IMG_9516

TEST Maserati Ghibli S Q4 – Hoonigen

26. 11. 2014 • Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Maserati, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 80%

Praktičnost: 75%

Ghibli je chuligán, který neurvale řve, odplivuje a na všechny ukazuje svaly. A pak se uklidní a doveze Vás na druhou stranu Evropy

Verdikt:

Když italská automobilka s trojzubcem ve znaku oznámila, že chystá několikanásobně zvýšit  prodeje pomocí nových a dostupnějších modelů, tak jsem se zhrozil. Takové pokusy většinou končí pošramocenou image a ztrátou exkluzivity, jenže Maserati to vzalo poctivě a žádnou chybu si nedovolilo udělat, a tak tady máme sedan vyšší střední třídy Ghibli, který vypadá prostě geniálně. Přímá konkurence v podobě BMW 5, AUDI A6 nebo Mercedesu E vedle tohoto trojzubce vypadají jako chudí příbuzní.  Dramatické ostré tvary, obří tlama masky, typické žebrování na blatnicích a nezaměnitelná sportovní silueta s rozkročenou zádí. Jo, tohle se sakra povedlo.

Nádech exotiky zůstává i uvnitř. Celý interiér je vyveden v kůži dvou barevných odstínů a působí luxusně a neobvykle. Dominuje mu sportovní volant se silnou tloušťkou věnce a výrazným tvarováním a pak také velký dotykový display infoteinment systému, který Maserati představilo v modelu Quattroporte. Středová konzola je jednoduchá a nabízí jen minimum základních tlačítek. Volič jízdních režimů se přesunul k joystiku převodovky. Kaplička přístrojů je jednoduchá a budíky mají tradiční modré pozadí v kombinaci se zeleným podsvícením. Na vrcholu palubní desky jsou vkusné analogové hodiny, které dotváří luxusní vzhled. Na pohled to vypadá fantasticky a jinak, ale na dotek to už taková sláva není. Zpracování se prémiové konkurenci neblíží, ale od malosériové značky se to ani čekat nedá. Italové jsou však na svou značku hrdí a tak logo na volantu je opravdu nepřehlédnutelné a navíc se po interiéru nachází tak nějak všude. Zvenčí je umístěno, dle tradice, i na zadních bočních sloupcích střechy.

ghibli1

Maserati do Ghibli nabízí také, ehhhm, diesel… Od toho si slibuje právě největší prodeje a v dnešní době je to pochopitelně nutnost. Nebudu se zaobírat, jestli je vůbec nutné, aby se přibližovali masám, když se v Asii a UAE lidi rvou o Quattroporte, které Maserati vytáhlo z červených čísel. Ono ostatně i Cayenne zachránil Porsche před krachem a to teď může dělat skvělé řidičské stroje. To je ostatně i důvod Italů a odvděčí se nám za rok skvostným modelem Alfieri a nástupcem GranTurisma.

Veškeré pochyby končí v momentě stisknutí startovacího tlačítka, které přivede motor k životu s hlasitým zaštěknutím a ustálením na hlubokém volnoběhu. Lehké prošlápnutí plynu, několik rán z výfuku a husí kůže. Je to pravé Maserati! A ne, není to diesel, ale nejsilnější benzínová varianta S Q4 s pohonem všech čtyř kol. To kdyby náhodou u divadla napadl centimetr sněhu! Pod kapotou se nachází 410 plnokevníků a na stovku auto odstřelí za 4,8 vteřin. Třílitrový šestiválec se dvěma turby navíc dává mamutí krouťák 550 Nm a navrhoval ho člověk od Ferrari. Přeplňování se bude postupně dotýkat všech věhlasných sportovních značek a opravdu není důvod k obavám. Výkon je na všechny kola posílán standardně s preferencí zadní nápravy 10:90  a přes osmistupňovou automatickou převodovku ZF s měničem.  Elektronika však umí inteligentně rozdělovat sílu mezi nápravy dle aktuální potřeby, aby také ne, když za celým systémem stojí Magna. Ta vyvíjela xDrive a také 4Matic.

ghibli2

První sešlápnutí plynu auto katapultuje s ohromnou sílou vpřed. Motor táhne zběsile už od volnoběžných otáček a zařezává těla posádky do sedadel. Síla neuvadá ani s vysokými otáčky a jednotka se nechá s radostí točit až do omezovače, pak se ozve rána do výfuku a vše začíná znova. Je až s podivem, jak rychle umí převodovka řadit a jak okamžitou reakci má v manuálním režimu. Navíc nechá auto v omezovači a nepřeřadí, takže se tady dá mluvit o plné kontrole nad autem. Tu ostatně podtrhuje i to, že Maserati použilo hydraulický posilovač řízení a zpětná vazba od volantu je tak prostě skvěla, to už se dnes moc nevidí. Podobně dobře je na tom i podvozek, který obdržel dvojité lichoběžníky vpředu a pětiprvkové zavěšení vzadu v kombinaci s magnetickými tlumiči, které mění svou tuhost dle zvoleného režimu. Auto tak může být komfortní a tiché, nebo tuhé a hlasité. I výfuk je totiž vybaven elektrickými klapkami, aby auto nenarušovalo akustickou pohodu při dlouhých cestách. Výhodou je, že podvozek se nastavuje zvlášť a tak si můžete užívat sportovního režimu s ostřejším řazením, hlasitým řevem a ostrými reakcemi motoru při stále komfortním podvozku. To třeba v GranTurismu nejde, tam se zostří vše najednou.

Podvozek je celkově velmi silnou stránkou auta, protože i v českých podmínkách funguje naprosto brilantně. Žádné odskakování a natřásaní, ale výborný grip a filtrace nerovností. Na výjezdech ze zatáčky jde cítit, jak si auto pomáhá předními koly, a tak lze jít na plyn ještě dříve a tvrději. Rychlosti, kterými Ghibli projíždí zatáčky jsou opravdu v tomto segmentu bezkonkurenční. Prostě to tam pošlete s rychlým nájezdem, auto zaklekne a nepustí se a na začátku apexu můžete na plný plyn. Přirozená preference zadní nápravy se odmění mírným powerslidem a úsměvem na tváři. Hravost autu opravdu neschází, naopak Maserati zcela potlačilo nedotáčivost. Ve spojení s komunikativním řízením a extrémně rychlou převodovkou je řízení opravdová radost a ne jen reklamní slogan… To ostatně platí i pro přeplňovaný motor, který nabízí lineární projev a i přes absenci výkonnostní špičky má skvělý charakter a rychlé reakce na plyn. Delikátnost osmiválcové atmosféry čekat nelze, ale na poměry přeplňovaných motorů se jedná o špičku.

ghibli3

A do toho ten ZVUK! Plechová sonora tak typická pro šestiválce doplněna o hooniganský výfuk a výsledkem je apokalypsa největších rozměrů. V obcích mezi domy padá omítka a lidé uskakují z cesty už na druhém konci. Prostě typické Maserati. Trošku zamrzí, že tak dobře nezní uvnitř, kde se opravdu pracovalo na maximálním odhlučněním a tak budete jezdit i v kose se staženým okýnkem.

Má to vůbec nějaké chyby? Ale ano. Tak třeba horší zpracování interiéru, křehká plastová pádla pod volantem a silně mě iritoval joystick převodovky. Maserati se nechalo inspirovat voličem od BMW, jenže se jim to moc nepovedlo a tak místo zpátečky tam pořád padá parkovací režim a místo drivu neutrál. Stačí více zatlačit a je to prostě jinde, než chcete. Také sedadla neposkytují adekvátní boční vedení, vzadu moc místa není a něco sem tam zavrzalo. Také brzdy by mohly být ostřejší a účinnější, ale to jsou jen malé vady na kráse tohoto smyslného řidičského stroje, protože to co dělá Maserati Maseratim plní auto naprosto dokonale. A spotřeba? Den pod plným plynem ukázal hodnotu 25 litrů, což je dobré. V klidu se dá jezdit kolem 9.

ghibli4

Svým chováním auto nejlíp navazuje na minulou generaci Quattroporte a tak v nabídce dává smysl. To nové už je totiž opravdová limuzína s klidným aristokratickým charakterem. Zato Ghibli je prostě chuligán, který neurvale řve, odplivuje a na všechny ukazuje svaly. A pak se uklidní a doveze Vás na druhou stranu Evropy. Ghibli je skvělé auto a svou klientelu si jistě najde, je pro ty, kteří chtějí řídit, vystoupit z davu a užít si exotiku.

Plusy

  • Motor
  • Převodovka
  • Podvozek
  • Řízení
  • Vzhled a image
  • Zvuk
  • Pohon všech kol

Mínusy

  • Zpracování
  • Brzdný účinek
  • Boční vedení sedadel
  • Joystick převodovky

 

ROZMĚRY A VÁHY

Celková délka: 4971 mm
Celková šířka: 2100 mm
Výška: 1461 mm
Rozvor: 2998 mm
Přední stopa: 1635 mm
Zadní stopa: 1653 mm
Suchá hmotnost: 1770 kg
Pohotovostní hmotnost: 1870 kg
Rozložení váhy: 51%/49%
Objem nádrže:
Objem zavazadlového prostoru: 500 l

MOTOR

Typ: V6 60°
Průměr válce:
Výtlak válce:
Celkový výtlak: 2979 cm3
Kompresní poměr: 9,7:1
Maximální výkon: 301 kW
Maximální točivý moment: 550 Nm

VÝKON

Maximální rychlost: 284 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s
.

« »

MENU