alfa-romeo-giulia-2021-20

Jak jezdit s dieselem? S vývojem se mění i pravidla “hry” při jeho používání

5. 3. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Naftovým motorům současná situace vůbec nepřeje. Nechci se zamýšlet nad jejím politickým pozadím, ani opodstatněností násilného vyřazování naftových motorů ze “společenského” motoristického života, řekneme si však pár praktických rad, jak jezdit s dieselem. Velmi totiž záleží, zda jde o nový diesel nebo starší naftové auto. S vývojem naftových motorů se totiž mění i zásady jejich používání, které uctívali naši rodiče.

Přestože je dnes na naftový motor vyvíjen enormní “politický” tlak, faktem je, že se stále prodává a neustále na cestách přibývají nové vozy poháněné tímto druhem pohonu. Své někdejší popularity už asi nikdy nedosáhne, každopádně je tu stále dost řidičů tazatelům, zda i dnešní naftový motor vyžaduje stejně specifický přístup k jízdě, jako starší generace. Z minulosti přece známe několik zaručených a neustále opakovaných pravidel, podle kterých by se měli řidiči naftových aut řídit.

Naftové auto nepatří do města

Upřímně? Do města v podstatě nepatří žádné auto s trakčním spalovacím motorem. Zde je z technického hlediska opravdu nejrozumnější volbou elektromobil a nejen kvůli lokálním emisím, stejně důležitým rozdílem je totiž i fakt, že trakční elektromotor nemusíte ohřívat opatrnou jízdou na provozní teplotu. Když však už jezdíte s moderním dieselovým motorem, na prvních kilometrech vyžaduje stejně opatrnou jízdu jako moderní benzínový motor. Ve většině případů jsou totiž dnešní naftové motory už celohliníkové (stále častěji dokonce bez litinových vložek válců), v chladicích okruzích mají elektrické topné spirály a zpožděním předstihu si dokáží vytvořit obrovské množství odpadního tepla, kterým si zahřívají nejdříve katalyzátory a následně i všechny ostatní součásti včetně oleje (i přes vodou chlazené výfukové svody). Zjednodušeně řečeno, už se dokáží samostatně ohřát podstatně rychleji než v minulosti a často se v tomto vyrovnají benzínovým motorům (na úkor termodynamické účinnosti v úvodní fázi ohřevu).

Nízké otáčky mu škodí, ale méně, než kdysi

Změnily se i provozní režimy benzinových a naftových motorů. Vzpomínáte si na klasické poučky o tom, že benzínový motor potřebuje otáčky, zatímco naftový potáhne odspodu? Dnes je to spíše naopak, s dnešním drobným přeplňovaným benzínovým motorem (zvláště pokud je to čtyřválec) lze jet téměř bez vibrací skoro na volnoběh a následně příjemně lineárně zrychlovat, naftové motory potřebují na pořádný zátah stále více tlaku “v trubkách” a o něco vyšší otáčky. Přesto je pravda, že při ustálené jízdě snesou podstatně nižší otáčky, než kdysi. Je však důležité vědět, že týrání zrychlováním z příliš nízkých otáček naftovým motorům nedělá dobře ani dnes.

Nejde jen o zvýšenou tvorbu sazí z příliš obohacené směsi a následnou zátěž protiemisních systémů, ale o zvýšené namáhání ložisek klikového mechanismu. To, že zásluhou dobře navržených vyvažovacích hřídelí, silentbloků a dvouhmotých setrvačníků přitom necítíte žádné vibrace či dunění, ještě neznamená, že agregát v sobě negeneruje setrvačné síly a momenty. Pokud od naftového auta požadujete silné pružné zrychlení, vždy je rozumné před přitlačením plynového pedálu na podlahu nejdříve podřadit a roztočit jeho těžký klikový mechanismus na vyšší otáčky. Moderní benzínový motor s lehčím klikovým mechanismem a menšími setrvačnými silami i momenty na to dnes již není tolik citlivý. Takže pokud jezdit s naftovým motorem v nízkých otáčkách, tak jen při ustálené jízdě. Před zrychlováním (zejména při plně naloženém autě, nebo při jízdě s přívěsem), podřadit a dostat motor na vyšší otáčky.

Kvalita paliva je stále klíčová

Stejně jako kdysi, je i dnes velmi důležitá kvalita používané nafty. Ta však v minulosti rozhodovala převážně o výdrži a kondici vstřikovacího čerpadla (nafta maže jeho pohyblivé části), dnes je klíčová zejména pro čistotu vstřikovacích trysek, EGR vedení a spalovacích prostorů. Samozřejmě, výdrž vstřikovacích čerpadel je stále ve hře, obecně však platí, že jsou postaveny z kvalitnějších materiálů a jejich rozebíratelnost a servisovatelnost bývá na vyšší úrovni (čest výjimkám). Když jsem už u palivové soustavě naftového motoru, je důležité nenechávat v nádrži dlouho sezónní naftu a vyvarovat se používání letní nafty v zimě (a v určité míře i naopak, tedy užívání zimní nafty v létě).

Auto na delší trasy

Stále platí, že naftový motor se nejlépe cítí na delších trasách, upřímně, stejné pravidlo by se však dalo uplatnit už i na současné benzínové motory s přímým vstřikováním. Rozdíly mezi naftovými a benzínovými motory jsou z hlediska užívání skutečně menší než v minulosti. Velké rozdíly mezi naftovým a benzinovým motorem v osobním autě bych dnes už opravdu nedělal a zásady správného používání se pod obrovským tlakem na emise, a z toho vyplývající dost podobné protiemisní technice, k sobě přiblížily více, než kdykoliv v minulosti. Stále však platí jedno zásadní pravidlo – spalovací motor zahřívej opatrnou jízdou. Ta je dnes, stejně jako kdysi, alfa a omega všeho.

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html