1575270577-jazda-na-rezervu-02

Jízda na palivovou rezervu, zejména v zimě, ohrožuje vaše auto

3. 12. 2019 • Novinky

Neplatí to pouze pro zimním období, ale v zimě se tento stav nejvíce podceňuje a jízda na palivovou rezervu je především v chladném období nejhorší. Při dlouhodobém jezdění se svítící kontrolkou rezervy paliva se nejčastěji skloňují dva problémy. Mluví se o poškození palivového čerpadla a o kondenzaci vody v nádrži. Ta je totiž v principu uzavřený prostor a zkondenzovaná voda ze vzduchu se dostane ven jen jednou cestou – do motoru.

Poškození čerpadla

Začnu možným problémem s poškozením palivového čerpadla v nádrži. Zde je však třeba zmínit, že ne každý automobil má v nádrži toto čerpadlo. Některé typy (starší vznětové motory) ho prostě nemají, protože mají na vstřikovacím čerpadle malé dopravní zubové čerpadlo, které toto elektrické v nádrži supluje. Zde máte o starost méně. V nádrži je jen palivoměr.

Pokud elektrické čerpadlo v nádrži máte a jezdíte dlouhodobě s malým množstvím paliva nebo jen na rezervě, může toto čerpadlo přestat fungovat předčasně, než by mělo vydržet. Čerpadlo je totiž palivem chlazené, protože se, jako každý elektrický díl, zahřívá. Konstruktéři s tím počítají, a tak je dlouhodobý provoz s minimem paliva pro toto čerpadlo škodlivé.

Kromě toho je toto čerpadlo palivem i mazáno (v případě vznětového motoru), navíc saje palivo z nejspodnější části nádrže. Pokud v ní máte větší množství paliva, nečistoty (které se provozem jednoduše do nádrže dostanou a během let je jich tam dost) jsou rozptýleny v celém objemu. Pokud však máte v nádrži minimum paliva i množství nečistot je jen v tomto malém objemu, a tak je větší pravděpodobnost, že se nasají do čerpadla ve větším množství. To může vést k dřívějšímu opotřebení tohoto čerpadla a také dalších součástí palivové soustavy.

kondenzace vody

Dalším problémem, který může nastat při jízdě na rezervu, je kondenzace vody v uzavřeném prostoru. Pokud se totiž vodní pára ze vzduchu, který je v nádrži, vysráží na povrchu, vznikne jednoduše voda, která steče do paliva a smísí se s ním. Pokud máte v nádrži plno paliva, množství vzduchu je tam minimální. Pokud ale máte rezervu a jezdíte na ní často, množství vzduchu v nádrži je téměř rovné celkovému objemu, a tak se vysrážená voda dostane do celého palivového systému.

Kromě samotného palivového čerpadla vám voda může postupně poškodit samotný palivoměr, kovové potrubí (které začne rezavět zevnitř a části rzi se budou dostávat směrem do vstřikovacího systému), vstřikovací čerpadlo (pokud ho motor má) a jednotlivé vstřikovače. Nakonec z tankování za 300 Kč jednou za 2 či 3 dny místo tankování plné nádrže jednou za měsíc, nic neušetříte. Palivo měsíc nebo dva v nádrži bez problémů vydrží (problémem je odstavení auta tak na půl roku a více), spíše si takovým stylem tankování jen více ničíte součásti palivové soustavy a o to více zaplatíte na servisu.

Mějte, hlavně v zimě, v nádrži vždy alespoň 1/4

Období plné zácp, nepředvídatelných komplikací na cestách je spojeno s chladem a nepohodou. Na rozdíl od letního období, kdy ve velké zácpě můžete pohodlně opustit auto, nebo si alespoň dlouhodobě otevřít okno a nebude vám zima, je dobrá vidina. To všechno jsou věci, které v zimě nefungují. Je velmi špatné, pokud zůstanete v dlouhé nečekané zácpě někde viset bez paliva. Je velmi vhodné být připraven na situaci, že v zácpě na dálnici budete i několik hodin s komfortem nastartovaného motoru…

.

« »

MENU