28424283_198963714187580_2268773998251455931_o

V Británii jezdí nádherná Škoda Garde. Z původního Rapidu 136 si ji předělal nadšenec

14. 9. 2018 • Historie, Novinky

Zájemci o kupé Škoda Rapid, dnes nejlákavější model škodovky z 80. let minulého století, jistě zaregistrovali nárůst cen těchto aut v posledních letech. Čím lepší kousek je předmětem zájmu a čím je v lepším stavu, tím je dražší, statisícové cenovky tady nejsou problém. Nejlepší verze, Rapidy 135 a 136 s pětistupňovou převodovkou, jsou pochopitelně nejžádanější.

Polák Łukasz Sochacki, žijící v Británii, to vyřešil po svém a nechal si na ostrov dovést Rapid v docela žalostném stavu. Pomalu se pustil do opravy automobilu, ale s jasným cílem – proměnit vůz na původní Garde, který má ten správný vzhled veteránu. Výsledkem je působivé auto v nádherné barvě. Autenticita sice není stoprocentní, na vozidle je spousta dílů z původního Rapidu kombinována s modelem Garde, nicméně automobilu to opravdu sluší. Nutno podotknout, že vůz byl i snížen a dostal některé netradiční prvky – třeba mřížkování předních světel po vzoru amerických muscle cars.

Majitel s ním objíždí veškeré srazy veteránů, vůz se několikrát objevil na titulkách tamních motoristických médií, a tak českému stroji zajišťuje solidní propagaci. Lidé prý na vůz reagují velmi pozitivně a líbí se. Pod kapotou trůní poslední verze motoru z modelu 136, tedy shodný motor s Favoritem – 1.3 OHV s výkonem vyladěným na 63 kW.

Historie modelu Rapid

Na začátku nabídky ve své době stála verze Rapid 120. Byl to úplně první Rapid, nástupce Škody Garde, který těžil z faceliftu Škody 742 v roce 1984. Dostal novou masku a širší rozchod zadních kol. Motoricky ale byl shodný s Garde – měl dvanáctistovku o výkonu 55 koní a na stovku mu to trvalo 18 vteřin. Rapid 120 se vyráběl v letech 1984 až 1986, tedy souběžně s Rapidem 130, výkonnější verzí stejného vozu. Ta už disponovala pětistupňovou převodovku a především silnější třináctistovkou s výkonem 43 kW pod kapotou. Vozů Škoda Rapid 130 bylo vyrobeno 10 285 kusů od 08.1984 do 07.1988.

Typ Rapid 135 je odvozený od modelů Škoda 135 GL. Měl motor v zásadě shodný s motorem Škody Favorit – tzn. celohliníkový OHV o objemu 1289 cm³, s osmikanálovou hlavou válců (ovšem bez karburátoru Pierburg) – Rapid 135 měl výkon 43 kW (nižší kompresní poměr, palivo BA 91). Výroba skončila v srpnu 1990, celkem bylo vyrobeno 1 272 kusů Rapidů 135. Exportní verze se vstřikováním Bendix měly název Rapid 135 Ri a později Rapid 135 RiC přičemž Ri znamená Rapid injection a RiC Rapid injection Catalyst. Vstřikování měly pouze motory 135.

Typ Rapid 136 je odvozený od modelů Škoda 136 GL. Měl motor v zásadě shodný s motorem Škody Favorit – tzn. celohliníkový OHV o objemu 1289 cm³, s osmikanálovou hlavou válců (ovšem bez karburátoru Pierburg) Rapid 136 měl výkon 46 kW (vyšší kompresní poměr, palivo BA 96). Výroba skončila v srpnu 1990, celkem bylo vyrobeno 9 708 kusů Rapidů 136.

Foto: Łukasz Sochacki, Luke Dulski, Lukasz Markowski

.

« »

MENU