names

Velká bitva automobilek o jména vozů. Jak vlastně vznikají?

6. 11. 2018 • Novinky, Zajímavosti

Napadlo vás někdy, kde se berou názvy aut? Ta první je vůbec neměla. Označovaly se buď číslem, písmenem a nebo vůbec. Dnes už to tak docela neplatí. Co model auta, to jiné jméno. Čím originálnější, tím lepší. Automobilky se snaží od sebe, co nejvíce odlišovat. Avšak, abyste zvolili to správné jméno pro nový model automobilu, na to je třeba velká věda a dřina v jednom.

Některé automobilky přeci jen zůstaly u starého dobrého pojmenování, než u několika slabičných slov. Pro připomenutí jsou to například Mercedes třídy A,C,E…BMW řady 1,2,3…Audi A1,A4,A6 apod. Možná si říkáte, že to není příliš originální postup, ale za to je to velice přehledné, čím vyšší číslo nebo písmeno, tím větší a luxusnější auto. Specifický ve svém pojmenování vozů je i Peugeot. Vždy se setkáváme jen s tří místními nebo čtyř místními ciframi s nulami uprostřed. Taková nula to není jen tak, Peugeot si ji dokonce nechal patentovat a nebál se pustit tak do ostrého křížku s Porsche. V roce 1964 Porsche představil model ,který dnes všichni známe pod číslem 911, ale tentokrát mělo mít číslo 901. Peugeot se domníval, že takové číslování může v lidech evokovat, že se jedná právě o model vozů Peugeot. A tak Francouzi donutili Porsche řadu přejmenovat a vzdát se nuly. Jedna nula pro Francouze.

Zajímavostí také je, že se často automobilky snaží vymýšlet jména modelů dle začátečního písmene jejich samotného názvu. Například Ford – Focus, Fiesta. Dále pak, aby jména modelu vždy začínala nebo končila na stejné písmeno. V případě Volkswagenu je to písmeno T – Tigua, Touareg, T-roc, atd. U Opelu je to písmeno A na konci – Mokka, Vekra. A tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Veřejným „tajemstvím“ je, že si Škoda stačila zaregistrovat už jména jako Amiq, Anuq, Eliaq či Yuroq. Zřejmě pro další generace SUV. Přeci jen podobnost s Karoqem a Kodiaqem je do očí bijící.

V moderní historii automobilů se čím dál více vyskytují také auta, které mají ve svém jméně písmeno E nebo I. Jedná se o taková auta, která jsou plně hybridní, nebo elektronická ( CitigoE, I-Pace, Ioniq…).

Konečně se dostáváme k poslední skupině automobilek, která svá jména pro auta vybírají tak, že dané slovo má nějaký hlubší význam, ať už pro samotnou automobilku nebo pro lidi samotné. U Seatu je to geografickým místem, tedy Španělskem (Ibiza, Toledo), u Volkswagenu pak přírodní síla (Passat, Scirocco). Jiné využívají spojení dvou slov. Například jméno Tiguan, je složeninou dvou zvířat – tygra a leguána. Dále tu máme zkratky, typu Nissan GT-R neboli Nissan Gran Turismo Racer. Tou příjemnější cestou je, že některé automobilky sáhly po klasických dívčích jménech (Alfa Romeo Julia, Renault Zoe). Přeci jen chlapecká jména se pro vozy moc nehodí.

Pojďme se nyní podívat, kdo je zodpovědný za schvalovací proces? Vše začíná ještě daleko předtím než se o vozu začne uvažovat a než vůbec je uveden prémiově na celosvětový trh. Jako vždy a u všeho se začíná tím, že se udělá soubor navrhovaných jmen, který obsahuje desítky různých názvů, které mají svůj příběh. Samozřejmě se musí zohledňovat stávající modelová paleta jmen. Následně se provede tzv. čistka, vyfiltrují se top jména. U nich nastává dlouhá cesta přes právní a lingvistickou analýzu. Ověřuje se zejména to, jestli slovo už nepoužívá jiná automobilka, nebo zdali slovo v některých jiných státech, kde hovoří jiným jazykem než my, není slovo nijak pohoršující nebo hanlivé. Finální jméno vždy schvaluje nejvyšší vedení firmy. Samozřejmě, že i při schvalování jmen se občas stane chybka…

.

« »

MENU