electric

Francouzům téměř došla elektrika: Špička ledovce ukazuje problém elektromobility

26. 1. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Francie měla na začátku ledna velký problém s nedostatkem elektrické energie. Nástup velkých mrazů poukázal na obrovský problém elektromobility v praxi. Zašlo to až tak daleko, že představitelé francouzské přenosové soustavy RTE nabádali lidi, aby si mobilní telefony nabíjeli až odpoledne a mazali zbytečné maily nadměrně zatěžující externí servery. Absurdní? Ne, bohužel reálné. Z elektrické energie se stává nedostatková komodita.

Nástup prvních vážných mrazů ve Francii odhalil vážný problém s kapacitou místní elektrické sítě. Zvýšená spotřeba obyvatel vyvolaná velkou zimou totiž zatížila elektrickou rozvodnou síť až na hranici své kapacity. Informoval o tom magazín Caradisiac. Svou roli přitom sehrály i elektromobily se zvýšenými nároky na elektriku během venkovních mrazů. Jak okamžitě zdůraznili odborníci na energetiku, štěstím je, že po francouzských silnicích zatím jezdí jen poloviční počet elektrických aut, než zněly původní francouzské předpovědi na rok 2020. V současnosti totiž tvoří elektromobily pouze 1,1% francouzského vozového parku, vláda však na rok 2020 předpověděla 3% zastoupení. Kdyby se předpovědi naplnily, Francie začátkem ledna 2021 zcela “zhasne”.

Netopte a nenabíjejte mobilní telefony

Zástupci přenosové soustavy RTE proto přišli s doporučeními pro občany, jak se chovat, aby se Francie vyhnula blackoutu. Některé jsou přitom dost absurdní, RTE je však myslelo skutečně seriózně a jen dokreslují, v jaké vážné situaci Francie byla. Řešením mělo být údajně skromnější vytápění domácností a společností (lidé si zkrátka měli ubrat z interiérové teploty), dalším zajímavým doporučením bylo i mazání přebytečných mailů, které zatěžují externí servery se zbytečně vysokou spotřebou elektrické energie. RTE varovala lidí dokonce i před nabíjením mobilních telefonů v dopoledních hodinách a v době od půl šesté do deváté večer.

Podle statistik RTE roste během mrazů spotřeba elektrické energie o celých 70%. Řešením by měl být zaběhnutý systém V2G, což je vlastně připojení elektromobilů na veřejnou rozvodnou síť, kde by mohli vykrývat energetické špičky a energii do sítě v případě krátkodobé potřeby naopak dodávat. Zatímco tento systém nefunguje, i RTE přiznala, že bude muset regulovat nabíjení elektrických aut. A ať je už reálná situace kolem množství elektrické energie dostupné v rozvodných sítích EU jakákoliv, jisté je jedno – elektriky máme málo už i při současném stavu elektromobility.  S rostoucím množstvím elektrických aut v reálném provozu se tento problém bez nových zdrojů “čisté” elektrické energie rozhodně tak brzy nevyřeší. Mnozí odborníci spíše upozorňují na fakt, že z elektrické energie se stane méně dostupná a drahá, jednotlivými vládami dotovaná komodita.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/