Electric vehicle changing on street parking with graphical user interface, Future EV car concept

Dnešní dotace na elektromobily jsou nesmysl: Je třeba je zdanit, tvrdí Focus

16. 5. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Zdá se, že dotace na elektromobily začínají ležet v žaludku stále více lidem a s jejich rozšiřováním logicky přicházejí první otázky. Neměly by si elektromobily hledat zákazníky i bez dotací, když jsou tak pokrokové? Proč mají dotovat majitele drahých elektromobilů z peněz chudších motoristů jezdících na autech se spalovacími motory? A proč neplatí elektromobily svou „spotřební“ daň z použité energie?

Život s elektrickým autem je zatím poměrně bezstarostný. Největší překážkou je samozřejmě vysoká pořizovací cena, kterou se však jednotlivé státy snaží kompenzovat poměrně štědrými dotacemi. Stále více lidem však dochází, že dotace nejsou spravedlivé a způsobují spíše opačný efekt – chudí se skládají na auta bohatým, čímž dochází k zajímavému jevu, že chudým motoristům se vize vlastního elektrického auta ještě více vzdaluje. Že je to nesmysl? Ne tak docela, i samotné Německo už připustilo, že s dotováním elektromobilů skončí a dál si budou muset na sebe vydělávat bez cizí finanční pomoci.

Zkusíme splnit nesplnitelné

Kamenem úrazu se staly nesmyslné sliby (nejen) německých politiků, kteří si umínili, že v roce 2030 bude po německých cestách jezdit 15 milionů plnohodnotných elektromobilů. Tomu samozřejmě přizpůsobili další vývoj legislativy a postupné řízené utlumování provozu aut se spalovacími motory. Vzdušné zámky populistických politiků však narazily na ekonomickou realitu a už dnes je zřejmé, že cíle se splnit nepodaří. Ročně totiž potřebují Němci nakoupit 1,8 milionu elektrických aut. A realita? V roce 2021 jich bylo jen 356 000 kusů. Tempo nárůstu elektromobilů na silnicích je tedy přibližně šestkrát pomalejší, než aktivisté a populisté předpověděli. Co s tím? Vláda uvažuje, že namísto zrušení dotací je naopak prodlouží a dokonce ještě zvýší!

Je prý načase říci o elektromobilech pravdu

Záměr německé vlády zvýšit dotace na elektrická auta postavil do pozoru odborníky i média, která se začínají ptát, jak dlouho a z jakých peněz se elektrická auta vlastně budou dotovat. „Snaha o zvýšení dotací je podezřelá. Technologie, kterou automobilky a politici prezentují jako výrazně pokrokovější a lepší než spalovací motory, zřejmě nakonec o tolik lepší není. Každá technologie, která stojí za to, je dost přesvědčivá sama o sobě a pravděpodobně přežije bez jediného centu dotací,“ konstatuje německý magazín Focus. „Pokračování dotování elektrických aut je dnes v rozporu s jakoukoli ekonomickou logikou,“ pokračuje Focus.

Upozorňuje, že i na elektrická auta se dnes už čeká, jejich ceny rostou a mají zákazníky, kteří rozhodně netrpí nouzí. Problémem totiž je, že jsou dotována i z peněz chudších motoristů jezdících na autech se spalovacími motory. Ti přitom svá auta využívají ne proto, že chtějí, ale proto, že na elektrické auto nemají, nebo je pro ně vzhledem ke slabé infrastruktuře (další nesplněný slib) nepoužitelné.

Odborníci naopak poukazují na skutečnost, že zatímco motoristé platí spotřební daně z fosilních paliv, elektromobily jsou od daní osvobozeny. Podle nich přišel čas na spravedlivé zdanění, včetně placení mýta, či realizaci plateb za používání dálnic. Elektromobilita zkrátka měla šanci a období jejího zvýhodňování už musí skončit.

To, že měli politici nesmyslně vysoké cíle nezakládající se na realitě nemůže být důvodem prodlužování dotací. Nekompetenci politiků odhadnout reálné možnosti ekonomiky by tak znovu platili motoristé využívající auta se spalovacími motory. „Namísto dalších a dalších privilegií se už dávno mělo zdanit i používání elektrických aut,“ píše Focus.

Stále více Němců si všímá i environmentální stránky věci a klesá u nich přesvědčení, že elektromobil a jeho násilné protlačování jsou skutečně tak ekologické, jak se jim politici a aktivisté snaží namluvit. Přesně ti samí, kteří slibovali 15 milionů elektrických aut na německých cestách.

.

« »