MENU
lexus-nx-exterior-1

Test Lexus NX 300h AWD. Maximálně pohodlný a úsporný

23. 4. 2018 • Lexus, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 95%

Podvozek: 100%

Převodovka: 90%

Zpracování: 95%

praktičnost: 70%

Celkově se jedná o fantastické kompaktní SUV, které vás nadchne svým vzhledem, nízkou spotřebou a pohodlným podvozkem. Konečně SUV, které nechce být sportovní a dělá nejlíp to, co má.

Verdikt:

Lexus NX, kompaktní crossover značky, na to jde dost od podlahy. Nejprve vás omámí atraktivním zevnějškem, rozmazlí luxusním interiérem a pohýčká komfortní jízdou. NX je už druhé SUV od Lexusu, které mě utvrzuje v tom, že táto kategorie vůbec není zlá. Vozy tohoto výrobce si totiž na nic nehrají. Nechtějí být sportovní a vrhat se s nadšením do zatáček. Místo toho si moc dobře uvědomují, čím jsou a co od nich člověk čeká. Díky tomu na trhu existují auta této třídy, která opravdu nabídnou pohodlí, praktičnost a všestrannost bez jakéhokoli úkoru na jízdním komfortu.

NX na to jde jinak než větší RX. Je zacíleno především na mladší či ženskou klientelu a dobře chápe, že se bude pohybovat především ve městech a přilehlých okolí. Tomu odpovídá i samotná stylizace a sexy look auta. Přední maska je tradične obrovská, plná hran a světla mají oddělené denní svícení, jak to známe z modelu IS. Celá karoserie ale vypadá velmi vyváženě a odvážný design funguje a lidé si můžou krky vykroutit.

nx3

Stejně dobře je na tom i interiér, který je šitý dle poctivé evropské školy s velkým důrazem na detaily. Jsou tu krásná sedadla, která zůstávají komfortní i při dlouhém cestování. Navíc jsou vyhřívána i odvětrávána. Volant s tlustším věncem a jemnou kůží padne skvěle do ruky. Líbí se mi kožené změkčení boků středového tunelu, kde dochází ke kontaktu s koleny předních pasažérů. Detail, který oceníte při delších cestách.

Tvůrci si opravdu vyhráli a nenechali nic odbyté. Každý materiál v dosahu je vyroben z prvotřídního materiálu nebo obšit kůží.  Ergonomie rozmístěni ovladačů je perfektní. Kruhový ovladač vám dovolí vybrat přednastavené mapy v podobě Eco, Normal a Sport. Podle toho se odvíjí celková odezva automobilu. Mezi deklasující detaily v interiéru řadím zejména ovladač centrálního displaye, který má podobu touchpadu a opravdu se nerovná například ovladači iDrive. Lexus vylepšil grafiku a rychlost celého infoteinment systému a potěší zejména velký display vkusně zabudovaný na vrcholu palubní desky. Ten má nyní uhlopříčku 10.3″ a krásný skleněný design. Ovládání je však tragické. Lexus by tady měl rozhodně zapracovat a vybrat vhodný ovladač a sjednotit jej napříč svými modely (v některých je totiž touchpad, kolečko nebo obdoba počítačové myši).

nx6

Kde si Lexus naopak nebere příklad od svých úhlavních rivalů je motorová nabídka. NX má pod kapotou pouze hybrid buď v 2WD nebo 4WD variantě. Absenci dieselu pak v dnešní době nevidím jako problém, toto palivo je na ústupu a prodeji nových (ale i ojetých) automobilů vládne benzín. O to menší důvod se trápit dává přítomnost hybridního pohonu, který nabídne slušnou dynamiku, nízké emise a výbornou spotřebu.

Hybrid kombinuje 2,5litrový benzínový atmosférický čtyřválec s jedním nebo rovnou dvěma elektromotory pokud si zvolíte verzi s pohonem všech kol. Elektřinu si Lexus NX300h tak jako všechna hybridní auta vyrábí sám při jízdě takzvanou rekuperací neboli přeměnou kinetické energie při brzdění motorem nebo brzdami. Výrobce udává spotřebu benzinu u verze s pohonem přední nápravy rovných 5 litrů na 100 km, u provedení s pohonem všech kol jen o deci vyšší. Jde o jednu z nejnižších konzumací mezi SUV střední třídy na českém trhu nejen s benzinovými, ale i naftovými motory. Zatímco spotřebou udávanou výrobcem Lexus NX 300h exceluje, jeho dynamika měřená zrychlením z místa na 100 km/h během 9,2 s (totožná pro verze s pohonem předních i všech kol) patří pouze mezi průměr. Benzinový motor dává maximální výkon 114 kW, včetně pomoci elektromotorů se hodnota zvyšuje na 145 kW.

nx5

Síla je na kola posílána prostřednictvím planetové převodovky e-CVT. Tady však pozor, i přes podobné označení se nejedná o variátor. e-CVT je jakousi formou diferenciálu, který proměnlivě rozmisťuje točivý moment na hnanou nápravu. Systém v praxi funguje výborně a především kultivovaně. O procesu připojování spalovacího motoru vůbec nevíte, vše je prosté jakýchkoli vibrací nebo nežádoucích zvuků. e-CVT nabízí daleko lepší a hladší chod, než klasický variátor. Motor se tolik netrápí ve stejných a zbytečně vysokých otáčkách, díky čemuž vás neobtěžuje monotónním zvukem.

Odezva a výkon jednotek je přímo úměrný zvolenému režimu. V ECO módu je auto dost otupělé a reakce jsou opožděné, do města se však hodí výborně, využívá totiž maximální množství jízdy na elektřinu. Spotřeba se v tomto režimu ani ve městě nepřehoupne přes 7 litrů. Sportovní režim pak baterie rychle vybije, využije totiž elektromotor k maximálnímu společnému výkonu. Pak je NX 300h svižné. Jak jsem psal na začátku, tento hybrid je ale více o maximálním komfortu.

nx1

To poznáte okamžitě, takto pohodlné SUV jinde nenajdete. Podvozek žehlí veškeré nástrahy českých silnic a nerušeně proplouvá i městskou džunglí. Takto má jezdit SUV a Lexus v tomto směru nemá konkurenci. Plusem je i fakt, že na úkor komfortu nepadly jízdní vlastnosti. Lexusu se podařilo těžiště posunout níže a NX se tak zbytečně nenaklání a překvapí chutí zatáčet a výborným gripem. Za jeho hranicí přichází obligátní nedotáčivost. Dost se mi líbilo i řízení, které sice zpětnou vazbu nepobralo, ale vůz na něj ochotně reaguje a je strmé. Ve sportovním režimu navíc umí ztuhnout a poskytnout lepší odezvu.

nx2

Jedinou výtku směřující k jízdě mám pouze k odhlučnění podběhů. Ve vyšších rychlostech do kabiny proniká zvuk od převalujících se kol a zaslechnete i práci podvozku na výmolech. Celkově se ale jedná o fantastické kompaktní SUV, které vás nadchne svým vzhledem, nízkou spotřebou a pohodlným podvozkem.

Plusy

Atraktivní vzhled
Prostorný a hezky zpracovaný interiér
Pohodlný podvozek
Nízká spotřeba

Minusy

Hybrid žádá přizpůsobení se
Složité ovládání infotainmentu
Valivý hluk od podvozku

.

« »