Elektromobil nabíjel přenosnou větrnou turbínou: Dopadlo to dle očekávání
Řidič MG nabíjel elektromobil netradičním způsobem – místo návštěvy nabíjecí stanice nebo domácího nabíjení si vzal s sebou přímo větrnou turbínu. V praxi tak otestoval, co takový přístup přináší a jaké jsou jeho úskalí. Už na začátku vám můžeme prozradit, že výsledek byl zcela jednoznačný a ne příliš oslnivý.
Můžeme elektrické vozidlo nabíjet přenosnou větrnou turbínou? Kanál YouTube pod názvem Fully Charged Show se nedávno pokusil na tuto otázku odpovědět ve videu. S MG4 a větrnou turbínou KiteX v tašce se jeho autoři vydali na větrný kopec, aby si tuto technologii vyzkoušeli.
Motorista rozbalil KiteX, kompaktní a přenosnou větrnou turbínu. Udělal to na vrcholu kopce za větrných podmínek. Zařízení zahrnuje vše potřebné k přeměně větrné energie na elektrickou.
Montáž se ukázala jako náročná, ale nakonec se podařila i přes technické výzvy. Podle výrobce dokáže větrná turbína KiteX vyprodukovat až 4 500 watthodin elektřiny za 24 hodin při průměrné rychlosti větru 30 km/h. To odpovídá nabití 409 mobilních telefonů, provozu přenosné ledničky po dobu 73 hodin nebo 36 hodin televizního času. Ale co elektromobil?
Poté, co turbína vyrobila elektřinu a napájela ji do baterie, vyvstala důležitá otázka: Dokáže elektřina nabít elektromobil? YouTuber se v testu snažil nabít svůj MG4 právě elektřinou vyrobenou z větru.
Zafungovalo to a v rámci testu byla turbína schopna nasměrovat elektřinu do vozidla. Proces nabíjení však trval extrémně dlouho. Nabíjecí systém zvládl nabít auto tak, aby ujelo jednu míli (cca 1,6 km) za čtyři hodiny. Je třeba říci, že to je opravdu kapka v moři na delší cestu.
Výsledek je jasný: Do elektromobilu můžete teoreticky naložit i přenosnou větrnou turbínu a následně ji zkusit použít, avšak v praxi bude takové nabíjení velmi omezené, zejména kvůli nízké produkci energie a potřebě vysokého výkonu. Vyrobená energie ani zdaleka nestačí na delší cesty.
Vývojáři KiteX však prý pracují na dalším vývoji technologie a hledání efektivnějších řešení. Bude tedy zajímavé sledovat, zda někdy sehraje roli i u elektromobilů, kde je rychlost nabíjení důležitým faktorem. Prozatím jde spíše o vtipný nápad bez většího využití v běžném životě řidičů aut na baterie.
.« První jízda s Hyundai Santa Fe: Prostorné, luxusní, úsporné a moc povedené SUV Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet? »