MENU
130_ada_cz

Zkusili jsme AMG Driving Academy. Za volantem nejbrutálnějších aut současnosti se naučíte správně řídit

14. 5. 2018 • Novinky, Reportáže, Zajímavosti


Spousta milovníků automobilů pláče, že současná produkce už není taková jako dříve. Většina nových vozů nemá takové charizma, musí se spokojit s menšími motory kvůli přísným emisním normám a tak by se dalo pokračovat. Existuje však značka, která navzdory stále silnějším ekologickým tlakům, pořád staví úchvatné bestie, které ztělesňují sen každého z nás. Jsou to auta s hlasitými osmiválci, ohromným výkonem a ještě větším charakterem. AMG je v současnosti producentem těch nejzajímavějších a nejbrutálnějších řidičských automobilů na světě vůbec.

Tím to však teprve začíná, značka vám nabídne i speciální řidičský trénink, který vám pomůže najít limity vašeho vozu a ovládat jej. Nejlepší zprávou je bezesporu to, že k účasti nemusíte být majitelem AMG a natož kurz absolvovat vlastním autem. Za docela rozumné peníze, konkrétně 22 tisíc korun bez DPH, si nadělíte dva úchvatné dny na okruhu a možnost řídit to nejlepší z nabídky AMG. Například supersport GT S, roadster GT C, 612-koňové E63 S nebo maniakální C 63 S Coupé. Tím výčet nekončí, osvojíte si i jízdu v kompaktních modelech CLA 45 nebo absurdně schopném SUV GLC 63 S.

amg_9

Nemusíte se strachovat o oděrky, palivo, pneumatiky a ani s auty zacházet v rukavičkách. Navíc vás budou učit profesionální závodníci jako Aleš Jirásek nebo Martin Semerád. Pořád vám to přijde jako moc peněz? Za podobnou sumu si sotva půjčíte jedno podobné auto v půjčovně na den, natož abyste s ním jezdili po okruhu. Už teď je jasné, že AMG to nedělá pro zisk a celá akce je pro ně spíše čirou radostí.

Já si dnes zkusím Performance-Training, první z celkem čtyř stupňů školy sportovní jízdy, která v dalších krocích může končit klidně získáním závodní licence. První level je určen především na osvojení správných návyků při sportovní jízdě a možnost vyzkoušet nejbrutálnější sporťáky současnosti. Akce začíná večerem v příjemném hotelu a restauraci, kde absolvujete první školení a představí vám náplň programu a samotné instruktory. Už tady nechybí prezentace základních řidičských nutností na okruhu a dozvíte se mnoho užitečných informací, bez kterých to v praxi nezvládnete.

amg_10

Brzo ráno už stojíte v paddocku okruhu a podrobujete se rozcvičce. Ta vám připomene, že motorsport je jako každý jiný sport celkem fyzicky namáhavý. Na řadu přijde výběr správné helmy a nastavení pozice za volantem. Ta je u sportovní jízdy klíčová a rozvalovat se vám instruktoři nedovolí. Jen tak totiž můžete naplno brzdit, cítil auto v zádech a správně manévrovat volantem.

Následuje ostrá jízda s CLA 45 mezi kužely a výsledný čas v tomto slalomu rozhodne o jedné ze tří řidičských skupin, do které budete zařazení. Důvod je jednoduchý, rozdílně schopní řidiči by se během kurzu vzájemně omezovali. Takto to nehrozí. Ti nejzdatnější rovnou přechází na zavlažený malý okruh, kde si osvojí jízdu s autem na limitu adheze.

amg_6

Za volantem C 63 S a E63 S si vyzkoušíte brutální sílu na dvou různých koncepcích pohonu. Céčko je zadokolka a přebytek výkonu je úchvatný. Mokrou zatáčku nejdříve absolvujete se stabilizací, abyste viděli, jak je auto poslušné a neměli z něj strach. Poté ji ale deaktivujete a naučíte se v dlouhých driftech správné dávkování výkonu na kola a rychlou korekci volantem. Mimochodem C 63 S je fenomenální stroj na zábavu! To E 63 S s absurdním výkonem 612 koní na to jde jinak. Čtyřkolka dovolí mohutné powerslidy, ale také nabízí fantastickou trakci. I když jde přepnout jen do režimu zadního pohonu, to se zkoušet teď a tady nebude.

Další stanoviště se týká brzdění a výhybnému manévru v různých rychlostech až do 120 km/h. Nejčastější chybou začátečníků je především opatrný nástup na brzdy. Naopak musíte na pedál doslova dupnout a zatlačit jej do podlahy, jenom tak vyvinete v brzdovém systému nejvyšší účinek. To platí i pro brzdění před každou zatáčkou – musí být prudké, rychlé a co nejkratší. Jen tak je to správně, žádné opatrné přibrzďování. Mimochodem, plné brzdy ze 120 km/h a do toho výhybný manévr mezi kužely (které nemáte srazit), je dost velký um.

amg_7

Poté si zasoutěžíte a na vytyčeném okruhu zkrotíte CLA 45. Technický okruh z kuželů (kde se každé shození jednoho penalizuje časem navíc) ověří vaši dosavadní znalost. Rozhodující je nájezdová rychlost, efektivní brzdění a vyvarování se zbytečné nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Ve výsledku je tato disciplína velmi přínosná a dost vám poví o vašem citu k řízení.

Dálím krokem je obdoba drag-race a ostré brzdění s GLC 63 a AMG GT S. Zní to jako bláznivé porovnání, ale zrovna GLC patří k nejrychlejším SUV světa a umí překvapit. Brutální osmiválec pod kapotou, keramické brzdy, hasičák uvnitř a kachním ocas… tohle je opravdu úlet! Přestože SUV není má nejoblíbenější kategorie vozů, do GLC jsem se zamiloval a pořád nechápu, jak moc dobře popírá fyzikální zákony.

amg_5

Poté přichází zlatý hřeb, po obědové pauze už budete trávit zbytek dne za volanty toho nejlepšího na celé délce okruhu. V našem případě v Mostě. Začínáme pěkně postupně od kompaktních modelů, přes chuligánské C 63 S a E 63 S až po exotické GT S. S každým autem si dáte 6 kol a nemusíte se bát, že vás instruktor bude výrazně omezovat. Céčko na okruhu funguje výborně a odhalí ve vás vaši pekelnou stránku. Reakce motoru je drtivá, pod pravou nohou máte dostupné nekonečné množství přetáčivosti a celkově je to úchvatná hračka. Neznám zábavnější coupé a M4 by se měla hodně zamyslet.

Za volantem E 63 S si uvědomuji, jak extrémně rychlé toto auto je. 612 koní vás přes rovinku doslova teleportuje a musíte se hodně soustředit na správné časování brzdění, abyste do zatáčky nevjeli až příliš rychle. Vůz výborně maskuje svou rychlost a čtyřkolka nabízí velké množství trakce. Systém 4Matic+ je kompletně vyvinut divizí AMG a preferuje zadní nápravu. Na nájezdu se tak auto opře o přední kola, stačí přidat a vůz rovnoměrně přenese výkon, aby na výjezdu poslal věší množství krouťáku na zadek a elegantně hodil zadečkem. Nádhera!

amg_2

Přesednutí do GT S je velmi emotivní. Nekonečně dlouhá a široká kapota před vámi budí respekt a burácející výfuk nahání strach. Z auta vyloženě číší charakter osmiválcového kladiva! Koncepce s motorem vpředu uprostřed, převodovka trans-axle a široký postoj dávají autu úžasnou stabilitu a vyváženost. Přední kola poslouchají, zadní utrhnete jenom hrubým násilím a celkově se GT S po okruhu vodí výborně.

AMG Driving Academy je jednoduše fantastická zábava. Vyzkoušíte nejlepší sportovní vozy planety a ještě si osvojíte principy sportovní jízdy, které z vás udělají lepšího řidiče nejenom na okruhu. Na konci dne dostanete certifikát opravňující vás ke vstupu do dalšího levelu tréninku a dokazující zdárné splnění školení.

amg_1

AMG si pro vás připravilo i hezké památeční a dárkové předměty, díky kterým si akci vždy připomenete. Zejména skleněný rám s přivítáním do nejrychlejší rodiny na světě potěší, stejně jako společná fotografie s věnováním. Nejvíc mne ale těší fakt, že stále existuje taková “rodina” a značka, která se nebojí stavit opravdu brutální auta. A že jich v nabídce nemá málo. V tomto Mercedes-AMG nemá konkurenci.

amg_4

Pokud vás první level nadchne, můžete pokračovat na druhý pod názvem Advanced, kde vás čekají intenzivní dva dny ježdění po okruhu a pilování závodní techniky za 40 tisíc bez DPH. Může se to zdát jako hodně peněz, ale to vás bude stát i víkend na okruhu pouze vlastním autem.

.

« »