mercedes-benz-b-2021-16ss

EU chce přísné testy dotykových displejů: Jsou prý nebezpečné

2. 6. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Stále více odborníků poukazuje na novodobý fenomén moderních automobilů, kterým je složité ovládání dotykových displejů. Automobilky totiž stále více běžných palubních funkcí ukrývají hluboko do nepřehledných menu infotainmentu, jejichž ovládání odvádí pozornost od samotného řízení. Na poplach už volá i EU, která chce přísně testy ovládání dotykových displejů.

Vše se postupně vyvíjí, ať se už bavíme o pohonech, pasivní a aktivní bezpečnosti aut nebo o ovládání jejich palubních infotainmentu. S příchodem a masivním nasazováním dotykových displejů však automobilky začaly do menu palubních systémů ovládaných displeji schovávat stále větší množství funkcí, které byly dosud ovládány samostatnými fyzickými ovladači. To je z hlediska ergonomie a bezpečnosti problém. Jak totiž poukazuje stále více odborných studií, odpoutávání pozornosti při ovládání i těch nejbanálnějšího funkcí pomocí dotykových displejů je tak vážné, že zvyšuje riziko kolizí výrazněji, než je žádoucí. Co s tím? EU zvedá varovný prst.

Už to překročilo rozumnou míru

Studie dopravně analytické společnosti TRL už dříve odhalila, že i ovládání palubních funkcí přes Android Auto či Apple Car Play odvádí pozornost stejným, někdy dokonce vyšším způsobem, než psaní SMS. V některých případech se ztráta soustředění na řízení dokonce vyrovnala jízdě pod vlivem určitého množství alkoholu či omamných látek. “Výsledkem jsem nemile překvapen, výběr skladby na Spotify například zabral až 20 sekund. Vůbec přitom nemáme tušení, jakou výraznou měrou toto vše ovlivňuje bezpečnost v reálném světě,” reagoval tehdy Neale Kinnear, který byl zodpovědný za realizaci dané studie.

Právě Kinnear inicioval úvahy testů, které by se tímto problémem zabývaly na podobné úrovni, jak to dělá řekněme Euro NCAP. O zavedení podobných testovacích protokolů už uvažuje i samotná EU, momentálně se řeší legislativa, která by podobným zkouškám předcházela. Zdá se tak, že i dotykové ovládání bude brzy podléhat přesným regulacím, které by měly jeho míru zase vrátit na zdravější úroveň. Kinnear však upozorňuje i na další problém, kterým je hlasové ovládání. I to totiž snižuje soustředění na jízdu ve větší míře, než si jeho tvůrci původně představovali.

Odborníci upozorňují, že podstatou těchto problémů je však množství funkcí, které dávají automobilky řidičům k dispozici. Mnohé z nich jsou totiž spíše rozmary určené k vytažení peněz od zákazníků, než nezbytností potřebnou na bezpečné ovládání automobilů. S tím s nimi naprosto souhlasíme.

Zdroj: Euractiv

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/