tgr-0003-7

Tým TOYOTA GAZOO Racing zvítězil v 86. ročníku závodu 24 hodin Le Mans

19. 6. 2018 • Novinky, Sport

Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso s vozem TS050 HYBRID č. 8 startovali z první startovní pozice a po 388 kolech plných napětí, mnohdy i dramatických, projeli za mávání šachovnicovým praporkem cílovou rovinkou závodního okruhu Circuit de la Sarthe a opět zvýšili své vedení v bodování světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC). Skvělého výsledku pro TOYOTU dosáhli i Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, kteří s vozem TS050 HYBRID č. 7 dlouhou dobu vedli a nakonec si před zraky 256 900 fanoušků dojeli pro druhé místo.

TOYOTA, která do závodu Le Mans před letošním závodním víkendem nasadila historicky již 47 vozů a dojela si šestkrát pro pódiové umístění, se tímto stává teprve druhým japonským továrním týmem, který na okruhu La Sarthe dokázal zvítězit, přičemž Kazuki je prvním japonským pilotem, který vybojoval vítězství za volantem japonského vozu.

Tento výsledek je vyvrcholením intenzivní a odhodlané snahy všech pracovníků TOYOTA GAZOO Racing z Higashi-Fuji a Kolína nad Rýnem neustále vylepšovat hybridní elektrickou technologii, která dokázala v uvedeném závodu tento víkend zvítězit se spotřebou paliva o 35 % nižší než v roce 2012, kdy se Toyota do světa vytrvalostních soutěží vrátila.  Oba vozy TS050 HYBRID si po celých 5286 km vedly přibližně stejně dobře a v průběhu závodu, který byl pro vedoucí jezdce místy dramatický, si několikrát vyměnily pozici.

Dvě penalizace ‚stop-go‘ pro vůz č. 8 (oproti jedné identické penalizaci sesterského vozu) si vyžádaly od Fernanda Alonsa strhující noční stint, aby se vůz vrátil do boje v závodním dni, kdy všichni piloti pod silným tlakem podávali mimořádně dobré výkony. Kvůli pozdějšímu problému s palivem přišel vůz č. 7 o vedení, a tak Kazuki s vedoucím vozem č. 8 projížděl za mávání šachovnicovým praporkem s náskokem dvou kol. Tým Rebellion s vozem č. 3 dojel jako třetí s odstupem 12 kol. Po devítitýdenní přestávce se TOYOTA GAZOO Racing vrátí do akce, a to na závod Šest hodin v Silverstonu (17.-19. srpna), který je třetím kolem závodní sezóny WEC 2018-19.

Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corporation:

„Děkuji všem, že jste to zajeli!“ Rád bych tato slova věnoval našim jezdcům, kteří na Le Mans letos v rámci naší 20. účasti s našimi vozy odjeli historicky nejvíce kilometrů. Současně bych rád totéž řekl našim vozům, které absolvovaly 388 kol, což je přibližně 5300 km. Doposud jsme na Le Mans nikdy nezvítězili, pouze sledovali zadní část vozů našich soupeřů, takže jsme investovali energii do vývoje nové technologie v přesvědčení, že když vyrobíme vůz rychlejší než jejich, dokážeme zvítězit.

Ale vloni jsme nezvítězili ani při našem 19. pokusu. Po závodu jsem týmu důrazně sdělil: „Nedokážeme na Le Mans nikdy zvítězit, když budeme pouze lpět na rychlém voze! To, co nám chybí, je odolnost. Nejsme odolným týmem!“ Oni pak od základů přestavěli pracovní postupy a sledovali, proč nejsme dost odolní, a nakonec došli k závěru, že nám zde chybí filozofie kaizen, tedy metodika neustálého zlepšování.

Ta zahrnuje všechny detailní postupy výroby automobilu a jízdy s ním, kdy si každý uvědomuje, jak postupovat, aby nedocházelo k žádným chybám. Pak už věděli, co udělat dále. Strávili rok prací na zlepšeních ve snaze získat ‚odolnost‘. Porsche, které jsme neporazili, možná již takovou odolnost mělo. Letos jsme s nimi soutěžit nemohli, nicméně rádi bychom opět při této příležitosti vyjádřili těmto skvělým soupeřům naše uznání.

Před startem letošního závodu mi jeden z členů týmu poslal zprávu. ‚Letos cítím nějakou nervozitu. Během celého roku jsme pracovali na zlepšeních, ale nakonec jsem si uvědomil, že kaizen je nepřetržitý proces, který nikdy nekončí, protože vždy je co zlepšovat. Myslím, že právě proto cítím nervozitu. Uděláme vše, co bude v našich silách, a se všemi členy týmu budeme nadále prosazovat kaizen, dokud se nebude mávat šachovnicovým praporkem. Pane Morizo, podporujte nás prosím po celý tento závod.‘ Po přečtení těchto slov jsem cítil, že jejich síla roste. Takže jsem je opravdu chtěl vidět zvítězit a rozhodl jsem se bojovat společně s nimi, přestože jsem byl fyzicky v Japonsku.

Vyvíjíme sériový model odvozený od závodního vozidla, které se účastní Le Mans. Kaizen je nepřetržitý proces – je to společná filozofie celé TOYOTY a nyní i členové závodního týmu chápou, že je spojena s vítězstvím, takže věřím, že jsme opět o krok blíže k uskutečnění tohoto projektu.

Nakonec jsme letos v závodě 24 hodin Le Mans dokázali zvítězit. Chci se dnes o mimořádné pocity podělit se všemi fanoušky, kteří nás již dlouho podporují. Samozřejmě je to jen další krok k další výzvě, takže bych vás rád poprosil, abyste ve své podpoře do budoucna nepolevovali.

Hisatake Murata, prezident týmu: „Jsem hrdý na všechny členy našeho týmu, že dosáhli tohoto výsledku. Vítězství na Le Mans bylo naším snem, který se nám konečně splnil. Moc a moc děkuji všem za jejich neuvěřitelně tvrdou práci, za týmového ducha a odhodlání se nikdy nevzdávat. Vítězství na Le Mans pro TOYOTU po tolika frustrujících zážitcích a zklamáních je skutečně kouzelným okamžikem.“

Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Byl to dlouhý, napínavý a těsný souboj; při sledování obrazovky jsme všichni byli nervózní. Všichni jsme se snažili vydat ze sebe to nejlepší, a přitom zbytečně neriskovat. Byl to dlouhý závod, spousta věcí se měnila. Ukázalo se, že TOYOTA dokáže postavit dva silné vozy a my s nimi tvrdě bojovat. Blahopřejeme posádce vozu č. 8, měli úspěšný týden a skvělý závod. Náš vůz o něco zaostal, ale je to skvělý výsledek pro celý tým.“

Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Blahopřejeme posádce vozu č. 8 i celému týmu. TOYOTA odvedla skvělou práci a dokázala zajet celý závod bez mechanických závad; to je prostě úžasné. Chtěli jsme samozřejmě vyhrát, ale vůz č. 8 byl opravdu silný. Je to vytrvalostní soutěž, takže jsme se snažili neriskovat a mít vůz pod kontrolou. Nakonec oba vozy skončily dobře. Jsem moc šťastný za druhé místo a za to, že jsme součástí vítězného týmu TOYOTA.“

José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Chtěl bych gratulovat vozu č. 8 i celému týmu. Jsem skutečně hrdý na tým vozu č. 7 a Kamuiho a Mikea; dali jsme do toho vše. Jsme tu jako šestice pilotů, ale za námi stojí hodně dalších lidí, kteří tvrdě dřou. Je to ohromný úspěch pro TOYOTU, a to bylo také tento týden hlavním cílem. Oba naše vozy svedly férový souboj, ale získat tuto trofej pro TOYOTU je prostě úžasné.“

Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Toto je jednoznačně nejcennější vítězství v mé závodní kariéře. Stále mi to pořádně nedochází, protože v několika posledních kolech jsem nemohl zapomenout na ročník 2016. Bylo to skutečně mimořádné sledovat, jak náš vůz nakonec projíždí cílem. Při všech těch přípravách na tento den ze strany celého týmu, když nakonec zvítězíte, je to něco skutečně ohromného, takže si to vychutnám. Blahopřeji i posádce vozu č. 7, která také odvedla skvělou práci.“

Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Je skvělé být konečně tady, trvalo to dlouho. Ani se mi nedostává slov. Měl jsem skvělé stájové kolegy a TOYOTA nám dodala hodně dobrý vůz. Dokončili jsme závod bez jakýchkoli problémů s jedním či druhým vozem, takže cítím, že jsme si zvítězit v tomto závodu zasloužili. Vítězství v tomto závodu bylo velkým snem celé TOYOTY již od roku 1985. Do tohoto projektu se zapojila spousta lidí, takže jsem hrdý na to, že jsem mohl veškeré jejich úsilí reprezentovat.“

Fernando Alonso (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Bylo to úžasné. Víme, jak důležitý a kultovní je Le Mans ve světě motorsportu, a jako tým jsme tak dosáhli úžasného výsledku. V každém okamžiku jsme si připomínali, jak náročný a dlouhý tento závod je, že se může stát cokoli, takže jsme se snažili závod odjet a zůstat v klidu. Naštěstí vše proběhlo dobře. Závod byl tvrdý, protože oba vozy jely hodně natěsno, s odstupem jediné minuty po 23 hodinách závodu, takže to bylo soutěživé, ale zcela férové a hodně sportovní. Chtěli jsme zajet první dvě místa, což se nám podařilo, takže jsem moc šťastný.“

Výsledek 24 hodin Le Mans:

  1. místo
TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 388 kol
  1. místo
TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 +2 kola
  1. místo
Rebellion Racing, vůz č. 3 (Laurent/Beche/Menezes) +12 kol
  1. místo
Rebellion Racing, vůz č. 1 (Lotterer/Jani/Senna) +13 kol
  1. místo
G-Drive Racing, vůz č. 26 (Rusinov/Vergne/Pizzitola) +19 kol
  1. místo
Signatech Alpine, vůz č. 36 (Lapierre/Negrão/Thiriet) +21 kol
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz