180kmh

EU zvažuje plošné omezení rychlosti nových aut na 180 km/h

13. 1. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Začalo to nevinným prohlášením Volva o tom, že v rámci bezpečnosti sníží maximální rychlost všech svých nových aut na 180 km/h. To se samozřejmě zalíbilo více evropským organizacím, které začaly vyvíjet tlak na orgány EU. Argumentovaly přitom nejen bezpečností, ale zejména tím, na co dnes slyší každý asi nejvíce – na ekologii. Výsledkem je reálná možnost, že se omezení rychlosti nových aut stane legislativní povinností.

Ekologie je dnes na přetřesu téměř v každé oblasti lidské činnosti. Doprava je přitom snahou o “ekologizaci” zasažena asi nejvíce, jakákoliv změna v této oblasti má totiž okamžitý účinek. Slovíčko “ekologie” tak nabírá ještě údernější účinek, než dosud hojně využívaný argument “bezpečnost”. Je to však špatně? Ne tak docela, ačkoli je pravdou, že za ekologii se dnes často ukrývají i aktivity, které ve skutečnosti nemají s ochranou přírody téměř nic společného. To by však nemusel být případ omezení maximální rychlosti nových aut. Už déle se totiž hovoří o snížení tohoto limitu na nižší úroveň, která by pomohla nejen bezpečnosti, ale především již zmiňované ekologii a vlivu individuální osobní dopravy na životní prostředí.

Výkon nových aut stále roste, co s tím?

Jak uvádí analýza německého institutu Duisburg CAR, průměrný výkon nových osobních aut prodaných v roce 2020 byl 121 kW (165 k), což je o 5 kW (7 k) více než rok předtím. Jejich průměrná rychlost je přitom až 202 km/h, což začíná být problémem. Možnost vyšší rychlosti totiž zvedá i riziko spojené s bezpečností provozu a v neposlední řadě i neekologický provoz vzdálený podmínkám, při jakých se dělají schvalovací měření.

Ve skutečnosti tak auta produkují mnohem více emisí, než se předpokládá. Řešení? Prý plošné omezení maximální rychlosti na 180 km/h. Jak upozorňuje Ferdinand Dudenhöfferem z analytického týmu Duisburg CAR, za rostoucími výkony nových aut stojí především státní podpora silných plug-in hybridních modelů s nesmyslně výkonnými pohonnými řetězci. Podle zjištění je totiž průměrný výkon nových firemních plug-in hybridů v Německu až 130 kW (177 k), zatímco auta soukromých osob kupujících auta bez podpory dosahují průměrného maximálního výkonu 115 kW (156 k).

Celoplošné nařízení za dveřmi?

Evropská komise začíná o plošném legislativním omezení max. rychlosti nových aut na 180 km/h mluvit stále častěji. Zatím je vše jen v rovině úvah, tlak ekologických organizací a jejich argumentů však sílí a tak je možné, že se ho brzy celá EU i dočká. Zda by to nakonec znamenalo až takovou změnu, nevím, v podstatě nejde o nic strašného. Ve většině zemí je stějně maximální povolená rychlost 130 km/h a někde dokonce i menší.

Každopádně už to, že s tím postupně nabíhají i jednotlivé automobilky o něčem svědčí. Jejich vývojové oddělení přitom často už v předstihu disponují informacemi o legislativních změnách připravovaných do schvalovacího procesu. Zda a kdy se omezení maximální rychlosti dočkáme, je každopádně prozatím ve hvězdách.

.

« »