skoda-octavia-rs-iv-7

Elektrická auta nejsou ekologičtější než ta se spalovacím motorem

15. 3. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Jak je to s emisemi vozidel? Jsou elektromobily opravdu zásadně “zelenější” než spalováky? Jsou pro planetu vykoupením? Pravda o emisích není jednoznačná. Švédská elektromobilka Polestar (patří pod Volvo) se na to podívala blíž. V odvětví elektromobilů podle Polestar chybí dostatečná transparentnost vůči zákazníkům, kteří o “pozadí” elektrických automobilů nejsou dostatečně informováni.

Ačkoliv příznivců elektromobility přibývá, stále je zde drtivá většina odpůrců tohoto druhu pohonu, kteří by spalovací motor v autě za elektrický nikdy nevyměnili. A mnozí dokonce ani za plug-in hybrid.

Evropská unie si stanovila za cíl omezit emise CO2 z dopravy do roku 2050 ve srovnání s úrovní emisí v roce 1990 o 60%. Jde o snahu snížit emise skleníkových plynů. Navzdory moderním technologiím je to však stále velmi náročná kritérium. To je důvod, proč automobilky přistupují k rázným opatřením, které se dotýkají spalovacích, zejména pak dieselových agregátů. Omezit emise CO2 v automobilovém průmyslu se dá dvěma cestami: jednou je zvyšování účinnosti spalovacích motorů a druhou je přechod na jiná paliva a pohony. To vede výrobce ke stahování některých motorizaci z nabídky a stále rostoucímu trendu výroby hybridních či elektrických automobilů.

Elektromobily nejsou bezemisní

Polestar poukazuje na fakt, že elektromobily nejsou bezemisní. V ekologické dopravě se nesmí zapomenout na otázku, kolik skleníkových plynů vypustí automobil nejen během provozu, ale také protože znečišťuje životní prostředí výroba a likvidace. Elektromobil má sice nulové lokální emise, avšak samotná výroba a likvidace vozidla je ekologicky náročnější a vyprodukuje se během ní více CO2 než při výrobě klasického auta.

Pro srovnání: u modelu Volvo XC40 se během výroby vyprodukuje 14 tun CO2, zatímco pro elektrický model Polestar 2 je to až 24 tun. Mnoho studií poukazuje na fakt, že elektrické auto začne být “čistší” v porovnání se spalovacím až po ujetí přibližně 100 tisíc kilometrů! A to je vzdálenost, kterou elektromobily do města neujedou ani za 10 let.

Kde a jak se vyrábí elektřina?

Velmi důležitým faktorem je i to, jakým způsobem je vyráběna elektrická energie, na kterou elektromobil jezdí. Stále velké množství vyprodukované elektřiny pochází z fosilních paliv, a tak emise sice nevznikají na cestách, ale elektrárnách. Ještě více pak záleží na dané zemi, kde je elektromobil provozován a jakým způsobem se zde elektřina získává.

Proto je velmi důležité zvýšit podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů. Ty jsou však málo efektivní a málo výkonné na to, aby dokázaly pokrýt zásadní nárůst spotřeby elektrické energie dopravou. Teprve pak budou elektromobily ekologičtější. V EU sice každoročně stoupá podíl energie produkované z obnovitelných zdrojů pomocí větrné, vodní energie a slunečního záření, zda to však bude stačit na skokově zvýšenou spotřebu dopravou, je už teď velmi sporné.

Zdroj: Volvo

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/