kia-ceed-gt-exterior-2

Test ojetiny Kia Cee’d GT 1.6 T-GDI. Překvapivě schopný hothatch

23. 1. 2018 • Novinky, Ojeté vozy

Pokud děláte něco úplně poprvé, je v mnohých případech velmi těžké to dělat správně a efektivně. Kia se ale rozhodla své “poprvé” v jistém segmentu schovat až na rok 2013. Kategorie rychlých hatchbacků, neboli hothatchů, byla dlouhou dobu pro korejské automobilky zcela neprozkoumanou oblastí. V roce 2012 však přišel na svět Veloster Turbo od Hyundai a najednou se začaly u korejců dít zajímavosti. Následoval Ceed GT a třeba i i30 Turbo. A právě KIA se teď začíná objevovat na trhu ojetin za velmi slušné peníze, průměrně kolem 400.000 korun.

Kie Cee’d GT slibuje zajímavou techniku, agresivní design a především přeplňovaný benzíňák 1.6 T-GDI o výkonu velmi slušných 204 koní (150 kW). Tváří se tedy velmi sebevědomě a snaží se dávat světu najevo, že má ambice i na menší sportování. Tohoto ostrého Cee’da můžete mít buď ve třídveřové variantě pro_cee’d a nebo si můžete zvolit poněkud praktičtější, pětidveřovou karoserii. Oba modely mají shodnou délku (4 310 mm) i šířku (1780 mm), ovšem třídveřák je o 40 mm nižší, než právě námi testovaná, pětidveřová varianta (která má výšku 1470 mm). Pokud vás zajímají další prospektové údaje, Cee’d má k dobru také rozvor náprav (2650 mm) a například rozchod kol vzadu je o 8 mm širší, než ten vpředu.

ceed3

Pokud tyto údaje přičteme k parametrům turbodmychadlem přeplňovaného řadového čtyřválce o objemu 1591ccm s ventilovým rozvodem DOHC, jež disponuje výše zmíněným výkonem 150 kW (204 koní) a točivým momentem 265 Nm, ve výsledku dostaneme vcelku zajímavé vozidlo, které zaujme i na papíře. Díky těmto parametrům totiž zrychlí tento 1382 kilogramů vážící hothatch na 100 km/h za 7,7 sekundy a můžete se s ním dostat až na maximální rychlost 230 km/h.

Toť teoretická stránka věci a nyní se už přesuneme do praxe. Co se vzhledu týká, párkrát jsem si horkého Cee’da obešel kolem dokola a musím se přiznat, že mě skutečně design verze GT uchvátil. Designérský tým Kia Motors v Německu odvedl opravdu skvělou práci, a to ostatně potvrzuje i agresivní přední nárazník, který dostal nad každou mlhovku čtveřici denních LED diod seřazených do čtverce a novou masku chladiče. Agresivitu pak dodává také červená linka pod velkým nasávacím otvorem v nárazníku, rozšířené aerodynamické prahy a zadní nárazník s integrovaným difuzorem, kterému dominuje na každé straně jedna oválná koncovka výfuku. Celý “look” pak umocňují velmi působivá 18” kola z lehkých slitin, která obouvají lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport 5 s rozměry 225/40.

ceed1

Uvnitř se můžete těšit na usazení do anatomických sedaček značky Recaro a do svých rukou uchopíte sportovní tříramenný volant, čalouněný perforovanou kůží, která je kvalitně prošívána červenou nití. Ten bych osobně uvítal o maličký kousek tlustější, ale já jsem “dlouhoprsťák”, takže tento názor neberte jako žádný mínus. Volant se i tak drží velmi dobře a jeho úchop na té správné závodní pozici bych přirovnal k příplatkovému AMG volantu u nových Mercedesů. Zaujala mě však také hi-tech přístrojová deska. Ta má na levé straně otáčkoměr a na té pravé (na můj vkus až moc velký) palivoměr. Pokud ale občas odlepíte oči ze silnice, bude to především na centrální ukazatel rychlosti, tlaku turbodmychadla a ukazatel točivého momentu.

Svou pohodlnou pozici za volantem nacházím velmi rychle a díky velmi lehké spojce (která zabírá tak nějak uprostřed) řadím jedničku. Už nyní mě tato Kia velmi příjemně překvapuje, protože dráhy řazení jsou na vůz tohoto segmentu velmi krátké, přesné a dokonce je cítit i mírný mechanický odpor. Hlavice řadící páky navíc padne perfektně do ruky a nejednou se Vám stane, že se přistihnete při řazení a podřazování, i když to vlastně nebude nezbytně nutné. Tato velmi příjemná kulisa řazení mě zde opravdu dostala a hned mě napadlo jediné: “to bude skvěle fungovat na okresce při dynamické jízdě!”.

ceed2

Nejdřív ale zkouším přívětivost a chování ve městě. Dokud jsem pořádně nešlapal na plynový pedál, překvapilo mě skvělé odhlučnění motoru, o kterém vlastně skoro ani nevíte. Převodovka je navíc skvěle odstupňována, takže při rychlosti cca 55 km/h jsem už řadil šestý převodový stupeň. Spotřeba tímto klidným stylem pak činila něco málo přes 7 litrů na 100 kilometrů jízdy. Jenže na tuto hodnotu musíte mít skutečně velmi lehkou nohu.

Pokud však chcete jet svižněji, postačí Vám rozmezí 1750 – 4000 otáček. Od 1750 až do 4500 je totiž k dispozici maximum točivého momentu 265 Nm a je to rozhodně znát! Abyste se svezli svižně a nemuseli při předjíždění extrémně podřazovat, síla motoru v tomto spektru bohatě stačí, ale musíte se připravit na spotřebu přehupující se na desetilitrové hranici. Byl jsem ale nesmírně nedočkavý, až motor tohoto Cee’du pořádně vyzkouším. Pokud setrváte s plynovým pedálem na podlaze přes 4000 otáček, začne se přeplňovaná šestnáctistovka pořádně probouzet k životu. Turbodmychadlo se pořádně nadechne a díky němu motor velmi razantně táhne až do maxima výkonu, které je položeno v 6000 otáčkách za minutu – tedy až skoro u červeného pole otáčkoměru. Motor už v takovém případě přenese do kabiny svůj razantní zvuk, ale není to žádný sportovní projev urvaný ze řetězu. Naopak zvenčí – to je skutečná lahoda. Poslouchat, jak obě koncovky prskají a křičí do světa, že má motor opravdu nezanedbatelnou sílu, to bezesporu lahodí uchu benzínového nadšence.

Když ale přišly okresní silnice, které byly kvalitně vyasfaltovány, nestačil jsem se divit, jak si byl podvozek Cee’du jistý. Díky klasickému hřebenovému řízení ochotně poslouchá povely od volantu, ale elektrický posilovač bohužel nenabídne žádnou zpětnou vazbu od kol. Podvozek je mimochodem naladěn dosti tvrdě, ale nepostrádá ani notnou dávku pohodlí. Na rozbité silnici mírně odskakuje až při skutečně závodní jízdě, ale pokud Vám stačí jet rychle, na hothatch se svezete i v relativním pohodlí.

ceed4

Je to samozřejmě předokolka, takže pokud přepísknete nájezdovou rychlost, uděláte si velmi rychlý výlet po předku mimo silnici, ale pokud si správně najedete, tato Kia je schopna vykrojit zatáčku stylem, ze kterého nemůže mít klidné spaní ani Golf GTi. A navíc má tato Kia i občasné sklony k mírným powerslidům. Sedačky Recaro mají navíc ideální boční vedení, které je dostatečně velké a tvrdé na to, aby udržela tělo v sedačce, ale zároveň není tvrdé natolik, aby si Vaše tělo stěžovalo na nepohodlí či otlačeniny. Překvapivý je však také efekt zvaný “torque steer”. Ten se zde totiž ke všemu překvapení nekoná a pokud se nějaký ten točivý moment do řízení přenese, bude to pouze při naprosto prohrabaném rozjezdu na první převodový stupeň.

Na to, abych vám tady vypsal věci, na které si dát u ojetiny pozor, je příliš brzy. Je to poměrně nové auto a časté závady se zatím příliš neprojevily. Určitě se však vyhněte příliš ojetým kusům nebo s příliš opotřebovaným interiérem, podle čehož poznáte, že v něm zrovna slušný a starající se člověk nejezdil. O všech ojetých vozidlech platí, že jsou takové, jak se o ně staráte. Když si dáte záležet s výběrem, nemůžete udělat chybu. Je to rychlé auto, takže se dá předpokládat, že bývalý majitel zkoušel jeho potenciál. Je tedy důležité zkontrolovat zejména stav podvozku, spojky a brzd. To platí i o zvukových anomáliích typu výrazného svištění či pískání turba, což značí jeho blížící se smrt z důsledku špatného dochlazování nebo naopak zahřívání motoru.

S touto Kiou si tedy na jednu stranu užijete spousty zábavy, rychlého svezení a na tu druhou stranu můžete v relativním pohodlí a klidu odvážet další 3 cestující při každodenním ježdění do práce. Kufr je navíc překvapivě objemný (má základních 380 litrů) a vzadu je dostatek místa i pro 190 centimetrů vysokého pasažéra. Závěr je tedy velmi překvapivý a Kia Cee’d GT si právem může říkat “jeden z hothatchů”. Je pravdou, že je velmi kompromisní a uživatelsky přívětivá, ale pokud víte, jak se k ní chovat, odmění Vás skutečně neobvyklými zážitky. Je to s ní koneckonců jako se Sushi – ne každý tomuto hothatchi přijde na chuť, ale pokud Vám zachutná jako mně, rádi se k ní budete vracet.

Za půjčení vozidla děkujeme společnosti AUTO ESA.

.

« »