Electric,Car,With,Opened,Charging,Socket,Cap,And,Charger,Plugged

EU udělala další krok k úplnému zákazu spalovacích motorů: Má se tak stát v roce 2035

16. 5. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Evropská unie podnikla další krok k úplnému zákazu spalovacích motorů. Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu totiž hlasoval pro podporu zákona, kterým se zakáže prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Plně tak podpořil návrh Evropské komise, která chce direktivní cestou prosadit jejich postupné odstranění z evropských silnic.

Evropská unie se opět přiblížila k cíli odstranit ze silnic auta se spalovacími motory. Půjde na to direktivním způsobem, jejímž záměrem je legislativně zakázat prodej nových aut se spalovacími motory. Všechny, tedy i aut upravených pro spalování LPG, CNG, hybridů i plug-in hybridů. Momentálně se tvoří legislativa, která by celý proces zlegalizovala. Návrh Evropské komise hovoří o roce 2035, který se zákonodárcům ve výboru pro životní prostředí sedícím v Evropském parlamentu líbí a hlasovali pro. Znamená to, že návrh pokračuje dál a zatím se měnit nebude.

Nepodpořili však další část návrhu, která hovořila o výrazném zpřísnění emisí od roku 2030 (pro osobní a lehká užitková auta). Jeho účelem bylo vytvoření podmínek pro jednodušší přechod ze spalovacích aut k elektromobilům (případně vodíkovým autům). To okamžitě vyvolalo kritiku ekologických aktivistů, „zelené“ frakce v parlamentu i některých poslanců z výboru pro životní prostředí. Hlasování pro zpřísnění totiž neprošlo jen těsně. „Fakt, že tento návrh hlasováním neprošel, není založen na průmyslové realitě, ale pouze na ideologickém postoji spočívajícím v tom, že nechceme konec spalovacích motorů,“ rozhořčeně reagoval Pascal Canfin, předseda výboru pro životní prostředí.

Akceptovat nebudeme ani syntetická paliva z obnovitelných zdrojů

Výbor pro životní prostředí byl nekompromisní a hlasoval i proti používání syntetických paliv vyrobených z obnovitelných zdrojů. Argumentovali tím, že ačkoli by se vyráběly s využitím „zelené“ energie a byly by uhlíkově neutrální, určitě by nebyly emisně neutrální, protože při jejich spalování se uvolňují oxidy dusíku. „Pomocí norem pro CO2 vytváříme přehlednost pro automobilový průmysl a výrazně stimulujeme inovace a investice do vývoje nových technologií používaných v autech. To časem zlepší životní prostředí a pomůže dosáhnout našich cílů,“ obhajuje postoj Evropské komise Jan Huitema z Evropského parlamentu.

Takto nekompromisní postoje ostře odsoudila organizace CLEPA zastupující dodavatelské řetězce pro automobilový průmysl. EU vytýká, že nemá technologicky neutrální přístup a útočí vysloveně na spalovací motory bez ohledu na paliva, jaká spalují. „Evropská komise svým hlasováním riskuje zánik půl milionu pracovních míst v dodavatelském řetězci. Hodnoty měřené jen na konci výfuku znamenají de facto zákaz spalovacích motorů, zahození obrovského know-how a technologií, které umí být klimaticky neutrální,“ řekla Sigrid de Vriesová z organizace CLEPA.

.

« »