Charging an electric car.

Další stát se hlásí ke zdanění elektromobilů: Majitele bude kasírovat podle výkonu

19. 11. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Minulý týden jsme vás informovali o plánech britské vlády, která chce od roku 2025 zdanit elektromobily, aby tím kompenzovala výpadek spotřební daně za motorová paliva. S ohledem na rostoucí počet bateriových aut takové rozhodnutí nikoho soudného nepřekvapí a rovněž ani fakt, že Westminsterský palác není jediným místem, které hledá způsoby, jak se propracovat ke zdanění elektromobilů. Nově se k této iniciativě přihlásili japonští politici, kteří chtějí vybírat poplatky od majitelů elektrických vozidel podle výkonu.

I když je v Japonsku elektromobilů relativně málo (čistě bateriová vozidla představují zhruba jedno až dvě procenta z celkového počtu registrovaných nových aut), tamní ministerstvo financí je přesvědčeno, že právě teď je ten správný čas začít diskutovat o jejich zdanění, aby „se zabránilo potenciálnímu poklesu příjmů kvůli odchodu řidičů od benzinových aut,“ uvádí internetová stránka týdeníku Nikkei Asia.

Není bez zajímavosti, že místní úřady zdaňují elektromobily a vozidla s vodíkovými palivovými články již v tuto chvíli, poplatek je ale výrazně nižší než za auta s klasickým spalovacím motorem. Zatímco majitel bateriového modelu zaplatí bez ohledu na jeho parametry ročně 25 tisíc jenů, tedy v přepočtu přibližně 170 eur, vlastník běžného automobilu může v závislosti na velikosti motoru zaplatit až 110 tisíc jenů, jinak řečeno přibližně 760 eur.

Vyšší hmotnost elektromobilů více zatěžuje cesty

Díky uvedené dani Japonsko vybere od motoristů v průběhu letošního roku v přepočtu asi 10,35 miliardy eur, přičemž tyto peníze jsou podle domácích médií důležitým zdrojem financování údržby silniční sítě. Uvádějí také, že od roku 2002 klesl příjem těchto poplatků o 14 procent a ministerstvo se obává, že kvůli přechodu na elektromobily vyschne tento zdroj ještě více.

Úředníci přitom argumentují i tím, že elektrická vozidla mají obecně vyšší pohotovostní hmotnost a více zatěžují místní silnice. Co s tím?

Nikkei Asia uvádí, že jednou ze zvažovaných změn je zdanění elektromobilů na základě jejich výkonu a politici své rozhodnutí nemají v plánu příliš odkládat. Ministerstvo financí požádá vládnoucí strany o zařazení nového návrhu již v rámci fiskálního roku 2023, o kterém se má rozhodnout v prosinci.

Tím však kasírování japonských motoristů nekončí. Zmíněné ministerstvo zároveň hledá další formy zdanění, které by nahradily výpadek spotřební daně z benzínu. Očekávaný pokles příjmů chce kompenzovat daní z konkrétní ujeté vzdálenosti, není ale jasné, zda se bude týkat všech aut nebo jen vozidel se spalovacím motorem. Jedním z opozičních hlasů proti zdanění elektromobilů na základě jejich výkonu je japonské ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu, které se obává, že by nové poplatky mohly zpomalit celkovou poptávku po bateriových autech.

.

« »