1631440642

Akutní nedostatek čipů může trvat až do roku 2023, varuje Mercedes, VW i BMW

13. 9. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Už několik měsíců trápí a zpomaluje automobilový průmysl nedostatek čipů. I z toho, co se děje v továrnách, jak musí jedna za druhou zastavovat výrobu, můžeme klidně říci, že jde o globální krizi. Pokud si někdo myslí, že tento problém bude v dohledné době vyřešen, je na velkém omylu. Představitelé velkých německých automobilek, jako je Mercedes-Benz, BMW či Volkswagen totiž tvrdí, že krize spojená s nedostatkem uvedených elektronických součástek může trvat až do roku 2023.

Na letošním autosalonu IAA v Mnichově přišli představitelé výše zmíněných automobilek s nelichotivou predikcí. Podle ní může klidně trvat dalších 15 až 20 měsíců, než automobilový průmysl překoná krizi spojenou s nedostatkem čipů. Negativní dopad na výrobu vozidel by však příští rok neměl být tak výrazný jako dosud. Přesto se však mohou dodávky nových aut stále zpožďovat. Poptávka po čipech je zkrátka příliš velká a jejich výroba by se musela zvýšit přibližně o 10 procent.

Šéf koncernu Daimler, Ola Kallenius, tvrdí, že více dodavatelů poukazovalo na strukturální problémy s poptávkou. Zjednodušeně řečeno, specializované firmy nestíhají vyrábět čipy dostatečně rychle. Kallenius zároveň dodal, že tato krize může ovlivnit i rok 2022, přičemž situace v roce 2023 by již mohla být klidnější. Podobný názor zastává i šéf Volkswagenu Herbert Diess, který si myslí, že se situace nezlepší nejen v následujících měsících a tento stav může trvat i roky.

Problému čelí většina značek

Krize s nedostatkem čipů se však netýká jen německých automobilek. Zasáhla prakticky každou značku. Starosti má Toyota, Ford, Land Rover i koncern Stellantis. Všichni museli v důsledku této situace snížit svou produkci. Špičkou ledovce této absurdní situace je pak rozhodnutí Volkswagenu prodávat své vozy v Brazílii bez autorádia – samozřejmě kvůli chybějícím čipům.

Daná krize opět poukazuje na velkou závislost automobilového průmyslu na dodavatelích, co se například s masivním přechodem na elektromobily může ještě prohloubit. Vzpomeňme si na situaci zhruba před rokem, kdy na trhu chyběly baterie. Výrobci akumulátorů totiž hlásili nedostatek potřebných surovin a jejich rostoucí světové ceny. Automobilky se tak stále více stávají v podstatě rukojmími subdodavatelů a svůj osud často nemají ve vlastních rukou. Poučí se z toho nějak?

.

« »