1637944592-2020-test-topspeed-dacia-duster-lpg-0079

Bubnové brzdy se vrací také na přední nápravu: Šetří životní prostředí

29. 11. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Bubnové brzdy dnes na autech vnímáme spíše jako krok zpět a řešení, které má nejlepší léta za sebou. Zdá se však, že ekologický tlak a nástup elektromobility opět všechno změní. Bubnové brzdy se vracejí a jejich dalším vývojem se již zabývají nejvýznamnější hráči na trhu. Brzy je prý můžeme čekat dokonce i na předních nápravách. Rozhodně zde nejde o žádné šetření. Důvod vás možná překvapí.

Kotoučové brzdy příliš práší

Když dnes vidíme na zadních nápravách levnějších aut bubnové brzdy, vnímáme to jako přehnanou snahu o šetření a mnohým dodnes evokují slabší brzdný účinek či symbol základní verze auta. Bubnová brzda má přitom několik zásadních výhod a ne vždy je její použití výsledkem snahy ušetřit. Nově se k argumentům jejich zastánců přidává další. Jak totiž odhalila měření obsahu pevných částic v ovzduší velkých měst, za velkým množstvím pevných částic ve vzduchu nemohly naftové motory, ale otěrové částice z brzdových systémů aut. Brzdové obložení kotoučových brzd v kombinaci s předčasně korodujícími kotouči zkrátka vytvářejí tak vysoké množství prachových částic, že se tím začali zabývat i konstruktéři aut a přišli s řešením.

Čím těžší, tím horší

S nástupem elektromobilty a velkých SUV roste také hmotnost nových aut. S ní přicházejí i větší problémy s opotřebováním a zátěží brzd, které s sebou nesou více prachových částic při brždění. A nic na tom nemění ani skutečnost, že elektrická auta dokážou část kinetické energie pohltit rekuperačním brzděním pomocí generátorů.

1638015306-continental-electric-parking-brake

Continental proto přichází se speciální uzavřenou bubnovou brzdou, která prachové částice uchovává ve svém nitru a nevypouští je do okolí. Tímto směrem se však postupně vydávají i ostatní producenti, bubnová brzda je zkrátka principiálně vhodnější pro zachytávání emisí pevných částic pocházejících z brzdění. Spolu s tím jde ruku v ruce také vývoj výkonu a odolnosti bubnových brzd. Přicházejí nové technologie, technika i materiály, takže můžeme údajně již brzy očekávat nasazení bubnových brzd i na předních nápravách. Bez zajímavosti není ani skutečnost, že vývojem a technologií bubnových brzd je například v rámci celého koncernu Volkswagen pověřena česká automobilka Škoda Auto.

Také jako elektrická parkovací brzda

S nástupem bubnových brzd do velkosériové produkce to myslí konstruktéři evidentně vážně, přicházejí totiž s řešeními, která je z hlediska funkce a účinnosti posouvají na úroveň kotoučových brzd. Jejich součástí jsou elektrické servomotory parkovacích brzd, akční členy jsou podstatně rychlejší, aby uměly dostatečně efektivně pracovat se stabilizačními systémy a v neposlední řadě již zapracovali i na protikorozní odolnosti bubnů a samotného obložení.

Právě to je jeden z problémů, kterých se současné kotoučové brzdy jaksi neumí zbavit. Mohla by tedy bubnová brzda opravdu představovat řešení budoucnosti? Zdá se, že ano. Ani Škoda Auto se například dnes netají tím, že zadní bubnové brzdy elektrické Škody Enyaq iV by měly být doživotní (jejich životnost odpovídá životnosti vozidla), Continental zase při své bubnové brzdě EPB-Si mluví o servisním intervalu 150.000 km. Vývoj tedy pokračuje.

.

« »