mercedes-amg-e53-coupe-exterior-12

Test Mercedes-AMG E 53 Coupé. Technika z říše superaut

21. 10. 2018 • Elektrifikované vozy, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka a pohonné ústrojí: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 90%

Ačkoliv zní přítomnost elektromotoru ve vozech AMG hrozivě, jeho primárním účelem je minimalizovat zpoždění po sešlápnutí plynového pedálu, aby byla jeho odezva a zátah co nejostřejší! Mercedes vlastně přináší na trh prémiových automobilů technologii, která byla zatím vyhrazena superautům jako LaFerrari nebo McLaren P1. Milovníky řízení potěší svou agilitou, odhodlaností a rychlostí. Při cestě na obchodní schůzku zase oceníte jeho komfort a technologicky pokročilou výbavu. Nejvíce však oceníte to, že toto AMG využívá nejmodernější technologii pro maximalizaci řidičského požitku a ne obráceně. Toto je správný krok do budoucnosti!

Verdikt:

Dobře si pamatuji, jaké reakce vzbudilo oznámení, že AMG pracuje na hybridním pohonu pro novou řadu označovanou jako 53. Jenže pozor, není hybrid jako hybrid. Toto auto nejezdí čistě na elektřinu, ale elektromotor tady plní funkci podpory toho spalovacího. Jinými slovy mu pomáhá k ještě většímu výkonu a vyplňuje jeho prodlevy a hluchá místa bez výkonu. Mercedes tomu říká EQ Boost a je to vlastně mild-hybridní systém.

Pro lepší pochopení řeknu, že Mercedes přináší na trh prémiových automobilů technologii, která byla zatím vyhrazena superautům jako LaFerrari nebo McLaren P1. Ty sice používají vyloženě hybridní technologii a umí jezdit i pouze v elektrickém režimu, ale v tom sportovním obě jednotky spolupracují pro maximalizaci výkonu. Vlastně se dá říci, že mild-hybrid od AMG je lepší volbou pro řidičsky založené jedince, jelikož vás nebude obtěžovat elektrickým režimem nebo startováním bez spalovacího motoru.

amg_91

AMG 53 ve třídě E nahrazuje variantu E 43, ta zůstává v nabídce pouze pro menší třídu C (i tu si lze pořídit ve verzi 53) a v budoucnu se objeví stále ve více modelech. Zmiňme například i čistokrevné AMG GT 4-Door. Technika je to tedy impozantní, pojďme se na ni podívat detailněji.

Jde o jedním turbodmychadlem a jedním 48V elektrickým kompresorem přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec s výkonem 320 kW/435 koní. Točivý moment vrcholí hodnotou 520 Nm a přenáší se výhradně na všechna čtyři kola přes systém 4Matic+. Mezi motorem a devítistupňovou automatickou převodovkou (manuál v nabídce nebude) je navíc ještě pomocný elektromotor, který dodá dalších 22 koní a 250 Nm. To znamená, že máte k dispozici společný výkon 457 koní a brutální kouťák 770 Nm. To už je velká paráda. AMG uvádí oficiální zrychlení na stovku za 4,5 sekundy, my jsme to během testování zvládli dokonce za 4,4 sekundy. Ostatně, mrkněte na toto video:

Je to šílený katapult a více vám prozradí číslo zrychlení na 50 km/h. To jsme zvládli za 1,8 vteřiny a auto k tomu potřebovalo jen 13 metrů silnice. Neskutečné! Elektromotor totiž funguje nejlépe při rozjezdu z místa, nebo v nízkých otáčkách, kde zcela eliminuje prodlevu turbodmychadla a narovná křivku výkonu, která u spalovacích benzínových motorů vrcholí ve vyšších otáčkách, tam už se do toho opře šestiválec naplno. Nebudu vám nic nalhávat, akcelerace je jedním slovem brutální a po každém stisknutí pedálu plynu cítíte kopanec a okamžitý zátah elektromotoru. Je to silně návykové a upřímně, dost se mi tato technologie líbí a takovou budoucnost vítám s otevřenou náručí a úsměvem na tváři.

Každého milovníka sportovních aut potěší i samotný zvuk motoru. Řadový šestiválec je opravdu zvučnou jednotkou a jsem moc rád, že Mercedes našel k této koncepci cestu. Ano, zní vlastně úplně stejně jako sportovní vozy z Mnichova, ale upřímně, vadí to? Mi rozhodně ne. Výfuková soustava od AMG navíc dokresluje projev motoru o patřičně hlasité prskání a burácení při odstavení plynu.

amg_4 amg_9

Ačkoliv tedy zní přítomnost elektromotoru ve vozech AMG  hrozivě, jeho primárním účelem je minimalizovat zpoždění po sešlápnutí plynového pedálu, aby byla jeho odezva co nejostřejší! Elektromotor také roztáčí benzinový motor ve chvílích, kdy ho systém start/stop deaktivuje, slouží pak i jako startér. V případě, kdy benzinový motor běží, se naopak chová jako alternátor. Slouží však také ke snížení spotřeby paliva. Vůz dostal, jako jedno z prvních benzínových aut na světě, filtr pevných částic.

Slibná je i spotřeba paliva, s takto výkonným autem není problém jezdit kolem 8 litrů kombinovaného provozu a pokud za to pořádně vezmete, řekne si AMG o nějakých 15. Velmi slušné. Má to tedy nějaké nevýhody? Pro někoho to může být přítomnost pohonu všech kol 4Matic+. Tady však pozor, plus v názvu znamená, že se jedná o pohon vyvinutý divizí AMG a ten má pramálo společného s tím klasickým od Mercedesu. Preferuje zadní nápravu v poměru 31:69, umí variabilně distribuovat točivý moment a nechybí mu tedy sportovní hravost. Druhým faktorem je váha, systém EQ Boost, kombinace pohonu a automatické převodovky samozřejmě něco váží. Toto Coupé konkrétně přes 1900 kilogramů.

amg_8

Není se však třeba obávat, auto váhu maskuje téměř dokonale. Sám jsem se bál, že v zatáčkách to bude dost cítit, ale opak je pravdou. E Coupé jde rychle a poslušně za volantem, nedělá mu problém rychlá změna směru v po sobě následujících zatáčkách a krásně si při tom poradí s přenosem váhy. V oblouku je navíc dlouho neutrální a nezaznamenal jsem ani náklony karoserie. Pokud to už s rychlostí opravdu přestřelíte, přijde na řadu obligátní nedotáčivost. Stačí mít pomalejší nájezd a opustit zatáčku pod plynem a preference zadní nápravy se projeví v utažení stopy. Jízdní vlastnosti jsou opravdu skvělé, vůz je hravý a dokážu si představit, že v zimě s ním bude zábavy přímo kopec. Stabilizace jde totiž vypnout.

AMG totiž nenechalo nic na půl cesty a zapracovalo i na podvozku. K dispozici je totiž vzduchové odpružení AMG Ride Control+, které výrazně zlepšuje komfort i dynamické schopností. Tužší pružiny potlačují náklony karoserie při brzdění nebo jízdě v oblouku a agilitě pomáhají tužší klouby řízení na přední nápravě. Vůz má také vylepšenou elastokinematiku a zvětšené negativní odklony kol. Změn doznala i převodovka AMG Speedshift TCT 9G, která nadchne velice krátkou dobou změny převodu a rychlými reakcemi na manuální pokyn. Tady udělal Mercedes opravdu velký pokrok, je to po dlouhé době auto této značky, které řadí bleskurychle ve všech režimech.

amg_6

Navíc, E Coupé vypadá nádherně a nebojím se ho označit ze jedno z vůbec nejhezčích kupátek současnosti. Můžete namítat podobnost napříč modely, ale C Coupé nedosahuje ani zdaleka takové sportovní elegance. Největší S je pak spíše jako zakázková jachta. E Coupé se mi líbilo už při loňském testování běžné verze, ale je až s podivem, jak moc odlišný dojem navozuje ečko v testované verzi. Už na první pohled je E 53 úplně jiné auto, přitom divize AMG pojala jeho tuning velmi decentně. Vůz je standardně vybaven AMG paketem, dostal jinou masku s typickým lemováním a “diamantovým” podkladem. Přední nárazník dále dostal vůči klasickému paketu nástavce nasávacích otvorů s kontrastním černým lakováním a vzadu pak nalezneme difuzor a zcela netradiční koncovky výfuků. Tedy u AMG. To totiž poslední léta používalo dělené obdélníkové koncovky, řady 53 však mají čtyři kulaté a je to vyhrazeno pouze pro ně. Stává se to tak jasným poznávacím znamením a musím říct, že autu ohromně sluší. Snad i více než ty klasické.

Chybět nesmí ani krásná AMG kola, decentní odtrhová hrana na víku kufru, ikonická plaketka na předních blatnících a veškerý chrom se na vozidle zbarvil do černa. Výsledkem je ale opravdu krásné a elegantní auto s dávkou sportovního nádechu. V případě testovaného vozidla vše podtrhl tmavý odstín červené metalízy, který éčku opravdu sluší a dokonce bych řekl, že je to nejhezčí barva pro tento vůz.

amg_2 amg_1

Uvnitř je to podobně decentní – tříramenný sportovní volant (který si ale za příplatek můžete pořídit do jakéhokoli mercedesu), hliníkové dekory, kontrastní prošívání červenou nití, komfortní sedadla s logy AMG a vylepšeným bočním vedením… a to je vlastně vše, zbytek je klasická třída E. Všude jsou jen ty nejlepší materiály a nejnovější systémy. Vypadá moderně, ale zároveň dokáže lehce připomenout atmosféru aut z minulého století. Za což může především kůží obšitá palubní deska, kruhové výdechy klimatizace a obrovská plocha dekorů. Coupé a cabrio však mají jednu krásnou vychytávku – výdechy klimatizace v designu leteckých turbín, ty jsou navíc podsvícené. Ono celé nové ambientní podsvícení interiéru je velmi efektivní. Nádhera.

Na středovém tunelu, kolem ovladače command, se navíc umístila hardware tlačítka ovládající tuhost aktivního podvozku, nastavení převodovky a jízdních režimů. Je to výborná věc, nemusíte klikat někam do menu, stačí stisknout tlačítka a máte nastaveno. Různé nastavení podvozku nebo převodovky jdou navíc kombinovat s libovolným jízdním režimem motoru. Můžete jet na Sport+ a ubrat tuhosti podvozku. Výborné řešení!

amg_7

Většinu času ale vůz této třídy stráví jako komfortní a rychlý dopravní prostředek s adekvátním luxusem na palubě. Transformace v AMG nijak neomezila komfort na palubě a i na velkých kolech s nízkým profilem gumy je E 53 velmi komfortní vozidlo. Rušit vás nebude ani zvuk motoru a jiné ruchy od podvozku – odhlučnění je opravdu precizní. Zvuk motoru a výfuku začne pronikat do interiéru až po sepnutí sportovního režimu nebo ve vyšších otáčkách.

amg_3

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupé startuje na ceně 2.167.100 Kč a je ideální volbou pokud toužíte po absolutním luxusu, pokrokové technice a nadprůměrných výkonech. Milovníky řízení potěší svou agilitou, odhodlaností a rychlostí. Při cestě na obchodní schůzku zase oceníte jeho komfort a technologicky pokročilou výbavu. Nejvíce však oceníte to, že toto AMG využívá nejmodernější technologii pro maximalizaci řidičského požitku a ne obráceně. Toto je správný krok do budoucnosti!

Plusy

– je to plnotučné AMG
– image a vzhled
– dynamika motoru
– jízdní vlastnosti
– zvuk
– řízení
– převodovka
– spotřeba
– sedadla

Mínusy

– nemám ho v garáži

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz