EU schválila změny emisních norem. Automobilky získají více času na splnění
Europoslanci dnes schválili změny emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
Již ve středu se na změně emisních norem CO2 shodli zástupci členských států EU. Nyní musí předpis ještě formálně schválit Rada EU na některém ze svých nejbližších zasedání a norma začne platit.
Návrh Evropské komise podpořilo 458 europoslanců z 573 přítomných, proti jich bylo 101. Hlasování se zdrželo 14 členů Evropského parlamentu. Návrh podpořilo všech dvacet přítomných českých europoslanců. Markéta Gregorová z frakce Zelených se dnešního hlasování neúčastnila, protože je na Ukrajině.
Cílem navrhované změny je podpořit evropský automobilový průmysl, který prochází rychlými technologickými změnami a čelí rostoucí konkurenci. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a vytváří 14 procent hrubého domácího produktu (HDP) v Evropské unii.
Návrh je součástí akčního plánu Komise pro evropský automobilový průmysl, který unijní exekutiva představila 5. března. Navazuje na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který zahájila předsedkyně EK Ursula von der Leyenová na konci ledna a jehož součástí byla otevřená veřejná konzultace a diskuse s průmyslem a dalšími zúčastněnými stranami s cílem řešit nejnaléhavější výzvy, kterým toto odvětví čelí.
“Evropská komise navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky,” uvedla unijní exekutiva na začátku dubna. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027. “Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí,” dodala tehdy komise.
“Náš návrh na flexibilnější výpočet emisí pro nově prodaná auta od tohoto roku (za tři roky místo jednoho) právě prošel v hlasování Evropského parlamentu. Automobilkám to pomůže lépe plánovat, zvládat výkyvy poptávky a zároveň jim tím dáváme potvrzení, že jejich investice do dekarbonizace mají pevnou oporu,” uvedl český europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) z frakce Evropské lidové strany (EPP). “Jsem přesvědčen, že jde o rozumný kompromis, a těší mě, že Evropská komise i většina europoslanců sdílejí stejné stanovisko. Odklon od dohodnutých cílů by byla chyba,” dodal. Udržitelná doprava podle něj nejen přispívá ke zmírnění klimatické změny, ale zároveň zlepšuje kvalitu ovzduší, a tím i zdraví obyvatel.
Jeho kolegyně ze stejné frakce Danuše Nerudová (STAN) považuje schválení návrhu za zatím největší pragmatickou změnu Green Dealu (Zelené dohody pro Evropu) v tomto mandátu Evropského parlamentu. “Upravujeme normy tak, aby nezatěžovaly evropský – a zejména český – průmysl a konkurenceschopnost. Zároveň však toto opatření nijak nebrzdí investice do nízkoemisní mobility,” dodala.
Ondřej Krutílek (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR) ČTK sdělil, že má z dnešního hlasování “smíšené pocity”. “Na jednu stranu jsem rád, že se automobilkám konečně uleví od hrozících pokut. Na druhou stranu to, co se přijalo, není dostatečné. České a evropské automobilky žádaly o prodloužení období pro výpočet pokut na pět let, dostanou jen tři,” uvedl Krutílek. “Zkoušeli jsme za naši konzervativní skupinu ECR prosadit pětileté období, ale bohužel většina Evropského parlamentu včetně největší skupiny EPP byla proti,” dodal.
Europoslanci podpořili volnější pravidla pro plnění plynových zásobníků
Štrasburk/Brusel – Europoslanci dnes schválili volnější pravidla pro plnění plynových zásobníků před zimou. Podpořili tak podobné rozhodnutí členských států EU, které se obávají, že současná závazná pravidla bloku zvyšují ceny plynu. Nyní bude o konečném kompromisu vyjednávat Rada EU s Evropským parlamentem.
Návrh podpořilo 425 europoslanců z 574 přítomných, proti jich bylo 106. Hlasování se zdrželo 43 členů Evropského parlamentu.
Cíle pro naplnění zásobníků plynu byly zavedeny v roce 2022, když Rusko po své invazi na Ukrajinu snížilo dodávky plynu. Zásobníky mají zajistit, že země EU budou mít rezervu paliva pro zimní měsíce, kdy vrcholí poptávka po plynu pro vytápění.
Europoslanci schválili návrh Evropské komise na prodloužení systému skladování plynu EU z roku 2022 do 31. prosince 2027, jinak by jeho platnost vypršela na konci roku 2025. Toto ustanovení má zajistit bezpečnost dodávek plynu před zimní sezónou.
Europoslanci nicméně předložili několik návrhů zaměřených na zmírnění napětí na trhu s plynem, jelikož spekulace ohledně stávajícího povinného cíle 90 procent míry naplnění do 1. listopadu každého roku zvyšovaly náklady na doplňování během léta. Navrhují proto snížit cíl plnění z 90 procent na 83 procent, kterého má být dosaženo kdykoli mezi 1. říjnem a 1. prosincem každého roku.
Členské státy by se přitom navíc mohly odchýlit až o čtyři procentní body od cíle plnění v případě nepříznivých tržních podmínek, jako jsou narušení dodávek nebo vysoká poptávka. Komise by pak mohla tuto odchylku dále zvýšit až o další čtyři procentní body, pokud tyto tržní podmínky přetrvávají.
.« Pohonné hmoty v Česku zůstávají nejnižší za několik let, ceny dál klesly Tajný život ojetin: Kupujete si zánovní referenční auto? Možná jste právě koupili sdílené auto »