Electric,Car,With,Opened,Charging,Socket,Cap,And,Charger,Plugged

EU zasáhne a půjde plug-in hybridům tvrdě po krku

8. 7. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Údaje z tzv. černé skříňky zaznamenávající i reálné spotřeby aut budou sloužit jako podklady EU pro tvorbu nové legislativy a postihů za nadprodukci CO2. Prvními na ráně jsou plug-in hybridy, které už i ekologové obviňují, že si jimi automobilky jen uměle snižují flotilové emise. EU zasáhne a od roku 2025 změní metodiku jejich emisního hodnocení. Mnohé z nich tak mohou zcela ztratit význam.

Když se na trhu začaly objevovat první plug-in hybridy, mnozí je označovali za průlomové řešení a skutečný přínos pro ekologii. Velká skupina odborníků však už tehdy zvedala varovný prst a upozorňovala na jejich protekci při emisní legislativě. Jejich emise se totiž vypočítávaly podle úplně jiných vzorců než u běžných vozů, čímž získávaly neoprávněnou výhodu a ani ty nejúspornější benzinové či naftové vozy s nimi nedokázaly při hodnocení množství CO2 udržet krok. Ironií osudu bylo, že v reálném provozu byla právě konvenční auta mnohdy výrazně úspornější a ekologičtější. Problém se postupně prohluboval, až sklenice trpělivosti přetekla a z plug-in hybridů se postupně stala lovná zvěř. EU našla nástroj, jak identifikuje jejich reálné emise a podle toho změní i jejich emisní zatřídění.

Za 5 let jen reálné emise

Změnu legislativního přístupu při hodnocení emisí plug-in hybridů je třeba chápat i v kontextu prosazování elektromobility a nástupu přísnější emisní normy, která zasáhne všechna auta se spalovacími motory. Do jaké míry se dotkne i bateriových elektromobilů, zatím zůstává sporné, jisté však je, že už i na ně chystá EU pořádný bič a přijde čas, kdy nebudou považovány za auta neprodukující žádné emise CO2 (nepřímo), případně emise pevných částic. Do roku 2024 chce EU sbírat data z tvz. černých skříněk plug-in hybridních aut a podle nich následně od roku 2025 určit novou metodiku “papírového” hodnocení jejich emisí. O dva roky později dokonce přitvrdí a emise bude zjišťovat jen při reálné jízdě.

Organizace Transport & Environment obviňuje automobilky, že jejich produkty svádějí zákazníky k nesprávnému používání tím, že plug-in hybridy používají malé baterie se slabými reálnými dojezdy a pomalým nabíjením, takže jejich využívání podle původního záměru je v praxi téměř nemožné. A pokud ano, jen pro velmi úzkou skupinku. Ekologové obviňují automobilky, že plug-in hybridy záměrně využívaly jen ke snižování flotilových emisí, ačkoli bylo každému jasné, že je tak v praxi nebude nikdo používat.

.

« »