skoda-1000-mbx-2

Vybrali jsme komunistická auta, která na Západě téměř neznají

25. 1. 2019 • Historie, Novinky

Při slovním spojení “zajímavý oldtimer” zřejmě jen málokoho napadne auto ze zemí takzvaného Východního bloku. Samozřejmě, najdou se nadšenci do starých škodovek, Lad a dalších původem ruských mašin. Jenže to je typické spíše jen mezi ex-komunistickými zeměmi. Západní státy se orientují především na vozy ze západní Evropy, Japonska a popřípadě Spojených států. Jejich škoda, protože i v zemích Východního bloku vzniklo mnoho zajímavých aut. Pojďme se podívat na ta nejzajímavější.

Škoda 130LR

Škoda 130 byla více než jen obyčejné auto bývalého Východního bloku: bylo to české rodinné auto s koncepcí vše vzadu s velkým potenciálem pro úspěch v rally. A v rally i úspěšná byla. Jen v anglické RAC Rally vyhrála 17 po sobě jdoucích mistrovství. Rally legenda z Čech má hmotnost pouze 850 kilogramů a výkon 130 koňských sil.

rallye_legend_liberec_2013_-_skoda_130_lr_-_37

Škoda 1000 MBX

V České republice ještě zůstaneme, ale přesuneme se o pár let do minulosti. Škodu 1000, takzvané “embečko” zřejmě v našich končinách netřeba nikomu představovat. Šlo v podstatě o auto, které postavilo na kola obyvatelstvo. No ve světě, a dokonce i u nás jen málokdo ví, že škodovka vyráběla i stylovější dvoudveřovou verzi s označením MBX. Vyrobených bylo jen 2.500 exemplářů a údajně šlo o problémové dítě mladoboleslavské automobilky.

skoda_1000_1100_mb_7

GAZ 24-24

Volga se v našich končinách spojovala s lidmi z vyšších vrstev obyvatelstva. Od roku 1974 stála na vrcholu nabídky ruské automobilky GAZ verze s 5,5-iltrovým vidlicovým osmiválcem pod kapotou s výkonem 140 kW (190 k). Motor byl spojen s třístupňovým automatem.

gaz-24_volga_1

GAZ GL-1

Ještě v dobách druhé světové války byl Gaz GL-1 jedním z nejrychlejších vozů Sovětského svazu. Při testování byli inženýři schopni dosáhnout rychlosti téměř 160 kilometrů za hodinu. To nemusí vypadat jako hodně, ale mluvíme o době před téměř 80 lety. Bohužel, když začala druhá světová válka, výzkum a inženýrství pro GL-1 se začalo zpomalovat a projekt musel ustoupit vojenským potřebám.

gaz-gl-1_in_2010

Tatra 603

Tento luxusní sedan představoval způsob dopravy komunistických představitelů po celém světě. Skvělý vzduchem chlazený vidlicový osmiválec namontován vzadu, nádherný design a nezapomenutelný styl, který auto doprovází. Ceny za schopný kousek jsou dnes v astronomických výšinách.

autowp-ru_tatra_t603_11

Lada Niva

Asi nejlegendárnějším auto ze Sovětského svazu je jednoznačně Lada Niva. Využívali jej vojáci, záchranáři, policisté a jezdila také rally. Samozřejmě, že auto se za posledních třicet let prakticky vůbec nezměnilo, ale upřímně, vadí to někomu?

vaz-2121_niva_opytnyj

Lada Samara EVA

Motor umístěný uprostřed, pohon zadních kol, turbomotor s výkonem přes 300 koní a hmotnost kolem jedné tuny. To zní jako perfektní recept na množství zábavy za volantem. Lada Samara EVA byla původně určena na závody ve skupině B, ale legendární skupina byla mezitím zrušena.

samara_eva

ZIL-4104

Dalším vozem komunistických papalášů je neodmyslitelně ZIL-4104 ve svých různých variacích a generacích. ZIL je už desetiletí volbou komunistických vůdců po celém světě. Limuzínu poháněl mohutný 7,7-litrový vidlicový osmiválec ve spojení s dvou-, respektive třístupňovou převodovkou.

zil_4104_6

Lada VAZ 20159

Dostáváme se na konec žebříčku. Všechno to začalo v roce 1974, kdy automobilka vytvořila speciální vývojářské oddělení, které po čtyřech letech vývoje přišlo s motorem VAZ-311. Ten pak osadili do všudypřítomného žigulíka a výsledkem byl výkon přibližně 70 koní při 6000 otáčkách za minutu a točivý moment 95 Nm při 3500 – 4000 otáčkách za minutu. Problémem byla extrémní nespolehlivost a životnost motoru údajně jen 20.000 km. Oproti běžné Ladě 2101 byl výkon až o polovinu větší.Později automobilka přišla s dvourotorovým motorem označeným jako VAZ-411. Ten podle informací dosahoval až 120 koní, ale montoval se výhradně do aut určených pro KGB a policii.

autowp-ru_lada_riva_1600l_1

.

« »

MENU