je poháněn čtyřjádrovým procesorem. V nabídce je i 825 wattová hudební soustava Meridian se 17 reproduktory. Volič převodovky je tradičně skryt ve středovém panelu, jako vyjíždějící kruhový ovladač. Vše je pokryto kůží a vyklápěcí výdechy klimatizace jen utvrzují dojem, že se jedná o opravdu prémiový automobil.

xf_sb_4

Celkové provedení interiéru je špičkové a pouze z prvotřídních materiálů. Palubní deska je kompletně obšitá kůží, výplně dveří mají zajímavý design a nechybí ani vrchní linka interiéru táhnoucí se napříč čelním oknem až ke dveřím. Ano, je to podle největšího modelu XJ, ale dodává to autu nádech aristokratického luxusu. Nezastírám, opravdu se mi to auto líbí!

Hmotnost a podvozek

Auto zhublo úctyhodných 190 kilogramů a oproti nejlehčímu konkurentovi má o 80 kilogramů méně. Torzní tuhost se zvýšila o 28% a rozložení hmotnosti je 50% vpředu a 50% vzadu, což je v této třídě nevídané! Všechny tyto drobnosti napomůžou skvělému podvozku, co nejelegantněji a nejsvižněji projíždět zatáčky a žehlit nerovnosti. Vpředu používá dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu nápravu Integral Link. Pokud si však připlatíte, ani adaptivní tlumiče nejsou problémem. Pohon všech čtyř kol je možný za příplatek a jedná se o zcela nově vyvinutý systém speciálně pro model XF.

Integral Link je systém, který nabízí ideální hodnoty boční a podélné tuhosti potřebné pro dosažení přesného ovládání a poddajné jízdy. I tady byl ve velké míře použit hliník, což minimalizuje hmotnost. Jaguar dobře věděl, že na zaběhlou konkurenci nebude stačit jen exotický design exteriéru.

xf_sb_5

Motor a jízda

Pod kapotou zkoušeného modelu tluče motor 25t (čtyřválcový dvoulitr) s výkonem 250 koní a tentokráte spárovaný pouze s pohonem zadních kol (za příplatek lze zvolit pohon všech kol). XF s tímto motorem nabídne výbornou dynamiku, příjemný chraptivý zvuk a chuť zatáčet. Trochu jsem se obával faktu, že se jedná o první moderní motor Jaguaru přeplňovaný turbodmychadlem, ale naštěstí se jim podařilo zachovat příjemnou odezvu na plyn a chuť vyrazit do otáček. Kompresorová šestiválcová jednotka je však v tomto ohledu lepší a i ta je pro kombi v nabídce.

xf_sb_1

Výsledkem je však příjemný motor s ideální sílou a překvapivým zvukovým projevem. Spotřeba paliva je v kombinovaném režimu slušná a vůz si řekne průměrně o 8 litrů. Ve městě se odběr zvýší na 11 a po okrskách není problém jezdit kolem 6 litrů na sto kilometrů. Jednotka na mě dělá dojem především špičkovým kultivovaným projevem, kdy postrádá jakékoli vibrace a nepříjemné klepání. V kombinaci s automatem ZF se pak jedná o dokonalý pár. Převodovka totiž zcela eliminuje prodlevu turb a řadí naprosto sametově a rychle. Opravdu neznám lepší automat, než-li právě tuto skříň od ZF.

Tento vůz přišel hned po týdenním testu klasické verze XF se stejným motorem, ale pohonem všech kol. Překvapily mě dvě věci – zadokolka je mnohem lépe ovladatelná a díky nižší hmotnosti také agilnější. Druhým překvapením je výraznější zvuk oproti krátké verzi. To u kombíků bývá většinou naopak, ale XF Sportbrake má opravdu výrazný zvuk.

xf_sb_3

Další věcí je samotná hravost podvozku a jeho čitelnost. To už je pro delší verze typické, protože delší rozvor kol znamená větší sklony k přetáčivosti a lepší ovladatelnost. Pokud chcete, můžete jezdit komfortně v maximálním luxusu a užívat si skvělého odhlučnění nebo zvuku audia Meridian. Když přijde chuť, stačí zapnout dynamický režim a tento kombík se promění v pořádnou šelmu, která se zuřivě vrhá do zatáček a umí je projíždět zadečkem do boku. Takto trefený kompromis mezi oběma světy se v této třídě jinde nevidí. Palec nahoru.

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Přesné řízení
  • Brzdy
  • Motor
  • Převodovka
  • Odhlučnění
  • Design a image
  • Tuhá a lehká karoserie
  • Vnitřní prostor

Minusy

  • Nemám jej doma
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz