Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Evropský parlament přitvrdil a odhlasoval snížení emisí o 60%

15. 3. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Evropský parlament opět ukázal, jak tvrdě a nekompromisně postupuje proti emisím skleníkových plynů. Europoslanci v závěrečném hlasování schválili právně závazný cíl EU snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů o 60% (v porovnání s rokem 1990). Evropská komise přitom ještě nedávno hovořila o 55%. V současnosti platný závazek pro plánované snížení emisí počítal s limitem 40%, europoslancům se však zdál málo ambiciózní. Větší tlak na automobilky pošle ceny nových aut opět o něco výše.

Skleníkové plyny jsou pro atmosféru Země velmi nebezpečným jevem údajně ovlivňujícím neustálý růst průměrných ročních teplot. Evropská unie proto již dlouhou dobu podniká rázné legislativní kroky proti tomu, aby se jejich produkce lidskou činností snížila na minimální možnou úroveň. Nejnovějším počinem v environmentální politice EU je schválení právně závazného cíle EU snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 60% (v porovnání s rokem 1990). Celý proces by měl být završen do konce tohoto roku, následují totiž dlouhé jednání s jednotlivými členskými zeměmi. A to může být kámen úrazu, pro některé z nich je totiž i původně zamýšlená hranice 55% až příliš. Podle agenturních informací se ohradilo zejména Polsko, které má zatím největší podíl uhlí v energetickém mixu.

Za nový klimatický zákon hlasovalo 352 europoslanců, zatímco 326 bylo proti a 18 se zdrželo. Někteří europoslanci dokonce byli pro limit až na 70%, část vědecké obce hovoří o 65%. Z přijatého závazku se těšila i švédská europoslankyně Jytte Guteland. “Dokázali jsme to, 60% zvítězilo!” Vzkázala médiím. Předsedkyně Evropské komise, Ursula von der Leyenová, uvedla, že 60% nestačí. “Klimatická krize ohrožuje přežití civilizace jako takové. Její řešení je nejen nutností, ale je také obrovskou příležitostí pro spravedlivou a udržitelnou budoucnost, která nebude žít na planetární dluh, “uvedl na margo 60% poslanec Evropského parlamentu za Progresivní Slovensko, Martin Hojsík.

Ceny porostou

Logickým důsledkem zpřísnění emisních limitů a většího tlaku na používání “čistších” technologií bude další nárůst cen nových vozidel využívajících i klasické spalovací motory. Vývoj nových technologií, “dotování” vývoje a výroby elektromobilů a masivnější používání hybridních technologií (bez nich není možné se nový emisním limitům ani přiblížit) se prostě musí promítnout do vyšších cen nových aut. Na druhé straně, bez této oběti to asi opravdu nepůjde, kritici limitu 60% však upozorňují, že jeho příliš ambiciózní výška bude mít neadekvátně negativní důsledky pro celou ekonomiku, což může v konečném důsledku zpomalit i vývoj nových, velmi drahých technologií v automobilovém průmyslu. Otázkou zůstává, jak si posvítí Evropská komise na skleníkové plyny v jiných odvětvích dopravy, právě tam totiž vidí mnozí odborníci podstatně větší prostor pro zlepšení, než u současných automobilů.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html