IMG_4392

TEST Jaguar XJ 3.0 S/C AWD – Instinkt šelmy

29. 12. 2013 • Jaguar, Novinky, Testy

motor: 95%

převodovka: 100%

podvozek: 85%

zpracování: 95%

praktičnost: 70%

Impozantní, elegantní, aristokratická... a také skvěle jezdící limuzína

Verdikt:

Pokud máte v paměti, jak vypadal předchůdce tohoto modelu a myslíte si, že nové XJ je jen evolucí, tak na to velmi rychle zapomeňte, protože tento Jag si rozumí se slovem revoluce. Nová generace je jiná úplně po všech stránkách! Je moderní, nabitá nejnovější technologií a velmi atraktivní. Usedlé decentní tvary jsou minulostí a Jaguar se chystá vypálit krám Mercedes-Benzu a AUDI s jejich vlajkovými loďmi S Klasse a A8. A věřte, že XJ na to má už na první pohled.

Tvary karoserie jsou pro značku zcela revoluční a na starý model a firemní identitu poukazuje pouze velká maska chladiče, dvojité světlomety (ale schované pod jedním krytem) a prolisy karoserie. Jinak je vše jiné, nové. Z fotografií to  možná není tak patrné, ale XJ je opravdu kus pořádného auta, které měří přes pět metru na délku a stojí opravdu doširoka rozkročené. Naživo je to sebevědomý majestátní aristokrat budící respekt a uznání. XJ nezapře designovou inspiraci ve čtyřdveřových coupé, které jsou teď tak trendy. Může za to elegantně a plynule se svažující střecha.  Základ karoserie, stejně jako spousta jiných dílů je vyrobena z lehkých hliníkových slitin a to vozu zaručuje velmi dobrou hmotnost, na segmentu naprosto bezkonkurenční. Je slušnost zmínit, že za design nového XJ vděčíme muži se jménem  Ian Callum, který měl konečně po dlouhých letech dost prostoru pro svou kreativitu. Což mi připomíná tvrzení značky, že se nechal inspirovat jachtami. No, moc podobnosti tam nevidím, ale na to asi nejsem dostatečně artisticky založený. Každopádně dynamický střih není pouze o sportovních tvarech, je také funkční. Nová karoserie vykazuje součinitele odporu vzduchu cx=0,29.  Za mě osobně má XJ velkou jedničku a několikrát podtrženou. Vypadá prostě úchvatně, originálně a hlavně majestátně. Ze všech konkurentů na trhu má také největší charizma.

xj5

Revoluce pochopitelně zasáhla i interiér vozu. Vše se nese v moderním duchu s puncem luxusu hodného značky Jaguar. Mrzí mě jen sdílení některých komponent s modely Range Rover. Třeba multimediální display je stejný jako například v Evoque. To se týká i páček pod volantem, multifunkčních tlačítek  a kruhového výsuvného voliče převodovky. Zrovna velký display je stěžejní “modernou” interiéru a stejně jako u Range Roverů se mi nelíbí jeho grafika, neintuitivní ovládání a pomalost operačního systému. Co mě přivádělo k úplnému šílenství je, že Jaguar do něj integroval i ovládání vyhřívání sedáků a klimatizace vozu. Ve výsledku tak budete nastavovat teplotu uvnitř svého Jagu nekonečně dlouho a než se proklikáte k výhřevu, tak zjistíte, že už jste na obchodní schůzce. Zlatý iDrive od BMW. Ano, trocha kritiky se našlo, nic není dokonalé a lhát Vám nebudu. Nicméně tímhle výtky k interiéru končí.

Jaguar XJ je však jako celek uvinitř vybaven těmi nejlepšími materiály a prvotřídním zpracováním. Posádku určitě zaujme dekor dveří ( v našem případě karbonový) pokračující v oblouku až pod přední okno s uprostřed umístěným nápisem Jaguar. Tento nápis najdeme i v dekoru dveří. Britové jsou na svou značku hrdí a mají být proč.   To, čím nejvíce ohromíte posádku vozu je jednoznačně volič automatické převodovky JaugarDrive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Velmi efektní. Další vychytávkou je otevírání schránky před spolujezdcem pomocí dotykového čidla. Přiblížíte prst a dvířka se otevřou. Efektní je i přístrojový štít, který se skládá z jednoho jediného velkého TFT displaye a veškeré budíky a údaje  jsou tedy digitální. Grafika by mohla být lepší, ale ohromí to určitě. Stejně tak i podsvícení v noci – modré linie se táhnou celým interiérem a podsvíceny jsou i výdechy větrání.

xj3

Sedáky, nebo spíše křesla, jsou velmi pohodlné a nabízejí slušné vedení a nastavení do všech možných i nemožných směrů a úhlů. Posádku vzadu zase potěší spousta prostoru pro nohy, ale nad hlavou to už taková sláva není. Na vině je svažující se střecha a zadní panoramatické okno. To jde navíc otevřít jen v přední části. Ve výsledku je tak interiér XJ velmi atraktivní a kvalitní, ale ne dokonalý. Tady jsou holt kluci z Německa dál. Kdo naopak zaostává je třeba takový Lexus, nebo Infiniti.

Jaguar si každý automaticky spojuje se silným a ukřičeným osmiválcem pod kapotou, nejlépe ještě s kompresorem. Ten pod kapotou máme, ale přeplňuje šestiválcový třílitr. Jedná se o novou jednotku poprvé představenou v roadsteru F-Type. Jednotka je z dílny Jaguaru a na segmentu třílitrových šestiválců patří mezi naprostou špičku. S výkonem 340 koní a především vrcholem točivého momentu na úrovni 450 Nm se řadí mezi ty vůbec nejsilnější a na reálném projevu to je znát. Je mnohem výkonnější než 35i od BMW a to je už co říct. Pochvalu si zaslouží nejen za stádo plnokrevníků A1/1, ale také za příkladně tichý a kultivovaný chod. Na přeplňování kompresorem je největší výhodou plný zátah od volnoběžných otáček. Není tu žádná prodleva a motor okamžitě katapultuje limuzínu vpřed s velmi silnou razancí. Stále však sedíme v nejvyšší luxusní třídě a tak je přenos výkonu a podání akcelerace velmi nenucený. XJ noblesně se vší důstojnosti pluje velmi rychle krajinou a řidiče informuje jen v tom nejnutnějším. Motor uslyšíte opravdu až v posledním spektru otáček, kde nabídne příjemnou šestiválcovou symfonii, která perfektně dokreslí charizma tohoto auto. Tato jednotka mě jednoduše bavila v F-Type a baví mě i tady. Zátah, dynamika a projev  je naprosto bezchybný a dobrá je i spotřeba.  Při svižné jízdě se pohybuje kolem 11 litrů na sto kilometrů a pokud se držíte v rychlostních limitech, tak není problém jezdit kolem 9. V ucpaném městě se dostanete na nějakých 13…

xj4

XJ je spojen s automatickou osmistupňovou převodovkou ZF – na tom by nebylo nic zvláštního, protože tyto převodovky, jsou nejlepší na trhu, jenže v Jaguaru ji doladili do naprosté dokonalosti. Aplikace systému Quick Shift znamená to, že převodovka řadí nahoru natvrdo bez hydrodynamického měniče. Je to vlastně sekvence a měnič je používán jen při rozjezdech z místa. V praxi je to naprosto famózní a rychlost řazení je perfektní. Každé přeřazení je doprovázeno decentním škubnutím. Nepatřičné v limuzíně? Ne v Jaguaru! Skvěle to doplňuje charakter a vlastní osobnost této limuzíny. Pochopitelně, když  necháte převodovku v automatickém režimu a v komfortním nastavení, tak o ní ani nevíte.

Takže pokud Vás z nějakého důvodu omrzí komfortní plynulé cestování, tak už nic nebrání k tomu aktivovat režim Dynamic (tlačítko se šachovnicí vedle voliče převodovky…) a vzít za pádla pod volantem. Navíc se i zostří odezva na plyn a ztuhne podvozek, no a “hlavně” zrudnou budíky. Jaguar XJ se sice stále v zatáčkách naklání, ale drží se stopy jako pořádná kočka své kořisti. Řizení je sice i v tomto režimu spíše přeposilované, ale přesné a vždy víte, kde máte kola. Testovaná verze přichází se zcela zásadní novinkou. Jaguar pochopil, že v některých zemích Evropy (zejména směrem na východ) se bez pohonu čtyř kol prostě prodeje nezvednou. A tak toto XJ přichází se sytémem 4×4. Ten funguje klasicky na systému viskózní spojky, která dle potřeby připojuje přední nápravu.

xj2

Vůz jsem bohužel neměl možnost testovat na sněhu ,nebo za vydatného deště ,a tak se musím zaměřit na schopnosti trakce za běžných podmínek, které venku panovaly. Uživatele zaměřené na požitek z řízení bude zajímat především fakt, že pohon všech kol nijak neomezil zábavnost auta, ale naopak přidal dávku jistoty. Systém pohonu vždy preferuje zadní nápravu a tak se nenarušilo přirozené vyvážení koncepce. V řízení žádné vibrace od zabírající přední nápravy nejdou cítit a XJ si zachovává přirozenou přetáčivost. Vůz si tak zachovává skvělou trakci, stabilitu a jistotu. V zimním režimu se přední náprava připojí napevno v poměru 30:70 a elektronika chytře reguluje točivý moment a reakci na plyn. Za novou čtyřkolku tedy Jaguar chválím, protože neubrala nic na komfortu, vyváženosti a přidala jen samá pozitiva.

xj1

Pohonu všech kol a skvělému motoru sekunduje i výborně odladěný podvozek. Ten překvapí svým gripem a poddajností, stejně jako agregát lačný po otáčkách a ochota zatáčet. Dokonce XJ i dobře brzdí. Chod brzd je lineárně progresivní a jdou velmi dobře dávkovat. No a když zklidníte, tak oceníte skvělé odhlučnění, schopnost podvozku pohltit snad jakoukoli nerovnost a naprostý klid na palubě. Jaguar XJ je snad jediný vůz, se kterým jsem absolvoval přesun po D1 a mohl si se spolujezdcem šeptat. Ticho na palubě i při vysokých rychlostech kolem 180 km/h je naprosto exkluzivní. Za vše může dobrá aerodynamika a odhlučnění motoru a podvozku. Bravo!

 

Plusy

  • Motor a jeho reakce
  • Spotřeba
  • Převodovka
  • Jízdní vlastnosti
  • Odhlučnění
  • Výbava a komfort
  • Nízká provozní hmotnost
  • Pohon všech kol

Minusy

  • Přeposilované řízení
  • Málo místa pro hlavu na zadních sedadlech
  • Špatný výhled směrem dozadu
  • Drobné nedostatky v interiéru

Za zapůjčení vozu srdečně děkujeme zlínské společnosti ROKO-MOTOR – prodejní a servisní síti značek Jaguar a Land Rover

Technické údaje

Motor
Konstrukce vidlicový šestiválec
Palivo benzín
Plnění přeplňování kompresorem
Rozvod DOHC
Uložení vpředu podélně
Zdvihový objem (cm3) 2995
Kompresní poměr 10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm) 84,5 x 89,0
Převodovka osmistupňová automatická
Poháněná kola všechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) 250 / 340 v 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm) 450 v 3500 – 5000 ot./min.
0-100 km/h (s) 6,4
Nejvyšší rychlost (km/h) 250
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,9
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 5127
Šířka (mm) 2105 (vč. zrcátek)
Výška (mm) 1456
Rozvor náprav (mm) 3032
Zavazadlový prostor (l) 520
Ceny
Základní cena modelu 2 083 015 Kč (3.0 V6 diesel Luxury)
Základní cena test. verze 2 362 646 Kč (3.0 V6 S/C AWD Premium Luxury)
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz