DSC_1012

TEST Volvo XC60 D5 Ocean Race – Vždy připraven!

4. 3. 2012 • Novinky, Testy, Volvo

Vozy značky Volvo si u nás v redakci získaly poněkud nepatřičnou oblibu. Jsou to perfektní rodinná auta, s neobvyklou dávkou bezpečnosti, moderní techniky a povedeným designem. Jak jistě sami uznáte, kombinace je to zajímavá, takže si v “dnešním” testu trochu přiblížíme, jak to všechno dohromady funguje.

Vynechal bych všemožné teorie o tom, jak již moc dobře známe tento vynikající diesel s pěti válci v řade za sebou o objemu 2,4 litru a rovnou bych se vrhnul do praxe.

Než ale tak učiním, je třeba seznámit vás s testovaným vozem. Ten má nejvyšší výbavu Ocean Race – pojmenovanou dle nejšpičkovějšího závodu v jachtingu, který právě švédská automobilka Volvo sponzoruje. Pod kapotou je nejsilnější dieselová motorizace D5 (o které jsem se již zmínil výše) a ta má výkon 158 kW (215 koní) a točivý moment dokonce 440 Nm. Tyto parametry rozpumpují díky šestistupňovému automatu 1815 kilogramů těžké XC60 na 100 kilometrovou rychlost za 8,3 sekundy a maximální rychlost pak činí nikterak oslnivých 210 km/h. Toť vše z teorie a nyní už se pojďme podívat na Volvo vlastním pohledem.

Pokud chvíli budete okolo XC60 chodit, vzhled většinu lidí ani nenadchne, ani neurazí. Mně osobně se ovšem designově velmi líbí, ale o to si udělejte, prosím, každý svůj vlastní obrázek.

Když člověk usedne do interiéru, je obejmut klasickou filozofií švédů. Vyšší středový tunel a středový panel jako z autobusu (který je ovšem natočen směrem k řidiči) dává pocit dostatečné kontroly nad všemi “hejblaty”, které máte k dispozici. A věřte, že to dokonce není jen pouhý pocit. Ono totiž z místa řidiče skutečně dosáhnete všude, kam potřebujete, ale to není v dnešním automobilovém světě nic nového. XC60 Ocean Race navíc zahrnuje sedačky (a výplně dveří) čalouněné světlou kůží a také světlý středový tunel, krytí sloupků a stropnice.

Když ale nastartujeme, ozve se s mírným zachrochtáním vznětový petiválec 2,4 litru. Kabina XC60 je jinak ale velmi dobře odhlučněna, takže motor na volnoběh skoro neslyšíte. Když se ale rozjedete, zjistíte, že tento motor je prakticky už několik let stejný. Proč také měnit něco, co skvěle funguje, že…? :)

Motor jde ochotně za plynem a rozhodně si nemůžete stěžovat na nedostatek síly. Udávané hodnotě zrychlení na 100 km/h (8,3 s) po vyzkoušení akcelerace sice věřit nebudete, ale motor se opravdu při svižnější akceleraci nijak zvlášť nezadýchá. Když ale pojedete naopak velmi klidně, s přehledem se vejdete do spotřeby 7 litrů na 100 km jízdy.

Z čeho jsem měl ale poněkud smíšené pocity, byl podvozek. Ten se chová poněkud… ehm… schizofrenicky. Když se totiž poprvé rozjedete a přejedete nějaký propadlý kanál či středně velkou díru, řeknete si, že by podvozek mohl být více komfortní. Nechci tím říct, že je úplně tvrdý (to ani nemůže říct někdo, kdo jinak jezdí na KONI podvozku nastaveném na 100% tuhost), ale podvozek XC60 prostě není tak pohodlný, jak bychom čekali. Tím pádem jsme si ale mysleli, že bude alespoň skvělý v zatáčkách, jenže i zde má tento podvozek své chyby. Pokud pojedete klidně, určitě si na něj stěžovat zrovna nebudete, ale jakmile tempo zvýšíte, pocítíte zároveň dosti znatelný náklon karoserie, ovšem stopu drží v zatáčkách toto menší XC s dostatečnou jistotou a i když si v něm neužijete moc srandy, prostě Vás nepustí ze stopy a i přes výrazně větší výšku (1713 mm) se chová na silnici obstojně a jistě zvládne i oblíbený losí test. Škoda jen zastaralého šestistupňového automatu, který řadí občas opravdu hloupě a pomale, ale i přesto dokáže měnit rychlostní stupně s dostatečnou plynulostí a pohodlím.

Oproti konkurenci sice toto Volvo v mnoha ohledech ztrácí, ale pokud chcete u sebe (a svých pasažérů) co největší bezpečí, bude pro Vás vrcholná výbava XC60 tou správnou variantou. Dostanete totiž za své peníze špičkovou technologii, ať už je to hlídání slepých úhlů, držení jízdních pruhů, adaptibilní tempomat a vůbec všechny funkce, díky kterým nebudete muset skoro ani řídit. No ale pokud Vás zajímají všechny technologie, které Volvo nabízí, doporučuji přečíst náše testy ostatních modelů. Všechny modely od Volva, ať už to byl model S60, V60 D5, V60 R Design nebo XC70, všechny tyto vozy nás utvrdily v jedno. Pokud totiž vážně chcete jen ty nejlepší technologie z hlediska bezpečnosti, nikdo nenabídne za tyto peníze lepší variantu.

No a pokud jde například i o prostornost, XC60 je v tomto ohledu dostatečně praktická. S čistým svědomím ji můžeme doporučit jako rodinný vůz – ať už do města, na chatu či na dlouhé cestovní vzdálenosti. Má velký kufr, dostatečný prostor vpředu i vzadu, místo nad hlavou a vzadu dokonce i na kolena, i když máte 190 cm.

Volvo bych tedy přirovnal k nějakému absolventovi skautského oddílu. Má u sebe vždy vše potřebné a je prostě vždy připraven, ať už Vás za volantem překvapí cokoliv.

Plusy

  • Prostorný interiér a jeho zpracování
  • Design exteriéru a interiéru
  • Poměr cena/výbava
  • Výhodné pakety výbavy
  • Bezkonkurenční rozsah bezpečnostní výbavy

Minusy

  • Pomalé řazení automatické převodovky
  • Spotřeba

Cena v základní výbavě: 1 194 500,- Kč

Cena v testované výbavě: 1 404 600,- Kč

Základní výbava:

City Safety 2. generace (systém automatického zastaveni vozu při rychlosti do 30 km/h), DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), dvoustupňové airbagy řidiče a spolujezdce, elektrická parkovací brzda, halogenové duální světlomety, Hill Descent Control – systém pro bezpečny sjezd prudkých svahů, hlavové airbagy IC (Infl atable Curtain), IDIS (Intelligent Driver Information System) – informační systém řidiče, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), SIPS airbagy hlavy a ramen, tempomat, vrstvené čelní sklo, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), 6stupňová automatická převodovka AWD, 4ramenný kožený volant, audiosystém Performance, automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulaci ECC, chronografi cké přístroje Watch dials, kůží potažená hlavice řadicí paky, multifunkční volant s ovládáním rádia, palubní počítač, přední loketní opěrka, emblém Volvo Ocean Race vpředu, koberečky s motivem Volvo Ocean Race, kola z lehkých slitin 8.0×18″ ARGUS, kožené čalounění Volvo Ocean Race, kryt zavazadlového prostoru s motivem Volvo Ocean Race, logo Volvo Ocean Race při zapnutí display, ozdobná lišta prahu s nápisem Volvo Ocean Race, prošívané čalounění dveří s plachetním motivem, stříbrné střešní ližiny, světlé lemování bočních oken dole, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti a další.

Výbava testovaného vozu:

Metalický lak (0,-), Family paket – elektrická dětská pojistka zadních dveří a oken, dětské sedačky na krajních zadních sedadlech (6.700,-), Driver Support paket – BLIS (informační systém o slepém úhlu), Driver Alert Systém (systém kontroly pozornosti řidiče a varování při vybočení z pruhu), adaptivní tempomat ACC vč. systému upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění a detekcí chodců (52.400,-), Winter Pro paket – vyhřívaná přední sedadla, ostřikovače světlometů, aktivní dual-xenonové světlomety (29.900,-), Convenience+Business Pro paket – navigační systém RTI, High Performance Multimedia (rádio, přehrávač DVD/MP3/WMA, zesilovač 4 x 40W, 8 reproduktorů), barevný displej 7´´, AUX vstup, USB konektor, Bluetooth, parkovací asistent vzadu, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, elektrické otvírání pátých dveří, dešťový senzor (79.700,-), parkovací senzory vpředu (7.000,-), parkovací kamera (16.300,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (18.100,-).

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2400
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 158 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 440 / 1500 – 3200
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.6 / 6.8
Emise CO2: 179
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 495 / 1455
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1815 / 615
Rozměr pneu: 235/60 R18
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz