jaguar_xj_50_years_10

Velký kočičí den. Jaguar XJ slaví 50 let

10. 10. 2018 • Historie, Novinky

Přesně před padesáti lety vyjel z automobilky první model XJ. Tento sportovní sedan má velice dlouhou a zajímavou historii. I přes tenčící se prodeje automobilů, kdy odliv zákazníků se přesouvá spíše k velkým SUV. Už máte svůj Jaguar? Pojďme si tedy shrnout jeho historii.

V dnešní době je na trhu k dostání jeho starší bratr nejnovější Jaguar XJR. Pokud byste vedle sebe postavili tyto dva modely, rozdíly budou markantní. Přesto musíme říct, že naše srdce nás táhne více ke klasice, než k modernu. Jaguar z roku 1968 byl posledním modelem, na kterém se podílel i Wiliam Lyons, jenž stál u zrodu automobilky a jejích největších úspěších.  Dlouhá léta až někdy do devadesátých let se vzhled automobilu zásadně neměnil. Nyní vám představíme pět nejvýraznější modelů od minulosti po současnost.

Jaguar XJ6 Serie 1 4.2litr – vyroben 1968

U tohoto modelu to všechno začalo. Mnoha mužům, ale i ženám srdce silně poskočí, když se někde řekne spojení „klasický Jaguar sedan“. Ihned je napadne jako první auto právě toto. Pro mě je to rozhodně nejlepší auto té doby. Jen co otevřete dveře, dýchne na vás minulost. Chromované kliky a interiér dýchající minulou érou. Pět budíku dominuje v dřevěné palubní desce. Uvnitř je mnoho prostor, některé dnešní auta by se měli stydět. Velký tenký volant, přes který se díváte vám ukazuje krásný pohled oblých a smyslný tvarů kapoty, které ve vás musí probouzet nemravné myšlenky. Jen zastrčit klíček a rozjet se daleko k horizontu slunce. A sloupky jsou tenkých linií, tudíž výhled do všech úhlu se stává jakýmsi způsobem bezpečnější. Vidíte všude.

Jaguar XJ12 Serie 1 Vanden Plas – vyrobeno 1973

Z jedné slavnější XJ na druhou. Auto, které si sama objednala britská královna Matka. Není to sice o ní tak známe, ale Královna ráda řídí, to i přes fakt, že nemá řidičský průkaz. Ve svém pokročilém věku se nebojí jezdit i ve vysokých otáčkách. Ale pojďme se vrátit k našemu vozu. Auto na první pohled působí velice elegantním dojmem. Interiér se lehce liší od předchozího modelu, tak aby odpovídal královské etiketě. Londýnský výrobce Vanden Plas přidal do auta některé speciální prvky. Jedná se o podmanivou kabinu kompletní s radio stereem a nóbl koberečky, které můžete naleznout ve vozech Rolls Royce. Vůz disponuje automatickou převodovkou. Jízda je spíše labužnického stylu. Užíváte si, že sedíte v tomto voze, než abyste se snažil iz vozu dostat co nejvíc. Tento model je všechno co má být, tedy elegantní, klasický a pokrokový.

Jaguar X12 Serie 2 5.3litr coupe – vyrobeno 1978

Pozvolna jsme se dostali do vozů série 2. Oproti minulým dvoum autům si můžete všimnou, že linie se trochu změnili a to více do sportovnějšího živějšího stylu. Kupé bylo jakýmsi krátkodobým románkem, neboť se dlouho nevyrábělo, lépe řečeno pouhé dva roky. Konstrukce neodpovídala jízdním vlastnostem a problémy na sebe nenechaly dlouho čekat. Představené auto je poslední modelem ve své době a musím uznat že v azurově modré vypadá neuvěřitelně. Vinylová střecha kontrastuje s lakem auta. Deset let po představení prvního vozu vykazuje vůz známky modernizace.  Tohle kupéčko se zdálo jako čerstvý a vítaný závan novoty namísto sedanů.

Jaguar XJ40 4.0litr – vyrobeno 1994

Nechci být nezdvořilý, ale zdá se mi, že tohle je jedno z těch ošklivějších aut, které jsem kdy mohl vidět. Od původního modelu se auto neskutečně změnilo, ale ne příliš dobrým směrem. Byl to velký skok do budoucnosti, možná ne moc dobře promyšlený, vše je jinak od interiéru po zevnějšek. Model se přizpůsoboval tehdejší době. Je až šokující, že z původním modelem nemá společného nic, dokonce i klasická oválná světla se změnila na obdélníková, to snad porušuje všechnu konvenci a dědictví Jaguaru. Z nádherné dekorované dřevem palubní desky se stala škaredá plastová věc. K tomuhle modelu ani víc říct nejde, byl to krok vedle, ale naštěstí se nakonec automobilka probudila a vše zpravila.

Jaguar XJR 575 – vyrobeno 2018

Rychlý posun do budoucnosti. HJR se stává novou vlajkovou lodí řady XJ. Tahle kočička vás nenechá chladnými stejně tak, jako ta z roku 1968. Dvě auta, která rozděluje několik desítek let od sebe a přesto si dokáží obě najít své věrné příznivce. Ze 17 palcových kol se stala 20 palcová. Z auta dýchá dravost. Jedním z poznávacích znamení u XJR jsou dva ventilační otvory na kapotě. Auto prošlo kompletní modernizací. Modernější infotainment s Touch Pro 10“ obrazovkou, wifi připojením a nálož asistenčních systémů. Maximální rychlost je omezena elektronicky na 300km/h. Sportovní sedadla podtrhují ryzost sportovního vozu. XJR se skutečně nemá za co stydět, jakmile usednete za volant zmocní se vás pomyslné pouto mezi vámi a autem, bezmezná důvěra a harmonie.

Tak co, jaké auto z těchto pěti byste si vybrali vy? U nás je to jednoznačné. První i poslední. Srdeční záležitost. Nezapomeňte, že Jaguáři vládnou světu! Doufáme, že se automobilce povede stále dobře, a budeme moci zase za dalších 50 let napsat nový srovnávací report, pokud tedy ještě budeme na živu.

.

« »