1640774620-bmw-brilliance-01

Čína mění podmínky: Automobilkám povolí plné zahraniční vlastnictví

30. 12. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Ze seznamu průmyslových sektorů se striktně omezenými investicemi z jiných zemí vypadne od 1. ledna produkce aut. V dalších 31 odvětvích Čína nadále stanovuje limity vlastnictví, včetně byznysu s kovy vzácných zemin. Liberalizací automobilového průmyslu komunistická vláda nepochybně sleduje zejména své cíle.

Na území nejlidnatější země světa vyrábějí automobily mnohé zahraniční firmy, ale ne ve vlastní režii. Všechny musely založit společné podniky s lokálními hráči. V nich dlouho nemohly mít nadpoloviční podíl, což zakazovaly přísné podmínky zavedené v roce 1994. Čína je však nyní mění. Upozornila na to americká televize CNBC, která vychází z tiskového prohlášení čínského ministerstva.

Završení procesu postupného uvolňování omezení

Od 1. ledna 2022 povolí asijská velmoc automobilkám plné zahraniční vlastnictví. Jejich činnost totiž vypadne ze seznamu průmyslových odvětví, ve kterých jsou zakázány nebo omezeny investice z jiných zemí. Tuto změnu avizovala čínská vláda už loni. Svůj slib nyní plní a završuje tak proces postupného uvolňování restrikcí, který začal v roce 2018.

V jiných oblastech se zatím takové změny nechystají, CNBC hovoří o 31 odvětvích se stále platícími striktními limity vlastnictví. Patří mezi ně například výroba a distribuce filmů či tabákových výrobků. Z pohledu automobilového sektoru je důležité, že do „zakázaného“ byznysu spadají kovy vzácných zemin klíčové pro baterie elektromobilů i mnohé technické součástky používané v moderních autech.

Prodeje domácích značek rostou na úkor zahraničních

Je pravděpodobné, že v reakci na aktuální změnu se budou některé zahraniční společnosti montující auta v Číně snažit o získání větší kontroly nad lokální produkcí. Několik dnešních podniků tak asi čeká restrukturalizace. Ta však může být motivována i z opačné strany, liberalizací svého automobilového průmyslu totiž komunisty ovládaná země nepochybně sleduje zejména své vlastní cíle.

Díky přes dvě dekádě fungujícímu systému se Číňané od zahraničních firem expresně naučili vyrábět relativně dobrá auta, čehož dnes ve velkém využívají. Produkce domácích značek v posledních letech explodovala. Jejich prodeje prudce rostou, na což začínají doplácet zejména západní automobilky.

Po příklady není třeba chodit daleko. Škoda prodala ve svém rekordním roce 2018 na čínském trhu 352 tisíc aut, zatímco za jedenáct měsíců toho současného má na kontě jen 52 tisíc vozů. Vysoký procentuální propad poptávky přitom nezaznamenala ani zdaleka jediná. Aktuální trend je jednoznačný a čínská vláda jej bude pravděpodobně podporovat.

.

« »