yaris

TEST Toyota Yaris 1.33 Trend

8. 8. 2013 • Novinky, Testy, Toyota

Motor: 80%

Převodovka: 75%

Podvozek: 70%

Zpracování: 75%

Praktičnost: 70%

Japonská klasika se živým motorem

Verdikt:

S malými auty to máte těžké. Rodiny si je kupují většinou jako druhé nebo třetí do rodiny pro manželku na cesty do obchodu, důchodci jako přibližovadlo po okolí prototože nic většího nepotřebují. Priority jsou tedy jasné – nízká cena, malá spotřeba a lehká ovladatelnost. Malé auto rovnalo se levné vozítko bez výbavy s těžkým životem na území velkých měst. Jak ale pokročila doba, vozidla o třídu výše zlevnila natolik, že se nákup minivozů přestal finančně vyplácet. Najednou jste mohli mít mnohem větší automobil s lepší výbavou za stejnou cenu jako kdysi stálo vaše staré Twingo. A tomu se odolává těžko, více za méně je opravdu lákavá nabídka. Lidé si proto přestali kupovat malá auta protože jsou levná, místo toho je kupují protože opravdu potřebují rozměrově malý vůz. Chtějí v něm ale výbavu stejnou jako o několik tříd výše. V posledních letech se tak ve vozech typu Micra nebo právě Yaris začaly objevovat dříve nevídaná věci. Klimatizaci, navigaci nebo automatické spínání světel tak již najdeme i zde.
A teď konečně k testovanému vozu – za 319 900 korun dnes koupíte bez problému auto nižší střední třídy. Nebo právě Toyotu Yaris s velmi bohatou výbavou Trend a čtyřválcovým motorem 1.33 o výkonu 100 koní. Právě Toyota je jeden z průkopníků spolehlivých miniaut do města a Yaris si dlouhodobě drží pověst spolehlivého držáku.

Exteriér
Toyota nikdy nebyla známa jako automobilka vyznávající extravagatní design pro své vozy. Popravdě je tomu spíše naopak, snad kromě sportovní GT-86 jsou všechny modely tak trochu nudné co se týče vzhledu a v minulosti tomu nebylo jinak. A dá se řict že i díky tomu jde o nejprodávanější značku na světě. Většina lidí prostě netouží po ničem extrovertním a křiklavém, chtějí auto které bude fungovat a pokud možno v něm nebudou příliš nápadní. V česku to příliš patrné není, stačí ale vyjet do USA nebo Asie a záplava Coroll a Camry vás přivede do reality. Testovaný Yaris je na tom celkově vzato stejně, i když díky nejvyšší výbavě dostal několik pohledných detailů.

2

První zaujmou asi litá šestnáctipalcová kola s dvoubarevným designem. Jak se říká, kola dělají auto, do města bych si ale jejich pořízení dvakrát rozmyslel, všichni víme jak je to s parkováním k patníku. Další prvek dostupný jenom ve výbavě Trend jsou zadní LED svítidla, které pak najdeme už jenom na hybridní verzi Yarisu. Ve vozech této třídy jde o raritu, i když někomu vzhledem příliš sednout nemusí. Jeden kolega je přirovnal k provařeným tuningovým sadám které běžně potkáváme na Fábiích a Octáviích a já mu musím dát trochu za pravdu.
Zbytek auta se nese v tradičním minimalistickém japonském stylu, nikde není nic zbytečného ani nic nechybí, snad až na jednu drobost. Tou je absence světel pro denní svícení. Auto sice nepostrádá automatický režim spínání světel, ten ale funguje jenom pro potkávací světla v noci, přes den jsou světla zhasnutá. Musíte je tak stále spínat při každém nastartování a to už dnes považuju trochu za přežitek. Vzadu se místo pro LEDky našlo, vepředu se na ně už ale zapomnělo, za to dávám Toyotě černý puntík.

1

V testované bílé barvě vypadají všechna malá auta jako pračky nebo myčky na nádobí, jsou to detaily které je odlišují a těmi nakonec Toyota přesvědčuje. Ať už jde o zmiňovaná zadní světla nebo třeba chromovaná zrcátka, celkově se vzhled povedl, nebýt kiksu v podobě denního svícení, neměl bych výhrad.

Interiér
Nejvyšší výbava je znát i zde, bílé doplňky kam vaše oko dohlédne a k tomu vkusné žluté prošívání. Bílý pruh na palubní desce je z měkčeného materiálu a s květinovaným vzorem, krásně tím oživuje celý interiér spolu s řadící pákou ve stejné barvě. Volant je potažený černou kůží s oním žlutým prošitím, stejně vyzdobená je pak i páka ruční brzdy. Budíky mají příjemnou grafiku a rychloměr je opět v barvě karoserie se žlutými detaily. Všechny plasty vevnitř jsou tradičně po japonsku tvrdé, mají však hezkou povrchovou úpravu a na svou třídu perfektní zpracování.

3

Displej multimediálního systému není utopený zbytečně hluboko nebo nízko jak to mají ve zvyku jiné značky. Logika ovládání je bez problému, trochu jenom zamrzela absence navigace. Tlačítko pro její spuštění je přítomné, po jeho zmáčknutí ale vyskočí hláška že není nainstalován a hotovo. Audiosouprava má na tak malý a levný vůz docela solidní zvuk s výrazným podáním basů a v případě potřeby nastavitelným ekvalizérem přes dotykový displej. Ve výbavě nechybí ani věci jako tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, couvací kamera, výše zmíněné automatické spínání světel nebo automatické spínání stěračů. I zde ale najdeme několik přešlapů, vadí mi například typicky japonské přepínání palubního počítače pomoci kolíčků u budíků. Člověk by řekl, že se za ty roky už na východě poučí a ovládání přesunou na volant nebo na páčky pod něj. Druhou chybou je absence podsvícení tlačítek na volantu, opět jde o úspory, znovu ale na špatném místě. Kufr má objem 286 litrů, po sklopení sedadel vyroste až na 768 litrů, jsme tedy na standartních hodnotách třídy. Pod podlážkou najdeme dofukovací sadu, s rezervou se rozlučte.

Jízdní vlastnosti
Malá auta v sobě měla vždy jistý fun faktor, bez ohledu na to jak dobrý měla podvozek. V Yarisu si i díky čtyřválci o objemu 1,33 litru a solidnímu podvozku zábavu užijete, žádný hot-hatch to ale v žádném případě není. Z nízkých otáček se sbírá pomaleji a musíte mu trochu šlapat na krk při potřebě dynamičtější jízdy. Přeci jenom je to stále atmosféricky plněný motor a výkon musíte nahonit na otáčkách. Jeho maximálních 73 kW leží až v 6000 otáčkách, nejvíce 125 Nm kroutícího momentu je k dispozici o 2000 ot./min. níže. Něco prozradí i zrychlení na 100 km/h za 11,7 vteřiny a maximální rychlost 175 km/h. S dálničním limitem se i díky šestce popere s důstojností, velká litá kola ale raději na D1 přesuňte do levého pruhu. Ne že by se to nedalo vydržet, vaše auto vám však bezpochyby poděkuje. Na okresních silnicích všech druhů vám jistota chybět nebude i když je řízení trochu umělé a jenom s náznakem zpětné vazby. Ve městě pak nový Yaris exceluje, posilovač změkne a s trochou odvahy a nohoun na plynu budete neobyčejně mrštní. Chybějící stop/start systém je těžko zařaditelnou vlastností, někdo jej preferuje, někomu přijde otravný. U městského přibližovadla bych jej asi očekával, osobně ale podobné vychytávky u aut s manuální převodovkou vypínám, rozsudek tedy nechám na vás.

4

Závěr
Toyota Yaris nové generace si své majitele jistě najde. Mnoho jich sice nebude, tak jako u předchozích ročníků, nicméně ti co ji zvolí neprohloupí a za své peníze dostanou kvalitní auto které jim bude sloužit spoustu let. Příplatek za nejvyšší výbavu Trend je oproti Active jenom 20 000 korun a za svých skoro 320 000 korun máte skoro vše podstatné. Pokud tedy nepotřebujete nic většího (za tuto částku bez problému), můžu nový Yaris jenom doporučit. Klasický motor bez přeplňování bude nenáročný na údržbu a s kombinovanou spotřebou se vejdete do 6 litrů. Až na pár chyb se jedná o bezproblémové auto, co více chtít?

Plusy

  • Zajímavě laděné detaily interiéru
  • Multimediální systém u audiosestava
  • Spousta chytré výbavy

Mínusy

  • Absence denního svícení
  • Výkon až ve vyšších otáčkách
  • Ovládání palubního počítače
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor: 1329 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon: 73 kW při 6000 ot./min.
Max. točivý moment: 125 Nm při 4000 ot./min.
0 – 100 km/h: 11,7 s
Nejvyšší rychlost: 175 km/h
Průměrná spotřeba: 6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1025 kg
Poháněná náprava: přední
Cena základní verze: 319 900 Kč
Cena s testovanou motorizací:   319 900 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz