2018-honda-clarity-pslug-in-hybrid-first-drive-3s

EU: Plug-in hybridy lžou a jezdí za násobně vyšší spotřebu

29. 12. 2020 • Novinky, Zajímavosti

Problém, o kterém se hovoří stále hlasitěji, začíná být seriózní i u zákonodárců. Plug-in hybridy lžou v otázce spotřeby a v reálném světě jezdí za násobně vyšší spotřeby, než proklamují. A to je problém nejen z etického a ekologického, ale i toho finančního a daňového. Užívají totiž legislativní výhody ekologických vozidel, na které nemají nárok. Opřeli se do nich v Německu, USA i v Číně.

Plug-in hybridy se stávají stále častějším nástrojem automobilek na snižování flotilových emisí a alespoň částečnou eliminací emisních pokut směřujících do společné pokladny EU (v první polovině roku 2020 měly plug-in hybridy podíl na trhu 3,5%). Jejich udávaná spotřeba zní na papíře jako čistý sen, přitom zákazník nepřichází o výkon, ani reálnou dynamiku a užívá výhody “ekologického” vozidla, které je na papíře ještě úspornější, než někdejší naftové verze.

A nutno podotknout, že při používání vozidla v souladu s podmínkami, při jakých dochází k homologačním měřením, se jejich spotřeba opravdu přibližuje k udávaným hodnotám (nehledě od logického nesmyslu, že se do jejich produkce CO2 nezapočítává CO2 vyprodukované při výrobě elektřiny uložené v jejich akumulátorech). Problémem však je, že zákazníci své plug-in hybridy v praxi používají jinak, než bylo původně zamýšleno a jejich spotřeba nejednou dokonce přesahuje spotřeby konvenčních benzínových verzí a to začíná státní aparát “pálit” víc, než je zdrávo. Řády v tom chce nadělat i samotná EU.

Německý institut Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI analyzoval vzorek téměř 105 000 plug-in hybridních vozidel (z Německa, Norska, Nizozemska, USA a Číny), přičemž na základě údajů od uživatelů spolu s Mezinárodní radou pro ekologickou dopravu (ICCT) analyzovali způsob užívání aut, hustotu jejich nabíjení a reálně dosahované spotřeby. Také rozlišovali, zda jde o privátní nebo služební plug-in hybridy. Výzkumný vzorek obsahoval 66 modelů aut a celkově 202 jejich jednotlivých verzí.

Násobky udávaných spotřeb

Podle očekávání se nakonec ukázalo, že plug-in hybridy jezdí reálné za násobně vyšší spotřeby, než udávají jejich výrobci. U privátních plug-in hybridů byla reálná průměrná spotřeba o 200% vyšší (v rozsahu 160-230%), zatímco u služebních aut až o 450% (v rozsahu 100-700%). Jako zásadní problém se ukázal příliš malý podíl elektrických jízd na celkové množství ujetých kilometrů (37% u privátních a jen 20% u služebních).

Příčin je několik, kromě samotných uživatelů a nesprávného způsobu užívání auta, jde však část viny i na samotné automobilky. Ve většině případů jsou totiž poháněny relativně malými bateriemi bez možnosti rychlonabíjení (pro objektivitu doplním, že rychlonabíjení akumulátorů s malou kapacitou brání technické překážky, ne snaha automobilek šetřit) a na získání dojezdu 40-50 km musí strávit většina plug-in hybridů na nabíječce 2-3 h. Je přitom nemyslitelné, že by uživatelé trávili každých 100 kilometrů vysedáváním na nabíjecích stanicích. Principiálně se tedy hodí na využívání po městě, kde se však z několika objektivních důvodů hodí spíše menší a obratnější auta nižších segmentů.

Největší podíl elektrické jízdy vykázali majitelé z USA (54%) a Norska (53%), naopak podstatně hůře se ukazuje Čína (26%). Nejhůře dopadly firemní plug-in hybridy v Německu s podílem elektrické jízdy jen 18%. A to je problém, varovný prst už totiž zvedl i německý daňový úřad.

Sjednáme nápravu

Eurokomisaři už připravují plán, jak z toho ven. O tomto problému se ví už déle, nebylo však žádoucí o něm mluvit příliš nahlas, dokud neměli zodpovědní žádný opravný nástroj v rukách. Dnes ho už mají a připravují jeho zapracování do platné legislativy a aplikaci v praxi. Jde o to, že nová auta už plní schvalovací povinnost On Board Fuel Consumption, tedy disponují sledováním reálné spotřeby a její ukládáním do paměti řídící jednotky. Ta se během stanovených kontrol odečte (a bude se kontrolovat po celou dobu životnosti vozidla) a následně se podle reálné spotřeby provozovatelům napočítá dodatečné zdanění.

U plug-in hybridů bude reálná spotřeba zároveň podkladem pro výpočet státní podpory a daňových úlev. Celý proces je momentálně ve stádiu příprav, jisté však je, že přijde. EU tím tak vytvoří tlak nejen na samotné automobilky, ale i na uživatele a způsob využívání jejich aut. Zdá se, že úsporná jízda se v budoucnu tedy nevyplatí jen z hlediska nákladů na palivo, ale i kvůli výši dodatečné “ekologické” daně z vozidla.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html