1625649974-bugatti-rimac

Chorvatský Elon Musk koupil Bugatti: Mate Rimac se stává nejlepším v elektromobilitě

8. 7. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Spekulovalo a mluvilo se o tom dlouhé měsíce, ale teď už to máme oficiálně potvrzeno. Spojení Bugatti-Rimac se stává realitou. Na své stránce to v tiskové zprávě uvedlo Porsche, které uzavírá tento “milostný trojúhelník”. Co však bude s Bugatti? Uvidíme odteď už jen elektrické modely? Nuže, zcela přesnou odpověď jsme se nedozvěděli, ale pojďme pěkně od začátku.

Již delší dobu se mluvilo o možném prodeji značky Bugatti. Té se chtěl VW Group zbavit, aby ušetřili nějaké finance, jejichž potoky nalili do elektrifikace. Jiné informace zase říkaly, že Bugatti koupí Rimac, kde by zase “na oplátku” zvýšilo svůj podíl Porsche. Nakonec se v podstatě nestalo nic z výše uvedeného a zároveň se stalo všechno.

Začalo to v březnu tohoto roku (2021), kdy Porsche zvýšilo svůj podíl ve firmě Rimac z 15,5% na 24%. To však zdaleka nestačilo na to, abychom mohli hovořit o nějakém kontrolním vlivu. V souvislosti s tím proto opět začalo skloňovat jméno Bugatti. Několik zdrojů tvrdilo, že Porsche by mohlo svůj podíl v Rimac navýšit až na 50%, přičemž na druhé straně by Rimac získal vliv v Bugatti. Už je vám asi zřejmé, proč jsem použil výraz “milostný trojúhelník”. Situace se zdála být poměrně zamotaná, ale samotní aktéři mlčeli. Až dosud.

Bugatti-Rimac je na světě

Porsche se dohodlo s chorvatským výrobcem a potvrdilo spojení značek Bugatti a Rimac. Odteď budou nést jméno Bugatti-Rimac a v tiskové zprávě je označují jako nové výrobce hypersportovních automobilů. Rimac bude vlastnit 55% společnosti zatímco Porsche zbývajících 45%. I proto bude ústředí Bugatti-Rimac v chorvatském Záhřebu. Aby to nebylo málo zamotané, tak Porsche si zároveň ponechá 24% podíl v samotném Rimac Automobili.

“Kombinujeme bohatou expertizu Bugatti v oblasti hypersportů s obrovskou inovativní silou společnosti Rimac v slibné oblasti elektromobility. Bugatti přispívá svou tradicí, ikonickými produkty, loajální zákaznickou základnou a globální prodejní organizací. V otázce technologie, Rimac nabízí nové vývojové a organizační přístupy.” Oliver Blume, šéf Porsche a člen správní rady VW Group.

Budou vyrábět jen elektromobily?

Na tuto otázku nedali v tiskové zprávě jasnou odpověď. Bugatti-Rimac by totiž mělo vyrábět dva hypersporty a to Bugatti Chiron a elektrický Rimac Nevera. Z toho vyplývá, že Chiron by neměl být elektrický, alespoň ne hned. Nicméně, v budoucnu můžeme jistě očekávat i plně elektrické Bugatti, jinak by spojení těchto dvou značek nemělo velký význam. Navíc uvádějí, že z dlouhodobého hlediska plánují společný vývoj modelů Bugatti. S největší pravděpodobností tak následují poslední roky, kdy bude mít legendární Bugatti plnotučný motor W16 a vlastně celkově spalovací motor.

Porsche bude mít v nové společnosti velký vliv i díky Oliverovi Blume a Lutze Meschke (místopředseda a člen výkonné rady pro finance a IT Porsche), kteří budou i členy dozorčí rady Bugatti-Rimac, nicméně, CEO společnosti se stane Mate Rimac, zakladatel chorvatské značky. Nově vzniklá společnost Bugatti-Rimac bude mít kolem 430 zaměstnanců, přičemž 300 z nich bude pracovat v Záhřebu a zbylých 130 v Bugatti ve francouzském Molsheim.

Kdo je Mate Rimac?

Když přestavěl své prorezlé BMW E30 na elektrický pohon, smáli se mu. Když chtěl založit automobilku v Chorvatsku, které nemá žádný automobilový průmysl, klepali si na čelo. Když se topil až po kolena v dluzích, nepřestával věřit svému snu. Pak postavil první elektrický supersport, který vymetl s konkurencí podlahu, a dnes si u něj podávají kliku šéfové největších automobilek a prosí ho o pomoc. To je Mate Rimac, jedna z největších hvězd současného automobilového světa.

Srbský rodák Nikola Tesla, geniální fyzik, konstruktér a vynálezce si za svého života nechal přihlásit kolem 300 patentů – právě jemu vděčíme za třífázový střídavý proud a asynchronní elektromotor, bez nichž by moderní elektrotechnika nejspíš neexistovala. Není divu, že k němu malý Mate Rimac (mimochodem vyslovuje se to „Matty Rimats“), rodák z nejchudší oblasti Bosny a Hercegoviny (ročník 1988), tolik vzhlížel.

Už v dětství (strávil je v Německu, kam rodina utekla před válkou v Jugoslávii) si skládal různá elektronická zařízení a jako maturitní projekt (to se už rodina vrátila zpět, konkrétně do Chorvatska) vyrobil iGlove, rukavici s připojeným elektronickým zařízením, která nahrazovala ovládaní klávesnicí a myší (to bylo ještě před dobou dotykových displejů) – tehdy mu bylo pouhých 18 let a už získal svůj první patent.

interview-mate-rimac-1

A protože byl Mate blázen nejen do elektroniky, ale také do aut, za peníze z patentu iGlove si koupil staré BMW E30 323i a začal s ním závodit. Tedy až do momentu, kdy autu definitivně umřel motor. Nejdřív ho chtěl nahradit motorem V8 z M5 E39, ale ten byl příliš drahý. Proto ho sám přestavěl na elektrický pohon – v pouhých 19 letech!

Ale jeho sen byl mnohem větší – Mate (tehdy ještě studující na univerzitě) totiž toužil po vlastním kompletně elektrickém supersportu. Dal se proto dohromady s designérem Adrianem Mudrim a začali pracovat na prvních skicách a návrzích. Tehdy ho oslovil zástupce královské rodiny ze Spojených arabských emirátů, který hledal nové investiční projekty. Mate mu předal rendery a cílové specifikace a z Abú Zabí přišla obratem zpráva: „Bereme dvě auta!“ Jenže tým Rimac byl v té době pořád jen dvoučlenný a neměl nic než nákresy…

S investorem proto začali řešit smlouvu s tím, že hotové auto ukážou na autosalonu ve Frankfurtu v září 2011. Na jeho dokončení tak měli necelý půlrok (!). V tu chvíli začal Mate Rimac shánět peníze (dočasné úvěry, než dorazí slíbené arabské finance), zaměstnance a komponenty. A narážel do jedné zdi za druhou – banky mu byly ochotné půjčit jen drobné, zkušení zaměstnanci nebyli, protože Chorvatsko nemělo absolutně žádný automobilový průmysl, a komponenty od dodavatelů stály mnohem, MNOHEM víc, než si Mate dokázal představit.

Místo, aby to jednoduše vzdal, Mate se rozhodl bojovat – v pouhých pěti lidech si všechno vyvíjeli a vyráběli sami, pracovali ve dne v noci, o sobotách i nedělích, a i když museli pár drobností dokončovat ještě přímo na stánku ve Frankfurtu, nakonec to zázračně zvládli. Rimac Concept One vzbudil zaslouženou pozornost, protože elektrický supersport s čtyřmi motory o výkonu 1 200 koní zvládající stovku za 2,5 sekundy (navíc pocházející z Chorvatska) ještě nikdo nikdy neviděl.

Jenže firma Rimac se i přesto topila v dluzích. Naštěstí brzy nadešel čas vytouženého podpisu smlouvy s arabskými investory. Ti však přišli na poslední chvíli s nečekanou podmínkou – firma se musí přestěhovat do Abú Zabí. Což Mate odmítl a vyhodil tak z okna 4,5 milionu euro.

Zní to šíleně, ale zpětně to vnímá jako nejlepší rozhodnutí, jaké kdy udělal. Z banky se mu podařilo vyrazit půl milionu euro, za něž ručil prototypem, veškerým intelektuálním vlastnictvím a samotnou značkou Rimac. Další jistotu přinesly první objednávky na sériový Concept One s cenovkou skoro 30 milionů korun, kterých plánovali vyrobit osm kusů.

Firma přesto musela hledat další zdroje příjmů a našla je v práci pro jiné automobilky – návrh a stavba konceptů, vývoj technických řešení, výroba komponent. V Rimacu byli ochotní dělat cokoliv a díky kompaktnosti firmy to dokázali rychle a lacino (a ještě se přitom naučili užitečné věci, které stejně potřebovali pro vývoj vlastního auta).

Jeden z projektů byla stavba elektrického závodního vozu Cupra e-Racer a Jaime Puig, šéf automobilky Cupra, byl z celé spolupráce doslova ohromený: „Překvapilo mě, že někdo tak mladý může mít tolik zkušeností a prošel takovým vývojem v tak krátkém čase.“ A doplnil, že věkový průměr zaměstnanců Rimac je ve srovnání s pracovníky Cupry zhruba poloviční…

getthumbnail

Takže to, co se původně zdálo být jen prostředkem k přežití, stalo se pro firmu Rimac hlavním zdrojem obživy – na konzultace sem chodí šéfové největších automobilek světa a společně vyvíjejí projekty pro budoucnost elektromobility. S Porsche připravují elektrický hypersport jako nástupce 918 Spyder, s Audi zase elektrického nástupce R8, Aston Martinu pomáhají s hybridním pohonem Valkyrie, další tajné projekty vznikají ve spolupráci s Hyundai a Kia a dalšími automobilkami, do toho vyvíjejí například nové infotainmenty nebo způsoby komunikace aut se sítí infrastruktury pro zefektivnění nabíjení. Záběr mají vážně široký.

Mate Rimac však nezapomíná na své vlastní sny – loni v Ženevě představil svůj druhý supersport s prozaickým názvem Concept Two. Jeho parametry jsou ještě bláznivější než u předchůdce: výkon skoro 2 000 koní, stovka pod 2 sekundy, maximálka přes 400 km/h a 120 kWh baterie, které nabídnou dojezd kolem 550 km a na 80 % je dobijete do 30 minut. Vyrobit by chtěl až 150 vozů.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/