peugeot_405

Toto je 10 důkazů, že i Francouzi umí udělat dobré auto

22. 9. 2018 • Historie, Novinky, Zajímavosti


Určitě jste slyšeli vtip, že nejhorší auta začínají na F: Ford, Fiat a francouzská. Tento stereotyp se možná až příliš zakořenil v myslích, aniž by měl opodstatnění. My jsme tady na to, abychom mimo jiné, tyto stereotypy bourali. Zde je tedy 10 pádných důkazů, že i Francouzi dokážou udělat pořádné auto.

Většina francouzských značek nabízí stále několik fantastických modelů pro zábavu za volantem, spolehlivě nejvíce jich pak umí poskytnout Renault, ale ani takový Peugeot nezklame. Dnes se ale podíváme do minulosti, která je na výborná auta z této země opravdu bohatá. Francouzi totiž mají za sebou řadu zajímavých aut, které rozhodně stojí za pozornost každé “benzínové hlavy.”

Alpine A110

Originál se vyráběl od roku 1961 do roku 1977. Jen 706 kilogramů vážící sportovní vozítko si prošlo hned několika modernizacemi. Zpočátku se Alpine A110 nabízelo s 1,1-litrovým čtyřválcem s výkonem 71 kW (95 k), později stoupl objem o 0,1 litru a později ještě o dalších 0,1 litru. Vrcholem byla Alpine A110 1600 SI produkovaná od roku 1973 do roku 1975 s 1,6kou a výkonem 103 kW (140 k).

Nástupce byl představen přesně 40 let po ukončení výroby originálu. Novodobou, 1103 kilogramů vážící, A110-ku pohání 1,8-litrový turbem přeplňovaný čtyřválec s výkonem 185 kW (252 koní) spojený se 7-stupňovým automatem. Pohon jde na zadní nápravu a je to jedno z nejúžasnějších řidičských aut na trhu.

Renault Mégane R.S.

Sportovní Mégane patří v každé generaci k tomu nejlepšímu, co Renault produkuje. První Mégane R.S. (shodou okolností Mégane druhé generace) přišel v roce 2004 a z dvoulitrového turbobenzínu nabízel 165 kW (225 koní), později 170 kW (230 k). V další generaci to bylo standardně rovných 250 koní, ale pak přišly verze Trophy naladěny na 202 kW (275 k). V aktuální generaci nabízí Mégane R.S. 280 koní a ve verzi Trophy rovné tři stovky. Není to výkon, kvůli čemuž je Mégane R.S. tak výjimečným autem. Je to hlavně perfektní podvozek laděný divizí Renault Sport.

Renault Clio V6

Raritní hothatch z dob, kdy se ještě nenahlíženo na emise. Maličké městské Clio, které dostalo třílitrový vidlicový šestiválec z Laguny a výkonem 169 kW (230 k), se vyrábělo v letech 2001 až 2005. Renault se zbláznil natolik, že toto auto mělo pohon zadních kol! V roce 2003 prošlo Clio V6 faceliftem s označením Phase 2, díky kterému poskočil výkon na 188 kW (255 koní ). Clio V6 se tak v té době stalo nejvýkonnějším hothatch na světě. Na paty mu dýchala pouze Alfa 147 GTA s výkonem 184 kW (250 k) a Leon Cupra R naladěn na 165 kW (225 k). Dokonce i Jeremy Clarkson prohlásil, že Clio V6 patří mezi jeho top 10 aut všech dob.

Bugatti Veyron/Chiron

Málokomu zřejmě třeba představovat Bugatti a jeho počiny v tomto tisíciletí. Konkrétně jde o rekordní Veyron s výkonem 1001 koní a aktuální nástupce Chiron, který má koní hned 1500. Ano, značku Bugatti vlastní koncern VW, ale nic to nemění na tom, že je francouzská a tam se i vyrábí.

Peugeot 205 GTi/T16

Další z představitelů nezapomenutelných hothatchů je Peugeot 205 GTi. Ten měl na výběr benzinové čtyřválce o objemu 1,6 a výkonem 77 kW (105 k), resp 85 kW (115 k) a silnější o objemu 1,9 litru naladěný na 94 kW (128 k), respektive později s katalyzátorem na 90 kW (122 k). Mimochodem, kabrio verze byla označována jako CTi.

Kapitolou samou o sobě je 205 Turbo 16. Vyrobených 200 kusů, motor hned za předními sedadly a pohon všech kol. Tak se dá charakterizovat homologována verze speciálu Skupiny B. A výkon? Oturbená 1,8 produkovala rovných 200 koní (147 kW).

Peugeot 405 T16

Peugeot vyráběl v 80. a 90. letech více zajímavých aut. Dalším v pořadí je 405 ve vzácné verzi T16. Poháněl ho dvoulitrový turbomotor s výkonem 147 kW (200 k), ale už v roce 1993 přišel Peugeot s overboostem. Ten na 45 sekund zvýšil výkon o dalších 20 koní. Nesmíme zapomenout na pohon všech kol. Celkem bylo vyrobeno jen něco přes tisíc kusů. Jen pro zajímavost, pohonné ústrojí 405 T16 tvořilo základ pro úspěšný závoďák 206 WRC. Sleeper jak se patří.

Citroen 2CV

Ano, i takzvaná “Kačena” se dostala do žebříčku. Vývoj typu 2CV začal těsně před druhou světovou válkou a vyráběl se neskutečných 42 let: od roku 1948 do roku 1990. Jeho původním posláním bylo “převézt čtyři venkovany, pytel brambor a košík s vajíčky přes zorané pole na trh rychlostí 60 kilometrů za hodinu tak, aby se nerozbilo ani jedno vejce “. A to je důvod, proč se Citroen 2CV tak extrémně nakláněl v zatáčkách…

Citroen DS

Když jsme u Citroenu, nesmíme zapomenout ani na model DS. Francouzské auto vyšší střední třídy se vyrábělo dlouhých 20 let: od roku 1955 do roku 1975 bylo vyrobeno téměř 1,5 milionu kusů. Málokdo však ví, že Model DS má titul nejkrásnějšího auta 20. století od magazínu Classic and Sports Car. Citroen DS však patří i mezi ty nejrevolučnější auta minulého století. Důvodem je hydropneumatické odpružení na obou nápravách či natáčecí přední světlomety (v roce 1967!).

Renault 5 Turbo

A znovu hothatch, znovu Renault. Tentokrát se ale podíváme do dávnější minulosti, konkrétně mezi roky 1980 až 1985. V té době vyrobil francouzský Renault něco přes 3 a půl tisíc kusů modelu 5 s přívlastkem turbo. Ten z 1,4-litrového čtyřválce poskytoval standardně 118 kW (160 k) a 221 Nm. Tyto hodnoty dokázaly s 970 kg vážícím autem slušně zamést.

Renault Safrane Biturbo

A posledním důkazem, že v 80. a 90. letech přicházeli Francouzi s opravdu zajímavými auty, je Renault Safrane Bitrubo. Už i standardní model je věrný svému názvu a na silnicích je dnes prakticky nemožné potkat. Nemluvě o vrcholné verzi s nálepkou Biturbo. Poháněl ji dvěma turby přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 3 litry, který produkoval 193 kW (260 k). Celkem bylo prodáno asi 806 kusů.

.

« »


MENU